Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofoto's met Nikon 70-300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrofoto's met Nikon 70-300

    Dag iedereen,

    Ik zou graag macrofoto's maken met mijn Nikon D7000 met de Nikkor AF-S VR 70-300/4.5-5.6G IF-ED Zoom.
    Maar iedere keer als ik inzoom krijg ik hem onmogelijk scherp(Ik veronderstel dat het te maken heeft met brandpuntafstand?)
    Ik heb gelezen dat ik er "auto extensions tubes" kan opzetten van kenko? Welke set past dan op mijn lens?

    Bedankt,
    Jannes

  • #2
    Re: Macrofoto's met Nikon 70-300

    Voor macro gebruik je best macrolenzen.

    Een 70-300 kan wel nuttig zijn om bv libellen van ver te fotograferen, maar voor kleinere vlinders, bijen, hommels, wantsen etc heb je toch een macrolens nodig.

    Dat je niet kan scherpstellen ligt wschl aan de minimale scherpstelafstand van je lens die wschl rond de 1.5 meter is ! Het voordeel van een macrolens is dat de scherpstelafstand veel kleiner is en je dus veel dichter bij je onderwerp kan komen (als je het niet wegjaagt).

    veel plezier met je nieuwe hobby !
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Macrofoto's met Nikon 70-300

      Johan heeft deels gelijk, maar met jouw lens en tussenringen lukt het ook - al is het niet gemakkelijk. Kijk even hier naar: http://forum.belgiumdigital.com/f93/...mm-373922.html
      die is getrokken met een 70-200 F4 (Canon - zo'n witte buis) en één tussenring van Kenko - en vééééél oefenen en dan is de slaagkans nog klein maar oh zo fijn als het dan toch lukt.

      Werner
      flickr.com/wernerwattenbergh
      flickr.com/vdpsportfotograaf
      http://voetbalfotografie.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: Macrofoto's met Nikon 70-300

        Ik zou toch maar beginnen met grote objecten zoals vlinders en libellen, bloemen ...
        Daar kan je mooie fotos van maken.
        Dit kan met een tele en tussenringen (ook met een bridge of een compactje).

        Kleinere beestjes zijn zo moeilijk dat je er waarschijnlijk snel de brui aan geeft, zeker als ze rondvliegen.

        Je hebt sneller resultaat als de beestjes nog stilzitten, sta eens (heel) vroeg op en ga op stap met je statief.

        Comment


        • #5
          Re: Macrofoto's met Nikon 70-300

          ah ok bedankt. Kzal het wel voorlopig nog eventjes met mijn telelens proberen

          grtjs
          Jannes

          Comment


          • #6
            Re: Macrofoto's met Nikon 70-300

            Toch even een kleine waarschuwing meegeven ivm het gebruik van tussenringen.

            Op de site van Hans Braakhuis staat een mooie pdf, boordevol uitleg over (Nikon) Macro.


            De weerstand voor de ingebouwde AF-motor vergroot namelijk bij gebruik van tussenringen, waardoor deze motor sneller stuk zou kunnen gaan. Dit is dan ook de reden waarom Nikon tussenringen alleen manuele werken.

            Comment

            Working...
            X