Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 28-200 vervangen ? of houden ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 28-200 vervangen ? of houden ?

    Reeds meer dan 45 jaar fotografeer ik met Pentax-camera's.
    Omdat ik binnenkort 65 word, ga ik mezelf trakteren op een nieuwe K-5.
    Ik fotografeer vaak in de sporthal (volleybalwedstrijden) - dus bij kunstlicht - en de hogere ISO-gevoeligheid en minder ruis dan met m'n ist-DL zal wel goed van pas komen.
    Ik heb met de jaren een klein arsenaaltje van objectieven bij mekaar gekregen - allemaal goedkope (en oude) lensjes: 28 mm - 55 mm - 135 mm - 200 mm.
    Nu vraag ik me af of ik samen met de aanschaf van de K-5 ook ineens er een nieuw objectief ga bijnemen ...?
    Ik ben een echte 'tele-man' en gebruik vrij weinig de groothoekstand van m'n zoomlens.
    Het objectief dat ik meestal op m'n camera heb staan is een Sigma 28-200 compact hyperzoom 1:3.5 - 5.6 macro die ik nog heb van mijn analoge Pentax (ongeveer 11 jaar oud ?). Daarnaast komt de kitlens Pentax DA 18-55 af en toe nog eens te voorschijn om een 'totaalbeeld' te maken of een gebouw te fotograferen dat er anders niet op kan.
    Ik weet dat zoomlenzen inferieur zijn aan vaste brandpuntlenzen, wat kwaliteit betreft en vooral ook qua lichtsterkte; maar ik vind het anderzijds toch wel handig om niet te dikwijls te moeten wisselen van 'glas'.
    Een goede 18-270 mm (of zoiets) die niet meer dan 600 EUR mag kosten zie ik wel zitten, maar de vraag is of ik hierbij kwalitatief winst ga boeken ofwel of ik dan beter bij mijn Sigma kan blijven?
    Graag de mening van de kenners ...? Thanks !

  • #2
    Re: Sigma 28-200 vervangen ? of houden ?

    Ik vermijd persoonlijk liever die ultrazooms, maar ik neem aan dat ze wel verbeterd zijn tov een objectief als de Sigma 28-200. Vooral Tamron doet het volgens wat ik hoor redelijk goed op dat vlak. Ik hoorde veel (relatief) lof over de Tamron 18-250 die ook even met Pentax-merknaam erop werd gemaakt (als Pentax DA18-250) naast de Tamron gelabelde versie met Pentax-vatting. Helaas geloof ik dat de nieuwere Tamron 18-270 (die nog wat beter zou zijn) niet in Pentax-vatting wordt gemaakt.

    Maar als je toch de breedhoek niet gebruikt, waarom dan niet wat doorsparen voor de Pentax DA*60-250/4? Daarmee ga je zeker een pak betere beeldkwaliteit halen!

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 28-200 vervangen ? of houden ?

      Een tweede handse Sigma 70-200 2.8 er gaat een wereld voor je open als je zoiets op je camera zet en je hebt gelijk 2 stoppen winst op 200mm, alleen voor Pentax zal het lang zoeken worden, maar hij bestaat wel. Voor bewegings sporten binnen zijn dit ideale lenzen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 28-200 vervangen ? of houden ?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Een tweede handse Sigma 70-200 2.8 er gaat een wereld voor je open als je zoiets op je camera zet en je hebt gelijk 2 stoppen winst op 200mm, alleen voor Pentax zal het lang zoeken worden, maar hij bestaat wel. Voor bewegings sporten binnen zijn dit ideale lenzen.
        Goede suggestie, en zeker wel te vinden op Pentax hoor (alleen moet je mss buiten de landsgrenzen gaan kijken). Wel heb ik enkele kanttekeningen waarvan shadoogie2960 natuurlijk zelf moet bepalen of ze voor hem überhaupt van toepassing zijn.
        Probleem van dergelijk objectief (op APS-C) is dat het pas op 70mm start. Ik vond dat indertijd op mijn kopie net ietsje te strikt, maar dat was voor sport meestal enkel een probleem als ik relatief dicht bij de zijlijn stond.
        Wel opletten met de Sigma's, zeker de tweedehandse. De pre-DG versie die ik had was nogal onnauwkeurig wat betreft scherpstelling, in die mate dat ik nooit echt scherpe resultaten had op f/2.8, en dat ik de mijne op de duur enkel op f/4 of kleinere openingen gebruikte. Blijkbaar had Sigma toen een probleem om z'n glas af te stemmen op de Pentax AF, want andere eigenaars van 't zelfde objectief hadden hetzelfde probleem. Zelfs zij die toen beweerden geen probleem te ondervinden kwamen tot andere inzichten na afdoende tests. De afwijking was bovendien op 70mm omgekeerd als op 200mm waardoor zelfs de K20D die focus adjustment toeliet geen oplossing kon bieden. Op f/4 of kleiner gaf mijn Sigma 70-200/2.8 wel uitstekende resultaten, maar daarvoor sleur je niet met dergelijk zwaar glas...
        Op latere versies was het probleem minder of opgelost. Ik probeerde ze niet omdat ik met de Pentax DA*50-135/2.8 een voor mij persoonlijk beter bereik vond. Als voor jou 70-200 een goed bereik lijkt, zou ik zeker een DG-versie of latere versie trachten te bemachtigen mocht je deze suggestie genegen zijn.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 28-200 vervangen ? of houden ?

