Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grooooote ramp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grooooote ramp

    Vlak voor het prachtige onweer van vorige woensdag kon ik me niet weerhouden de dreigende wolken te gaan shooten ... Ik had mijn materiaal (dacht ik) redelijk goed ingepakt in plastic ... De wind stak op en daar ging mijn verpakking, ben daarop naar huis gesneld. Op het eerste zicht leek alles ok . 2 dagen later zit mijn nikon 14/24 binnenin vol condens. Achter het frontglas krijg ik bijna alles weg met de CV-truc . Het tweede glas daarentegen Heeft er iemand nog wondermiddeltjes ? En zo niet : als ik het objectief binnengeef , valt dat dan te herstellen ?

    groetjes,
    Pascal (in redelijke paniek)
    nikon D700/D90 , 14/24 2,8 ; 24/70 2,8 ; 70/200 2,8 ; 50 1,4
    www.pascaldanvers.com

  • #2
    Re: grooooote ramp

    Volgens mij moet je gaan koelen. Immers, in koude lucht zit heel weinig waterdamp.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: grooooote ramp

      mss domme eractie van mijn kant!

      heb je een auto met airco?
      die hallen ook tonnen vocht uit de lucht (maar zal een eind duren vrees ik voor de condens uit je lens is op die manier.)

      opsturen lijkt een optie, maar zal geen garantie zijn (denk ik)
      tenzij die lens over wheathersealing beschikt
      nikon stuff

      Comment


      • #5
        Re: grooooote ramp

        Alleszins niet in koude omgeving leggen, zeer slecht! Meestal is dat geen drogere lucht - relatief gezien zal een airco de lucht niet droger maken, absoluut gezien neemt de airco idd. wel veel waterdamp uit de lucht. Naarmate lucht afkoeld verliest het z'n capaciteit om waterdamp op te houden, er treedt condensatie op. In jou geval, meer condensatie, de vochtigheid in de lucht in de lens zal nog eens meer condenseren.

        Warme lucht daarentegen kan meer waterdamp opnemen naarmate de het warmer wordt (tot aan het verzadigingspunt) Maw. koude lucht is veel sneller verzadigt met waterdamp dan warme lucht.

        één oplossing dus: proberen luchtcirculatie te maken in de lens met droge (warmere) lucht. Die is in staat meer waterdamp op te nemen. bv. haardroger op laagste snelheid en laagste temperatuur.

        Nog een opmerking: als je in warme landen bent op hotel met airco in de kamer, laat nooit je cameramateriaal bloot in de kamer liggen. Het materiaal koelt af (bv. gedurende de hele nacht tot bv. 19-20 °C) daarna kom je buiten in een vochtig warm klimaat en al de waterdamp in de lucht rondom je materiaal condenseert op je materiaal;
        In het beste geval moet je een uur wachten om iets te fotograferen, in het ergste geval heb je interne schade...
        Laat daarom je camerazak dicht op de kamer en zet die in de kleerkast - zo isoleer je het warmere materiaal van de koude airco-lucht in je kamer
        Nikon D7000 - Nikon D200 - Nikkor 28-85 F/3.5-4.5 - Nikkor 50mm F/1.4 - Sigma 70-200 F/2.8 II HSM - Sigma 10-20 mm - SB 800 - 3x YN 460 - SB20 - 3x Jinbei DP600Ws - 2x 200Ws - setje pocketwizards

        Comment


        • #6
          Re: grooooote ramp

          Oorspronkelijk geplaatst door Masschi Bekijk bericht
          ... Nog een opmerking: als je in warme landen bent op hotel met airco in de kamer, laat nooit je cameramateriaal bloot in de kamer liggen. Het materiaal koelt af (bv. gedurende de hele nacht tot bv. 19-20 °C) daarna kom je buiten in een vochtig warm klimaat en al de waterdamp in de lucht rondom je materiaal condenseert op je materiaal;
          In het beste geval moet je een uur wachten om iets te fotograferen, in het ergste geval heb je interne schade...
          Laat daarom je camerazak dicht op de kamer en zet die in de kleerkast - zo isoleer je het warmere materiaal van de koude airco-lucht in je kamer
          Dank voor deze gouden tip !!!
          (@ mods : bestaat er ziets als een HOF voor tips , deze mag erin )
          Master the craft, and the art will follow.
          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

