Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Feestfotografie - instellen Flash

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Feestfotografie - instellen Flash

    hallo,

    nog nieuw in de fotografie met spiegelreflex,
    heb binnenkort feest van mijn vriendin haar ouders, deze hebben gevraagd of ik geen foto's wou trekken als de mensen aankomen en als ze aan de tafel zitten.

    buiten ga ik geen flits nodig hebben denk ik. Maar binnen?
    hoe zouden jullie camera instellen voor binnen te trekken in de feestzaal.
    heb een Canon 60D + 15-85mm EF-S lens + 580EXII. zouden jullie de 580 EX manueel instellen. of met ETTLII werken. ik schiet graag in AV mode, zouden jullie dit aanraden om zo met een flash te werken?
    ik ken de feestzaal, dus ik weet dat ik licht kan "bouncen" (witte muren) is dit aan te raden tijdens een feest?

    alle tips zijn welkom.
    Canon EOS 60D - Canon EF-S 15-85mm f3,5-5,6 IS USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon 70-200mm f4 IS L USM - Canon Speedlite 580 EXII - en nog wat filters

  • #2
    Re: Feestfotografie - instellen Flash

    Oorspronkelijk geplaatst door johndoe Bekijk bericht
    hoe zouden jullie camera instellen voor binnen te trekken in de feestzaal.
    heb een Canon 60D + 15-85mm EF-S lens + 580EXII. zouden jullie de 580 EX manueel instellen. of met ETTLII werken. ik schiet graag in AV mode, zouden jullie dit aanraden om zo met een flash te werken?
    ik ken de feestzaal, dus ik weet dat ik licht kan "bouncen" (witte muren) is dit aan te raden tijdens een feest?

    alle tips zijn welkom.
    Camera in manuele mode (altijd bij flits fotografie)

    je flits op een statief links of rechts, eventueel een parapluutje voor zacht licht, triggeren is makkelijkst met een radio trigger a la RF602, de canon 60D ondersteunt bij mijn weten geen remote eTTL... zie hier

    bouncen is niet zo mooi...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Feestfotografie - instellen Flash

      aangezien je de foto's ook moet maken als de mensen aan tafel zitten, raad ik je aan om eerst en vooral te kijken hoe de belichting is

      ik zou persoonlijk toch met een vast diafragma werken en sluitertijd, als je het kan vermijden, geen flash gebruiken en je iso wat opdrijven indien nodig

      indien het zonder flash echt niet gaat, gewoon flash TTL laten werken en indien je een wit plafond in de zaal hebt, gaan bouncen met een bouncer op het plafond, nadien desnoods wat rechttrekken qua belichting via PS of dergelijke dus best ook in RAW werken
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: Feestfotografie - instellen Flash

        Oorspronkelijk geplaatst door johndoe Bekijk bericht
        ik geen foto's wou trekken als de mensen aankomen en als ze aan de tafel zitten.

        buiten ga ik geen flits nodig hebben denk ik. Maar binnen?
        Daar heb je niet voor nodig, geen camera, geen flits en geen problemen om geen foto's te trekken....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Feestfotografie - instellen Flash

          Oorspronkelijk geplaatst door johndoe Bekijk bericht
          hallo,

          nog nieuw in de fotografie met spiegelreflex,
          heb binnenkort feest van mijn vriendin haar ouders, deze hebben gevraagd of ik geen foto's wou trekken als de mensen aankomen en als ze aan de tafel zitten.

          buiten ga ik geen flits nodig hebben denk ik. Maar binnen?
          hoe zouden jullie camera instellen voor binnen te trekken in de feestzaal.
          heb een Canon 60D + 15-85mm EF-S lens + 580EXII. zouden jullie de 580 EX manueel instellen. of met ETTLII werken. ik schiet graag in AV mode, zouden jullie dit aanraden om zo met een flash te werken?
          ik ken de feestzaal, dus ik weet dat ik licht kan "bouncen" (witte muren) is dit aan te raden tijdens een feest?

          alle tips zijn welkom.
          Ik heb al meerdere familiefeesten gefotografeerd. Ik heb mijn D90 kort na aankoop opzij moeten leggen om mijn school in orde te maken. Ik kende dus nagenoeg niks van het toestel en de flitser toen ik deze foto's moest maken. Ik heb het toen dus geriskeerd om alles met de automatische modus van toestel en flitser te doen, geen aanrader maar nood breekt wet.