          Ik zou gewoon gaan fotograferen met je 28-200 Sigma. Kijken of dat bevalt wat betreft scherpte, lichtafval en AF. Ben je dan tevreden, waarom zou je dan een ander objectief gaan kopen? Ben je niet tevreden, dan zou ik gaan analysren welke beeldhoek/brandpuntsafstand bij je past en welke lichtsterkte wenselijk is.

          Succes met je keuze.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 28-200 vervangen ? of houden ?

            Bedankt voor jullie reacties en tips.
            Misschien is de laatste reactie nog de verstandigste.
            Eigenlijk was ik benieuwd naar de evolutie van de kwaliteit van de zoomlenzen in de laatste pak weg 15 jaar. Zijn de huidige zoomlenzen spectaculair beter dan mijn Sigma en is dat dan 600 euro waard ? of is het verschil eerder theoretisch of enkel merkbaar in extreme gevallen ?
            Ik herinner me dat er vroeger in de fototijdschriften tests werden gepubliceerd van objectieven met grafieken en tabellen over scheidend vermogen, contrastweergave enz.
            Ik had gehoopt dat dit nu ook ergens on-line te vinden zou zijn, zodat ik zelf eens kon zien of de evolutie nu echt de moeite loont om een nieuw objectief te kopen.
            Eigenlijk ben ik wel tevreden over mijn Sigma, behalve dat de autofocus er af en toe wel eens naast zit; maar dat zegt nog niet dat dit ook zo zal zijn met een K-5. (of wel soms ?)

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 28-200 vervangen ? of houden ?

              Oorspronkelijk geplaatst door shadoogie2960 Bekijk bericht
              Ik had gehoopt dat dit nu ook ergens on-line te vinden zou zijn, zodat ik zelf eens kon zien of de evolutie nu echt de moeite loont om een nieuw objectief te kopen.
              Ervaringen met allerlei glas voor Pentax vind je hier:
              Pentax lens review database with reviews of Pentax lenses including K-mount, M42 screwmount, 645, 6x7, and DA digital lenses. Exhaustive Pentax lens listings with reviews and technical specifications of Pentax lenses.

              Nog meer hier:


              Oorspronkelijk geplaatst door shadoogie2960 Bekijk bericht
              Eigenlijk ben ik wel tevreden over mijn Sigma, behalve dat de autofocus er af en toe wel eens naast zit; maar dat zegt nog niet dat dit ook zo zal zijn met een K-5. (of wel soms ?)
              Normaal zal je met de K-5 minder hunting hebben (het over en weer gaan van de AF). De AF is de laatste generaties immers sterk verbeterd. En als je merkt dat je soms wat voor of achter het onderwerp scherpstelt, dan kan je de camera voor ieder specifiek objectief wat aanpassen ter compensatie.

              Best eerst evalueren op de K-5 en daarna eventueel naar ander glas uitkijken als de Sigma niet aan de verwachtingen blijft voldoen.

              Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 28-200 vervangen ? of houden ?

                Bedankt voor de tips, Wim.
                Ik overwoog om samen met de K-5 ook een objectief aan te schaffen; dat zou de aanschafprijs misschien ietsje kunnen doen zakken. Maar verstandiger is waarschijnlijk om eerst te proberen met wat ik al heb.
                Als ik de K-5 in huis heb, wil ik de ist-DL wel van de hand doen en dan is het ofwel enkel de body verkopen, ofwel de kitlens erbij verkopen, maar dan mis ik het bereik tussen 18 en 28 mm wel ...

                Groetjes,
                Shadoogie

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 28-200 vervangen ? of houden ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door shadoogie2960 Bekijk bericht
                  Bedankt voor de tips, Wim.
                  Ik overwoog om samen met de K-5 ook een objectief aan te schaffen; dat zou de aanschafprijs misschien ietsje kunnen doen zakken. Maar verstandiger is waarschijnlijk om eerst te proberen met wat ik al heb.
                  Als ik de K-5 in huis heb, wil ik de ist-DL wel van de hand doen en dan is het ofwel enkel de body verkopen, ofwel de kitlens erbij verkopen, maar dan mis ik het bereik tussen 18 en 28 mm wel ...

                  Groetjes,
                  Shadoogie
                  Je kan de K-5 misschien met een standard vast objectief kopen? Mogelijk kan je 'm met de nieuwe en relatief goedkope DA35/2.4 in kit aanschaffen? Of de DA35/2.8 macro limited, maar die is wat duurder en wordt allicht niet in kit aangeboden. Als je soms enkel met zo'n klein objectief op stap gaat kan je er van versteld staan hoe de beperking tot één brandpuntsafstand je creativiteit zal doen ontluiken.

                  Alternatief is de DA18-135, daarmee worden mogelijk ook kits aangeboden. Zo heb je nog een aardig bereik en een wat betere bouw dan de kit DA18-55. Maar allicht te veel overlap met je Sigma?

                  De *istDL verkopen kan je proberen, maar je zal nog maar bitter weinig centen krijgen voor dat toestel vrees ik. Eén van de redenen dat ik met iedere nieuwe generatie meega (*istDS->K10D->K20D->K-7->K-5) is dat ik dan voor de vorige camera (die dan nog maar pas of zelfs nog net niet uit de winkels is) nog een redelijke prijs kan krijgen. Je kan mijns inziens de *istDL beter bijhouden als back-up voor je nieuwe camera. Zo is je 18-28mm probleem ook ineens van de baan...

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment

                  Working...
                  X