          Comment


          • #7
            Re: grooooote ramp

            Het drogen van natgeworden boeken doet men met behulp van koeltechniek. Vandaar dat ik dacht, als het met een boek kan, kan dat ook met een objectief. Immers, beide zijn schimmelgevoelig
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #8
              Re: grooooote ramp

              steek die lens eens een paar dagen in een doosje met een zakje met vochtopnemende korrels (zoals in schoendozen). Verkrijgbaar bij elke drogist.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #9
                Re: grooooote ramp

                Ik heb ooit bij den Aldi een luchtontvochtiger (SHG-LE20) gekocht, daarmee kan je de lucht in een kamer droger maken zonder de temperatuur te laten zakken (de temperatuur wordt iets hoger, want het elektrisch vermogen wordt uiteindelijk als warmte afgegeven).
                Zo'n luchtonvochtiger is eigenlijk een koelinstallatie, waarbij de lucht uit de kamer binnengezogen wordt over de verdamper (het gedeelte van de koeling dat koud wordt). Daar condenseert het vocht uit de lucht, en wordt dat afgescheiden (valt naar beneden in een opvangbak). De lucht die langs de verdamper geweest is, die is afgekoeld, maar voor die weer naar buiten gaat komt die langs de condensor, waar die de warme koelgassen weer afkoelt om het koelmiddel terug te laten condenseren (dat wordt via een capillair terug naar de verdamper gevoerd).
                De lucht die uit de luchtontvochtiger komt, daar is een deel vocht uitgehaald, en die is dan droger en iets warmer dan de ingaande lucht.

                Als je zo'n luchtontvochtiger in een niet te grote ruimte zet, en je stelt de hygrostaat zo in dat de luchtvochtigheid minimaal wordt, dan kan je daar vrij snel spullen drogen. De temperatuur in die ruimte verhogen zal het droogproces nog versnellen.
                Maar omdat de lens niet open ligt zou het toch nog kunnen tegenvallen om het vocht er uit te krijgen. Het water komt er gemakkelijker in dan dat het er weer uit gaat. Water komt binnen door kleine openingen, door de capillaire werking wordt het als het ware "opgezogen". Daarom komt er nog altijd water in een lens als je er een plastiek overtrekt die niet 100% afsluit. Er komt dan een waterflim tussen het plastiek en de lens, en dat wordt gewoon in de lens gezogen door de capillaire werking.
                Laat je spullen ook nooit in een natte fototas zitten, want dat vergroot de problemen nog.

                Je zou die lens ook in een soort vacuumtank kunnen steken, bij een lagere druk begint het water te koken, en dan wordt dat mee afgezogen via de vacuumpomp als waterdamp (zo wordt een koelinstallatie gedroogd). Maar het is niet zeker dat alle componenten in een lens tegen dat vacuum kunnen, het is dus mogelijk dat er onderdelen stuk gaan...

                Alles is te herstellen, maar het is gewoonlijk de vraag of de kostprijs van de reparatie opweegt tegen de waarde van de spullen die je wil laten herstellen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #10
                  Re: grooooote ramp

                  Het zou te proberen zijn om het in de buitenlucht te leggen, liefst in de zon met een beetje wind erbij. Je moet tenslotte luchtcirculatie hebben. We hadden een verdronken ipod en die is er toch goed mee opgeknapt.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #11
                    Re: grooooote ramp

                    In de zon of op de verwarming(maar dat zal nu niet werken), dit werkt met 'waterdichte' horloge's, telefoons en andere aparatuur met vocht erin, dus ook voor een lens. Kan soms wel dagen duren voor dat een 'weerbestendig'ding vocht vrij is.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #12
                      Re: grooooote ramp

                      Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                      Het drogen van natgeworden boeken doet men met behulp van koeltechniek. Vandaar dat ik dacht, als het met een boek kan, kan dat ook met een objectief. Immers, beide zijn schimmelgevoelig
                      In eerste instantie wordt nat papier, perkament e.d. inderdaad ingevroren om schimmelvorming te voorkomen. In tweede instantie wordt het gedroogd d.m.v. vriesdroogtechnieken. Dat is evenwel een omslachtige en kostelijke methode die ook niet zonder meer toepasbaar is op andere materialen! Ik kan me goed voorstellen dat de daarbij aangelegde onderdruk nogal wat problemen kan opleveren, bvb. met betrekking tot de ontgassing van lenskitten en/of gebruikte smeermiddelen, verdamping van de lichtere fracties ervan etc... Net zoals ik me kan voorstellen dat de lage temperaturen die daartoe gebruikt worden problemen kunnen geven i.v.m. de verschillende uitzettingscoëfficiënten van de betrokken materialen...

