Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

18-200 of 28-300 kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 18-200 of 28-300 kopen?

    Hallo,
    Ik heb een Canon Eos 50D met een 18-55 kitlens en een Sigma 28-300mm 1:3.5-6.3
    Nu is deze laatste blijkbaar voor een analoge camera en niet voor mijn digitale, daarmee dus dat ik dikwijls onscherpe foto's had
    Nu ben ik dus op zoek naar een gelijkaardige lens, ik had graag 1 allround lens, dus dat ik niet hoef te wisselen
    Ik fotografeer eigenlijk alleen maar mijn 4-jarige dochter, binnen en buiten, dus wanneer ze aan het spelen is en af en toe als ze 'poseert'
    voor de rest moet ik binnenkort foto's nemen op het huwelijk van een vriend, dus de familiefoto's en de foto's van het koppel op de locatie, alsook de foto's op het feest
    Kunnen jullie me helpen met de juiste lens te kiezen, want ik ben echt een leek hierin, ik had al gekeken bij konijnenberg en deze gevonden

    of

    deze laatste is boven mijn budget (+-400 euro) maar als deze echt beter zou zijn zou ik hier misschien toch kunnen voor doorsparen?
    en dan twijfel ik weer voor een 18-200lens
    kan iemand me wat goede raad geven aub?
    alvast bedankt!
    ondertussen ben ik aan het twijfelen geslagen of ik niet beter een andere lens koop die minder zoom heeft? ik heb mijn 18-55 nog dus kan ik misschien beter een 70-200 nemen? of sla ik daar helemaal de bal mee mis?
    Last edited by knettergek; 7 juli 2011, 23:10. Reden: andere mening na lezen forum

  • #2
    Re: 18-200 of 28-300 kopen?

    Indien het alleen om uw dochtertje gaat, dan zou ik een prime overwegen. De 85 1.8. Daar
    hou je toch wat afstand mee en bovendien kun je er prachtige portretjes mee maken. Zal
    wel iets minder zijn voor binnen, maar daar is zo'n weinig lichtsterke 18-200 eigenlijk ook
    niet op zijn best.

    Comment


    • #3
      Re: 18-200 of 28-300 kopen?

      Oorspronkelijk geplaatst door knettergek Bekijk bericht
      Ik heb een Canon Eos 50D met een 18-55 kitlens en een Sigma 28-300mm 1:3.5-6.3. Nu is deze laatste blijkbaar voor een analoge camera en niet voor mijn digitale, daarmee dus dat ik dikwijls onscherpe foto's had
      Deze konklusie bevestigt je zelf gekozen naam op dit forum......
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: 18-200 of 28-300 kopen?

        Hoe groter het zoombereik hoe lager de optische kwaliteit.

        Voordat je een besluit neemt over een lens zal je eerst moeten nadenken over de door jou gewenste scherpte. Wordt de foto een printje van 10 x 15 cm of een A2 poster?

        Zodra je wat eisen gaat stellen vallen veel lensen af.

        Voor kinder fotografie en een trouwtje hoef je geen sterke telelens aan te schaffen. Met een 18-135 mm (Canon) of een 17-70 mm (Sigma) kom je een heel eind.

        Ik heb een tijd een crop camera gehad, o.a. met een Canon 17-55 mm/2.8. Als lens daarbij gebruikte ik een Canon 100 mm/2.0. Te vergelijken met de al eerder genoemde 85 mm/1.4. Perfecte combinatie en, is dat lenswisselen werkelijk zo moeilijk?
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: 18-200 of 28-300 kopen?

          Hallo,

          Die onscherpe foto's liggen niet aan het feit of het al dan niet een "analoge" lens is.

          Het kan wel zijn dat je Sigma niet goed communiceert met je Canon als het een oudere lens is, en dan kan je ze laten rechippen, als je vind dat ze dat waard is.


          Het is in alle geval zo dat voor een cropcamera een 18-200 de all-round lens is, en een 28-300 voor een 35mm of full-frame, anders heb je te weinig groothoek.

          mvg Jozef
          D800 en een goed glasservies

          Comment


          • #6
            Re: 18-200 of 28-300 kopen?

