Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5d mark II, mark III

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5d mark II, mark III

    Momenteel werk ik nog steeds met mijn 400d. Over de jaren heen investeringen in glas gedaan (70-200mm f4 L IS USM, 17-40mm f4 L USM en 50mm f1.4 USM).

    Gezien mijn focus in fotografie nu naar landschap, gebouwen/interieur en personen gaat, heb ik niet meer zoveel aan de winst op de 200mm zoom lens en mis ik des te meer de groothoek op de 17-40mm.

    Tijd voor een nieuwe investering dus. Logische keuze is vaak de 7d. Vooral het recente AF systeem is top alleen zit ik daar nog steeds met crop en gezien de 70-200mm al bijna een half jaar niet meer gebruikt is, heb ik op zich niet zoveel aan een 11 punts AF systeem.

    Dan kom eigenlijk op maar een (als hobby) "betaalbaar" toestel en dat is de 5d. Qua prijs, een 1900 euro, zit deze wel goed. Alleen heb ik op verschillende fora vernomen dat er in de helft van 2012 een 5d mark III zou aankomen. Uiteraard FF maar met de geinige functies (AF systeem, auto level.) van de 7d.

    Nu zou het de moeite waard zijn om te wachten? Want langs de andere kant zal de prijs weer hoog genoeg zijn bij de release (te hoog voor wat ik er wil aan geven) en is het weer afwachten op een prijsdaling... maar tegen dan wordt de mark IV misschien aangekondigd en ben je weer dezelfde toer op als voorheen.

    Ik heb er ook al eens aan gedacht om tweedehands te zoeken achter een 5d - maar waar zijn dan zo de punten waar ik op moet letten?
    Canon 1DIV - Canon EF 24-70mm f/2.8 II L - Canon EF 50mm F 1.4

  • #2
    Re: Canon 5d mark II, mark III

    Je twijfelt dus om nu een camera te kopen of binnen 3 jaar?

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5d mark II, mark III

      en als er een 5D mk3 uitkomt is ineens de 5D mk2 geen fantastisch toestel meer?
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5d mark II, mark III

        Ik zit te wachten op de 9D...

        Maar goed: als je landschappen en architectuur doet, denk ik aan FF en zie ik niet in waarom je de snelle "super AF" van de 7D zou nodig hebben? Dus zo logisch is die keuze in jowu geval niet volgens mij, tenzij dat je de cropladder volgt... en dan hangt daar nog ergens een 60D tussenin.
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5d mark II, mark III

          ik zal niet snel mijn mkII inruilen, mocht de mkIII uitkomen..voor mij doet da dingske het nog meer dan goed..
          EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5d mark II, mark III

            Met deze lenzen zal een 5D MkI ook al een ongelooflijke dosis fotografieplezier opleveren.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5d mark II, mark III

              Oorspronkelijk geplaatst door tomclaessens Bekijk bericht
              Momenteel werk ik nog steeds met mijn 400d. Over de jaren heen investeringen in glas gedaan (70-200mm f4 L IS USM, 17-40mm f4 L USM en 50mm f1.4 USM).

              Gezien mijn focus in fotografie nu naar landschap, gebouwen/interieur en personen gaat, heb ik niet meer zoveel aan de winst op de 200mm zoom lens en mis ik des te meer de groothoek op de 17-40mm.

              Tijd voor een nieuwe investering dus. Logische keuze is vaak de 7d. Vooral het recente AF systeem is top alleen zit ik daar nog steeds met crop en gezien de 70-200mm al bijna een half jaar niet meer gebruikt is, heb ik op zich niet zoveel aan een 11 punts AF systeem.

              Dan kom eigenlijk op maar een (als hobby) "betaalbaar" toestel en dat is de 5d. Qua prijs, een 1900 euro, zit deze wel goed. Alleen heb ik op verschillende fora vernomen dat er in de helft van 2012 een 5d mark III zou aankomen. Uiteraard FF maar met de geinige functies (AF systeem, auto level.) van de 7d.

              Nu zou het de moeite waard zijn om te wachten? Want langs de andere kant zal de prijs weer hoog genoeg zijn bij de release (te hoog voor wat ik er wil aan geven) en is het weer afwachten op een prijsdaling... maar tegen dan wordt de mark IV misschien aangekondigd en ben je weer dezelfde toer op als voorheen.

              Ik heb er ook al eens aan gedacht om tweedehands te zoeken achter een 5d - maar waar zijn dan zo de punten waar ik op moet letten?
              Met een FF zal je ineens meer groothoek hebben .Wachten zou ik niet doen, nog een jaar en wie weet wat hij nog meer zal kosten .Om meer groothoek te hebben heb ik ook een 5DmkII bijgekocht.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5d mark II, mark III

                velen wachten al heeeel lang tot 5d3 uitkomt. Vooralsnog weet niemand of die uitkomt, laat staan wanneer het zijn doddels ......canon rumors...
                Er zal natuurlijk een nieuwe camera komen, misschien wel meerdere tegelijk. maar welke en wanneer weet niemand.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5d mark II, mark III

                  Vermits ik vanaf school met Canon werk, is het logisch (of dat leek toen toch zo) om gewoon verder te gaan in de lijn van Canon producten.