          Zelfs wanneer alles op automatisch ingesteld was, was het vaak een race tegen de tijd om iedereen te kunnen fotograferen voor het zaallicht gedimd werd en de deejay de muziek inzette. 't Waren toen wel feesten met om en bij de 150 genodigden dus heb je sowieso al meer werk, maar hou er rekening mee dat als je alles manueel instelt je vermoedelijk per foto meer tijd nodig zal hebben, en dit niet altijd evident is. Manueel instellen is dus wel aangeraden maar hou de tijd in de gaten!
          Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

          Comment


          • #6
            Re: Feestfotografie - instellen Flash

            Oorspronkelijk geplaatst door BobMermans Bekijk bericht
            Ik heb al meerdere familiefeesten gefotografeerd. Ik heb mijn D90 kort na aankoop opzij moeten leggen om mijn school in orde te maken. Ik kende dus nagenoeg niks van het toestel en de flitser toen ik deze foto's moest maken. Ik heb het toen dus geriskeerd om alles met de automatische modus van toestel en flitser te doen, geen aanrader maar nood breekt wet.

            Zelfs wanneer alles op automatisch ingesteld was, was het vaak een race tegen de tijd om iedereen te kunnen fotograferen voor het zaallicht gedimd werd en de deejay de muziek inzette. 't Waren toen wel feesten met om en bij de 150 genodigden dus heb je sowieso al meer werk, maar hou er rekening mee dat als je alles manueel instelt je vermoedelijk per foto meer tijd nodig zal hebben, en dit niet altijd evident is. Manueel instellen is dus wel aangeraden maar hou de tijd in de gaten!
            net om die reden raadde ik ook aan om eventueel wel manueel instellingen te kiezen op voorhand en gewoon TTL te flitsen
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: Feestfotografie - instellen Flash

              Oorspronkelijk geplaatst door johndoe Bekijk bericht
              (...)

              buiten ga ik geen flits nodig hebben denk ik.
              Ik gebruik bij evenementen altijd flits. Ook buiten. Vooral bij felle middagzon krijg je vaak de typische beelden waar mensen half in de zon staan en een half gezicht in zwarte schaduw hebben. Invulflits kan dit counteren en krijg je een egaler belichting met minder harde contrasten. Bij Nikon is dit BL TTL, bij Canon zet je denk ik je flits TTL op -2.0 of -2.3.

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              Camera in manuele mode (altijd bij flits fotografie)
              (...)
              bouncen is niet zo mooi...
              Ik raad ook manuele modus aan - je moet natuurlijk wel de juiste instelling kiezen aangezien die vast staat. En snel weten wat te wijzigen als het licht verandert.

              Maar dat bouncen niet mooi is, ga ik helemaal niet mee akkoord. Je kan een hele zaal/kamer oplichten met een sterke flits en een wit plafond. Pas ik vaak toe bij wettelijke trouw in de kapel, waar het licht meestal zwak is en je ook andere beelden wilt dan hoge iso, groot diafragma, kleine scherptediepte... Je krijgt dan ook het effect van een grote softbox van bovenaan (en door verdere reflecties van overal eigenlijk). En je kan lage ISO (afhankelijk van hoe hoog het plafond is); kleinere diafragma's en korte sluitertijden gebruiken.

              vb:




              Bouncen van muren is natuurlijk iets anders, dit kan werken maar soms ook niet.
              Last edited by caleido; 6 juli 2011, 18:58.