                      Ik heb wel nog nat geworden optiek en electronica gedroogd met de middelen die ik ter beschikking heb: in een broedstoof bij matig verhoogde temperatuur (ca. 35°C) en onder mild vacuum. Dat lukte wonderwel.

                      Comment


                      • #13
                        Re: grooooote ramp

                        Oorspronkelijk geplaatst door pascaldanvers Bekijk bericht
                        Vlak voor het prachtige onweer van vorige woensdag kon ik me niet weerhouden de dreigende wolken te gaan shooten ... Ik had mijn materiaal (dacht ik) redelijk goed ingepakt in plastic ... De wind stak op en daar ging mijn verpakking, ben daarop naar huis gesneld. Op het eerste zicht leek alles ok . 2 dagen later zit mijn nikon 14/24 binnenin vol condens. Achter het frontglas krijg ik bijna alles weg met de CV-truc . Het tweede glas daarentegen Heeft er iemand nog wondermiddeltjes ? En zo niet : als ik het objectief binnengeef , valt dat dan te herstellen ?

                        groetjes,
                        Pascal (in redelijke paniek)
                        Niet de meest elegante methode, maar als ik "buiten kom" bij slecht weer neem ik altijd een paar vuilniszakken of PMD-zakken mee. Die hebben me al vaak goede diensten bewezen.

                        Comment


                        • #14
                          Re: grooooote ramp

                          Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                          Volgens mij moet je gaan koelen. Immers, in koude lucht zit heel weinig waterdamp.
                          Met als gevolg: nog meer condens.

                          Comment


                          • #15
                            Re: grooooote ramp

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                            Het zou te proberen zijn om het in de buitenlucht te leggen, liefst in de zon met een beetje wind erbij. Je moet tenslotte luchtcirculatie hebben.
                            De handleiding van de D90 geeft een max. van 40°C voor werking en een max. van 50°C voor opslag. Nu is dit misschien wel aan de veilige kant, maar leg je het toestel rechtstreeks in de zon, dan zou dit wel eens hoger kunnen uitvallen (mat zwart metaal !). Kan ook gebeuren met je cv-truc indien er rechtstreeks metaal contact is. Probleem is dat je eigenlijk niet weet hoe warm het is.
                            Leg je het toestel bvb in je wagen die in de zon staat, dan kan je er een thermometer naast leggen en heb je toch enig idee van wat je aan het doen bent. Eventueel kan je ook de lens verwijderen zodat er iets meer verluchting is. Aan de ander kant is er dan misschien kans dat er stof in het toestel terecht komt.

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            steek die lens eens een paar dagen in een doosje met een zakje met vochtopnemende korrels (zoals in schoendozen). Verkrijgbaar bij elke drogist.
                            De tip van Putor m.b.t. silicagel of silica korrels lijkt mij de beste en veiligste. Je vind deze korrels in kleine zakjes terug in de verpakking van o.a. electronica. Ze worden roze wanneer ze met water verzadigd zijn, maar je kan ze gewoon in de oven drogen (2h@120°C). Dus, bijhouden die dingen.

                            Of misschien is de beste truc wel een combinatie van beide (indien er zon is)

                            P.S. Silica gel op zich is niet gevaarlijk, maar is toch licht corrosief t.o.v. andere metalen zoals ijzer, aluminium en titanium. Als fijn stof kan het bij inademen schade aan de longen veroorzaken en de kleurstof die de verzadiging aangeeft is zeer ongezond. Toch kan je het ook in een verpakking van vochtgevoelige medicijnen vinden. M.a.w. afhankelijk van bij welke goederen het zit en van waar deze komen, zit het al dan niet in degelijke stofvrije/stofarme of gewoon plastiek zakjes verpakt. Dus, opletten met de verpakkingsvorm of het op een normale wijze gebruiken.
                            Last edited by cojon; 3 juli 2011, 19:10.
                            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                            Comment

                            Working...
                            X