                  Na verloop van tijd merk je de beperkingen op van de kitlenzen (zaten toen in een pakket met de body). Dus je doet een investering in beter glas. Zo heb ik ondertussen volgende bijkomstige producten voor mijn EOS 400d.
                  • Canon EF 70-200mm f4 L IS USM
                  • Canon EF 17-40mm f4 L USM
                  • Canon EF 50mm f1.4 USM
                  • RS-60E3 (afstandsbediening)


                  Reken daar de body op zich bij en je zit toch met een aardige investering. Het verhaal wordt dus compleet met de upgrade naar full frame (Canon EOS 5D). Echter lees ik de laatste tijd (nu ik pas echt reviews / field tests begin te lezen) wat negatieve bij-klanken. Zo heeft bv. de 7D een veel recenter (en beter) AF-systeem maar is dan weer geen full frame camera. De top of the range van Canon is sowieso uitgesloten om budgetaire redenen. De 5D mark II heeft blijkbaar nog hetzelfde AF-systeem als de oorspronkelijke 5D. Volgens Canon zelf omdat het oude systeem perfect werkte. Doch lees ik vele kritieken op dit systeem. Gebrekkige AF-punten, de buitenste AF-punten zouden het moeilijk hebben in omgevingen met beperkt licht.

                  Wat is het alternatief? Dat ik mijn materiaal verkoop (excl. body want die gaat mijn vrouw gebruiken) en overstap naar Nikon. Op zich is dit sowieso een verlies. Want als ik alles zo bekijk, verkoop ik drie lenzen en voor de prijs die ik daarvoor krijg, kan ik een goede, Nikkor 16-35 f4, lens kopen van Nikon. De 70-200mm ligt al een half jaartje "stof" te vangen in mijn oude heuptas, dus die ging ik sowieso verkopen en heeft geen vervanging nodig. De 50mm ga ik zeker missen maar op zich is de prijs nog schappelijk bij Nikon voor een evenwaardige 50mm f1.4 dus die zal vrij recent volgen op de aankoop.

                  Win voor Canon EOS 5D Mark II
                  • 21 MP
                  • Blijf binnen hetzelfde merk, dus enkel de kost van de body
                  • Full HD film (al reken ik dit momenteel niet speciaal als een plus, want film gebruik ik (momenteel) niet)
                  • 99% van het beeld in de viewfinder


                  Win voor Nikon D700
                  • 12 MP (meer MP zijn grotere prints / opnames maar vaak zijn de pixels op zich minder scherp)
                  • Beter AF-systeem dat ook in donkere situaties goed zijn werk doet (51 AF punten!)
                  • Op hogere ISO-waarden duidelijk minder ruis-productie
                  • Ook al zijn de 'L'-lenzen van Canon sterk, ik ben van mening (na het lezen van recenties) dat het glas van Nikon van een nog betere kwaliteit is
                  • Magnesium body


                  Nog een plus voor Nikon is dat twee ex-collega's fotografie in bijberoep uitoefenen en zij beiden met Nikon werken. Als ik dan toch eens een goede zoom, fisheye, ... nodig heb, kan ik altijd bij hen terecht om materiaal even te ontlenen.

                  Als ik het Nikon pakket kies, incl. verkoop van mijn Canon lenzen, en ik zou de 16-35mm en de 50mm kopen, dan is de meerprijs van dit pakket ongeveer de kostprijs van de 50mm (en ben ik de grote zoom kwijt).

                  Natuurlijk komt er (ongeacht 5D of 700D) een battery-grip en remote bij maar daar reken ik op ~dezelfde prijs. Ongeacht de keuze van het toestel, ben ik ervan overtuigd dat beiden schitterend zijn. Alleen ben ik nu wat aftastend op zoek naar kritieken, commentaren van gebruikers (of mensen die mij naar nog meer vergelijkingen kunnen sturen) om zo toch tot een conclusie te komen welk toestel / merk het beste bij de stijl van fotografie past. (momenteel urbex en landschappen. Af en toe een portret, mens en dier). Dus Canon, of overstap Nikon echt het overwegen waard?