            Oorspronkelijk geplaatst door knettergek Bekijk bericht
            ondertussen ben ik aan het twijfelen geslagen of ik niet beter een andere lens koop die minder zoom heeft? ik heb mijn 18-55 nog dus kan ik misschien beter een 70-200 nemen? of sla ik daar helemaal de bal mee mis?
            ALs je twijfelt, stop daar dan maar mee. Dit is veruit de beste keus. relatief weinig zoom (3x) en meestal behoorlijk lichtsterk (2.8 ?).
            Maar hoe zit het dan met je budget ? Nieuw al minstens 800 euro (Sigma) of zoek je naar een tweedehandse ?

            Groeten, Bert
            Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
            www.bertofotografie.be

            Comment


            • #7
              Re: 18-200 of 28-300 kopen?

              de reden dat je momenteel onscherpe beelden krijgt is hoogstwaarschijnlijk een gevolg van bewegings onscherpte, zowel je toestel als je huidige lens beschikken over geen beeldstabilisatie. Huidige objectieven hebben dit meestal wel.
              Daar is een vuistregel die zegt dat (zonder stabilisatie) dat je sluitersnelheid minimum gelijk moet zijn aan je brandpunt. Dus bij 100mm sluitersnelheid = 1/100s, bij 200mm 1/200s, 300mm 1/300s etc..

              Daar bestaan den dag van vandaag vrij goede zooms met een groot bereik, volgens gebruikers zou een van de betere de Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM zijn. OS slaat op optical stabilisation (beeldstabilisatie), die lens heeft een vrij goede beeldkwaliteit maar draait rond de 600€

              Nadeel van zulk een zoom is dat ze minder snel zijn, dwz dat je maximum diafragma kleiner is toz van zooms met kleiner zoombereik of toz van primes (vaste lenzen), maar primes zijn dan meestal weer niet gestabiliseerd.

              Dus bij weinig licht zijn die grootbereik zooms niet de ideale oplossing, een deel wordt wel gecompenseerd door beeldstabilisatie en de huidige toestellen hebben op 1600 ISO meestal een betere beeldkwaliteit dan toestellen van een aantal jaar terug op 400 ISO.

              Primes hebben een betere beeldkwaliteit, en zijn veel sneller, maar zijn beperkter in gebruik en ook vrij duur, om goed te werken voor bvb reportage heb je eigenlijk 2 toestellen nodig bij gebruik van primes.

              Een zeer goede tussenoplossing zijn de zooms met een beperkt zoombereik (max. x5) , iets minder snel dan primes maar ook zeer goede beeldkwaliteit.

              Tele heb je niet echt nodig voor jou doeleinden en zou eerder kijken naar een zoom iets in de range van 18-80mm of als je je kitlens meerekent iets van 50-200mm range.

              Comment


              • #8
                Re: 18-200 of 28-300 kopen?

                bedankt iedereen voor de info, maar nu ben ik nog meer in de war!
                ik denk dat ik beter eerst een keer een deftig boek moet lezen over fotografie of een cursus ga volgen, want de meeste dingen zijn nog chinees voor mij
                ik dacht altijd dat het simpelste was om een 28-300 te nemen en dat je dan alles aankan, maar blijkbaar is het veel ingewikkelder
                en zoveel te meer ik erover lees, zoveel interessanter het wordt en wil ik me er meer in verdiepen
                ik denk dat ik het forum hier nog eens deftig moet gaan doorspitten vooraleer ik tot een aankoop overga
                de lens die ik had, die 28-300 is me tweedehands verkocht door een fotograaf hier in de buurt, en hij had het dus ook niet door dat die niet op mijn camera pastte
                het wisselen van lenzen is inderdaad niet zo moeilijk, maar ik ben altijd bang dat ik hierdoor leuke momenten ga missen, zeker en vast bij kindjes moet je soms snel zijn om die ene mooie foto te nemen

                Comment


                • #9
                  Re: 18-200 of 28-300 kopen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door knettergek Bekijk bericht
                  ... maar ik ben altijd bang dat ik hierdoor leuke momenten
                  ga missen, zeker en vast bij kindjes moet je soms snel zijn om die ene mooie foto te
                  nemen
                  Wees maar leuk en aardig voor de kleine en er gaan nog tal van fantastische momenten
                  volgen om te fotograferen. En daar hoef je heus niet zo snel voor te trekken als Billy the
                  Kid.
                  En ja, mis je al eens iets: sla dat dan maar op in je geheugen. Echte schoonheid heeft
                  zelden een gezicht.

                  Comment

                  Working...
                  X