Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR hyperfocaal instellen - point & shoot-style

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR hyperfocaal instellen - point & shoot-style

    Halo iedereen,

    Even een vraagje ter bevestiging (hopelijk...).

    Ik heb een APS-C (*1.5) en heb daarop een 21 mm. lens gemonteerd (DA 21 3.2 ltd), die ik wil gebruiken als point & shoot-combinatie voor straatfotografie.

    Ik ga er nu vanuit dat als ik het diafragma instel op f=8, en manueel scherpstel op een object dat drie meter van mij verwijderd is, ik verder gewoon kan schieten zonder te moeten focussen en dat ik een DOF heb die loopt van 1,5 meter ongeveer tot oneindig (althans volgens dofmaster.com)?

    Ben er wel ongeveer zeker van dat dit correct is, maar ik hoor het toch ook graag eens jullie advies. Of tips om deze werkwijze te perfectioneren?

    Alvast bedankt en groetjes,
    Yves
    Niet geschoten is altijd mis ...

    Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

  • #2
    Re: DSLR hyperfocaal instellen - point & shoot-style

    probeer het gewoon eens uit ?
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: DSLR hyperfocaal instellen - point & shoot-style

      Gewoon de DOF-calculator raadplegen en je weet het. Staat er niet meer zo'n scherptediepteschaal op je lens? Al mijn groothoeken hebben dat nog.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: DSLR hyperfocaal instellen - point & shoot-style

        Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
        probeer het gewoon eens uit ?
        Bedankt voor de tip ... Had het uiteraard al uitgeprobeerd, en het lijkt te werken maar wou gewoon zeker zijn of tips ter verbetering krijgen

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Gewoon de DOF-calculator raadplegen en je weet het. Staat er niet meer zo'n scherptediepteschaal op je lens? Al mijn groothoeken hebben dat nog.
        Volgens de dof-calculator zijn dit de instellingen (21 mm op aps-c - F=8, scherpstellen op drie meter en dof van 1,5 meter tot oneindig) en de foto's die ik op die manier al heb genomen zijn / lijken mij ook wel scherp (ik plaats wel eens een linkje naar die foto's) , maar ik wou het gewoon toch nog eens afchecken, met mensen die de ervaring hebben. Het objectief heeft een scherptediepteschaal, maar ik kan daar niet mee werken .. (de jeugd van tegenwoordig, he ... sprak de veertiger ...).

        dus als je nog tips hebt bij deze manier van werken: graag !!
        Last edited by y-cam; 7 juli 2011, 15:29.
        Niet geschoten is altijd mis ...

        Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

        Comment


        • #5
          Re: DSLR hyperfocaal instellen - point & shoot-style

          Ingesteld diafragma op de verste/dichtbijzijnde afstand zetten en dan kan je aan de andere kant bij hetzelfde diafragma de dichst/verste afstand aflezen, dus voor hf zetje de 8 op de liggende 8 en zie je aan de andere kant tto waar de dof loopt. OOPS moet natuurlijk zjn afstand bij diafragmawaarde zetten.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: DSLR hyperfocaal instellen - point & shoot-style

            Er was een formule voor .... als ik die toepas, kom ik op een instelling op de halve stop tussen F=5.6 en F=8
            Dan is alles tussen 1,5 m en oneindig scherp.

            Bij F=8 is alles vanaf 1,31 m tot oneindig scherp.
            Maar .. je sluitertijd neemt dan weer wel toe. Is als je écht vanaf 1.5 m wilt gaan, levert dat "sluitertijd-winst" op.

            N.B.
            Vanaf 1,5 m tot oneindig scherp bij F=8 geldt wel exact bij een brandpuntsafstand van 50 mm ...
            Troll in het hol ?


            N.B 2
            Hoe valt te rijmen wel te weten wat de hyperfocale afstand is , en niet overweg te kunnen met de DOF-instellingen op het objectief ???
            Last edited by JohnB; 7 juli 2011, 17:25.
            Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

            Comment


            • #7
              Re: DSLR hyperfocaal instellen - point & shoot-style

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ingesteld diafragma op de verste/dichtbijzijnde afstand zetten en dan kan je aan de andere kant bij hetzelfde diafragma de dichst/verste afstand aflezen, dus voor hf zetje de 8 op de liggende 8 en zie je aan de andere kant tto waar de dof loopt. OOPS moet natuurlijk zjn afstand bij diafragmawaarde zetten.
              Dank je, Hubert! Moet ik even rustig bekijken. Op mijn oudere lenzen stonden ook dof-schalen, maar die golden voor kleinbeeld (denk,ik, die cropfactor maakt allicht een verschil).

              Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
              Er was een formule voor .... als ik die toepas, kom ik op een instelling op de halve stop tussen F=5.6 en F=8
              Dan is alles tussen 1,5 m en oneindig scherp.

              Bij F=8 is alles vanaf 1,31 m tot oneindig scherp.
              Maar .. je sluitertijd neemt dan weer wel toe. Is als je écht vanaf 1.5 m wilt gaan, levert dat "sluitertijd-winst" op.

              N.B.
              Vanaf 1,5 m tot oneindig scherp bij F=8 geldt wel exact bij een brandpuntsafstand van 50 mm ...
              Troll in het hol ?


              N.B 2
              Hoe valt te rijmen wel te weten wat de hyperfocale afstand is , en niet overweg te kunnen met de DOF-instellingen op het objectief ???
              Ook jij bedankt, John. ik ben niet echt zorgvuldig geweest in mijn beschrijving, vrees ik. Ik had gelezen dat op F8 de lens op haar scherpst is. vandaar: F=8. en die 1,5 meter kan je beschouwen als een veiligheidsmarge voor mezelf. Weten wat hyperfocaal scherpstellen is en toch niet met een dof-schaal kunnen werken is toch geen contradictie? Ik heb een dof-kaartje en daarop kan ik één en ander wel aflezen. En overigens: ik weet ondertssen voor mijn lenzen wat zo ongeveer werkt en wat niet en mits een veiligheidmarge werk ik dan ook vaak op het "gevoel" (of noem het met een groot woord: ervaring). Ik wil alleen weten of i daarmee nog wel goed zit.

              Nog eens bedankt voor je reactie! en als je tips hebt: graag!
              Last edited by y-cam; 7 juli 2011, 17:48.
              Niet geschoten is altijd mis ...

              Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

              Comment


              • #8
                Re: DSLR hyperfocaal instellen - point & shoot-style

                Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht

                dus als je nog tips hebt bij deze manier van werken: graag !!
                toch niet zo maar in het wilde weg schieten dan. Als je onderwerp dicht bij de grens van de scherptediepte komt, zal het niet scherp blijven als je sterker vergroot dan de richtlijnen over de COC voorschrijven.

                De methode is goed om vanuit de heup foto's te maken. Als je de mogelijkheid hebt je camera tot aan je oog te krijgen, zou ik toch een beetje bijstellen indien nodig.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment

                Working...
                X