                  So ... shoot
                  Canon 1DIV - Canon EF 24-70mm f/2.8 II L - Canon EF 50mm F 1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5d mark II, mark III

                    Mmm, dat de 5dMKII meer ruis op hoge ISO's zou vertonen zal uiterst gering zijn en weegt zeker niet op tegen de aangeboden hoge resolutie. Voor het soort fotografie dat jij doet zou ik zeker voor Canon kiezen, ook al vind ik zelf de filmfunctie overbodig. Wat de scherpstelling bij slechte lichtomstandigheden betreft, valt dit allemaal nog wel mee hoor. Mijn oude 5D doet het zelfs nog perfect in donkere, lees concert, omstandigheden. Een groter nadeel vind ik het schermpje dat automatisch zijn lichtsterkte aanpast, zodat het getoonde resultaat dikwijls niet overeen komt met de werkelijkheid. Ik weet zelf niet of je dit kan uitschakelen, maar vermits ik veel manueel werk is dit hoogst vervelend. Niettegenstaande ga ik me toch een MKII aanschaffen hoor. Ik ken verschillende mensen die er mee werken en hoor niemand klagen, dus

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 5d mark II, mark III

                      Ik doe hoofdzakelijk concerten met mijn 5DII... en ja, er zullen wel enkele toestellen zijn die het beter doen qua AF. Maar je vergeet nog iets: je zit daar met allemaal F 4.0 lenzen... en je hebt F 2.8 gevoelige cross type punten op een 5DII. Mensen lopen een commentaartje en een testfoto na zonder de zaken te bekijken zoals ze werkelijk zijn. Ik fotografeer met 2.8 lenzen (of lichtgevoeliger nog) en bij mij stelt 'ie met zijn cross points mooi scherp. Op het centrale scherpstelpunt wel nodig indien veel tegenlicht of heel donker. Maar goed...
                      Lijkt me trouwens dat je al een beslissing genomen hebt (of hebt laten aanpraten), want als 12MP een voordeel zijn op 21 MP die minder scherp zijn, denk ik dat je veel reviews over de 5DII niet goed gelezen hebt, want dit is één van de bodies met de mooiste kleuren, scherpste foto's en minste ruis, naast toestellen als een D3S, 1D en andere krachtpatsers).
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 5d mark II, mark III

                        Oorspronkelijk geplaatst door tomclaessens Bekijk bericht
                        [*]Ook al zijn de 'L'-lenzen van Canon sterk, ik ben van mening (na het lezen van recenties) dat het glas van Nikon van een nog betere kwaliteit is[*]Magnesium body[/list]


                        So ... shoot
                        Niet teveel drinken tijdens het lezen van reviews....
                        Ze zijn beide fantastische camera's en als jouw vrienden/collega's Nikon gebruiken kun je dat ook doen en heb je het voordeel dat je lenzen kan lenen. Zoveel heb je nou ook weer niet geinvesteerd dus je kan nog gerust een keuze maken. je verliest een paar honderd euro's.....jouw mening over nikkor lenzen slaat echt nergens op, maar nikon heeft een indrukwekkende ruis onderdrukking bij hele hoge iso, maar goed wie maakt er foto's op 25000 iso??
                        Last edited by aras; 9 juli 2011, 01:46.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 5d mark II, mark III

                          Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                          Ik doe hoofdzakelijk concerten met mijn 5DII... en ja, er zullen wel enkele toestellen zijn die het beter doen qua AF. Maar je vergeet nog iets: je zit daar met allemaal F 4.0 lenzen... en je hebt F 2.8 gevoelige cross type punten op een 5DII. Mensen lopen een commentaartje en een testfoto na zonder de zaken te bekijken zoals ze werkelijk zijn. Ik fotografeer met 2.8 lenzen (of lichtgevoeliger nog) en bij mij stelt 'ie met zijn cross points mooi scherp. Op het centrale scherpstelpunt wel nodig indien veel tegenlicht of heel donker. Maar goed...
                          Lijkt me trouwens dat je al een beslissing genomen hebt (of hebt laten aanpraten), want als 12MP een voordeel zijn op 21 MP die minder scherp zijn, denk ik dat je veel reviews over de 5DII niet goed gelezen hebt, want dit is één van de bodies met de mooiste kleuren, scherpste foto's en minste ruis, naast toestellen als een D3S, 1D en andere krachtpatsers).
                          Dus een optie zou zijn om de 5d Mark II te kopen, de 17-40 en 70-200 te verkopen (zoals ik bij die laatste al sowieso van plan was) en bv. de 16-35 f2.8 L in de plaats aan te schaffen? Dan heb ik 2.8 en 1.4 glas voor op de 5d en zijn die focus-issues zo goed als weg?
                          Canon 1DIV - Canon EF 24-70mm f/2.8 II L - Canon EF 50mm F 1.4

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 5d mark II, mark III

                            Zeker een goede keuze , je kan dan later de 70/200 F2,8 bijkopen en dan zit je gebeiteld.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 5d mark II, mark III

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dawud Bekijk bericht
                              Je twijfelt dus om nu een camera te kopen of binnen 3 jaar?
                              Moeten we zo lang wachten voor het nog eens nieuwjaar wordt?
                              Last edited by VerSeg; 10 juli 2011, 01:59.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X