Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke groothoeklens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke groothoeklens?

    Hallo,
    Ik zou me graag (tweedehands) een groothoeklens aanschaffen voor mijn Canon 60D
    Welke zou jullie voorkeur genieten, de Canon EF-S 10-22mm F3.5-4.5 USM of de Tokina SD 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX ?
    Voor/nadelen, waar moet ik op letten....?
    Jullie commentaren zijn welkom!

    Kirsten

  • #2
    Re: Welke groothoeklens?

    De Tokina is nog maar net op de markt. Tweede hands dus heel schaars. Voordelen zijn de lichtsterkte en de mogelijkheid om deze te zetten op een full frame camera. Het is een tamelijk fors apparaat.

    De Canon is veel compacter gemaakt en alleen maar geschikt voor APS-C camera. Optisch goed. Mij is gebleken opvallend weinig gevoelig voor tegenlicht.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Welke groothoeklens?

      Ik heb recentelijk voor de zelfde keuze gestaan. Ik heb uit eindelijk gekozen voor de 10-22. Deze had voor mij de beste papieren. diverse reviews gelezen op de bekende grote sites en de Canon kwam toch elke keer net iets beter uit de bus.

      Bereik van de Canon vind ik voor mij persoonlijk beter aansluiten op de 24-105 en 17-55. De 10-22 heeft nauwelijks last van lensflare. Zelfs zonder een zonnekap

      Blijft een lastige keuze. Die voor mij wat makkelijker werd, omdat ik niet perse lichtsterkte nodig had voor de UWA.

      Comment


      • #4
        Re: Welke groothoeklens?

        De Tokina 12-24 mm/4.0 heb ik een tijd gebruikt. Weinig last van vervorming maar veel last van tegenlicht. Dat was wel versie 1, de 2e versie zou minder last hebben van flare. Zoals al eerder gesteld is, de Canon is opvallend weinig gevoelig voor flare. Vervorming kan je gemakkleijk met software bestrijden.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Welke groothoeklens?

          Hier enkele vb van de tokina 11-16mm2.8f







          Ben er zeer tevreden van,een zeer goede lens en scherp tot in de hoeken met weinig vervorming.

          Grtz

          Templar
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: Welke groothoeklens?

            Met zo'n groothoek is de kans op tegenlicht groot.
            De zonnekap is zo belachelijk breed dat ze moeilijk in een tas gaat, als ik toch flare zie in de zoeker gebruik ik mijn hand.
            Weinig vervorming ook.
            10-22 is een zoom en sluit inderdaad perfect aan op 24-105, 11-16 is eerder een prime te noemen, maar als je een 17-55 of 18-55 hebt geen probleem.
            Nogal duur voor een lens die je niet elke dag gebruikt.
            Je gaat goedkoper af zijn met een Sigma 10-20 of Tokima 12-24.

            Comment

            Working...
            X