              Comment


              • #8
                Re: Feestfotografie - instellen Flash

                een tekstje dat ik ooit eens ergens gelezen en bewaard heb:

                Instellingen: Camera op M-stand, F5,6, Tv rond 0"3s en ISO800. Flitser TTL, FEC op -2/3e en 1e gordijn. Foto's van de laatste series op het podium zijn vaak niet geflitst. Dan Tv rond 1/30e tot 1/60e en ISO1600.

                Voordeel van kitlens: goedkoop. Er kan nog eens iets overheen gaan, zonder dat je gelijk verschrikkelijk baalt. Je hebt de beschikking over redelijk groothoekbereik, dus je kunt groepen fotograferen. Daarnaast kun je op 55mm ook prima aan de bak met leuke portretjes. Door dit objectief te gebruiken, hoef je niet bovenop je mensen te kruipen en sta je er toch dicht genoeg op dat anderen er niet tussendoor lopen.

                "Ja maar... ja maar... is F5.6 dan wel lichtsterk genoeg??? Gaat 'ie dan niet hunten??? Krijg je niet te weinig licht binnen???"

                [Papamodus]Geen zorgen[/Papamodus]
                F5.6 is prima. Hunten gebeurt niet, want de IR-afstandmeter op je flitser of hoe dat ook zit helpt je met focussen. Tegelijkertijd heb je met F5.6 met een groepje nog genoeg scherptediepte om iedereen scherp op de foto te hebben. Verder in de zaal wordt de boel onscherp, enerzijds doordat dat deel buiten je scherptevlak zit, maar nog meer door een ander trucje dat ik toepas.

                "Vertel... vertel...!"

                Ik zet de te fotograferen mensen zo in de zaal, dat ze niet belicht worden door bewegende discolampen. Ze staan net onder de balustrade, in de schaduw. Ik postitioneer ze zo, dat de dansende groep die wel door discolampen belicht wordt én het verlichte podium daarachter wel zichtbaar zijn. Als ik de partypeople fotografeer, dan bevriest de flitser die mensen. De lange sluitertijd gebruik ik om het achtergrondlicht te vangen, waar mensen op de dansvloer lekker aan het bewegen zijn. Die groep wordt dus wat blurry op de foto. Daardoor komen de partypeople die ik fotografeer nog wat losser van de menigte. Wat dat betreft is het gewoon portretfotografie bedrijven met een groot diafragma, maar dan anders

                "Enne... enne... moet ik nou wel of niet 2e gordijn flitsen??? Ik hoor steeds maar andere dingen :cry: "

                In mijn geval gebruik ik dus geen 2e gordijn. Als je (TS) wat van flitsen afweet, dan weet je dus ook dat bij 2e gordijnflitsen óók bij het openen van het 1e gordijn een kort flitsje (de voorflits) wordt gegeven. In mijn geval zou dat betekenen dat bij een sluitertijd van 0"3s de voorflits afgaat, de partypeople dan denken dat de foto gemaakt is en ze zich omdraaien, waarna de hoofdflits afgaat en de partypeople niet de op de foto komen zoals zij en ik dat willen. Gewoon 1e gordijn dus voor mij, waarbij voor- en hoofdflits vrijwel gelijktijdig zijn.

                N.B. Terugkomend op die kitlens. Je moet je wel bedenken wat je later met de foto's wilt. Zoals je ziet komen de foto's die ik maak in een klein formaat op de site (500px aan de langste zijde). Al die foto's zijn bijgesneden, verkleind, verscherpt etc. Zolang ik er geen afdrukken op posterformaat van wil laten maken, voldoet die kitlens prima. Heel eerlijk... zelfs als ik dat wel zou willen, denk ik dat die kitlens voor de meeste bezoekers, die die foto's zouden willen nabestellen, prima voldoet. Zij kijken gemiddeld genomen heel anders naar foto's dan wij.
                Hopelijk ben je er iets mee...
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • #9
                  Re: Feestfotografie - instellen Flash

                  Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                  Ik gebruik bij evenementen altijd flits. Ook buiten. Vooral bij felle middagzon krijg je vaak de typische beelden waar mensen half in de zon staan en een half gezicht in zwarte schaduw hebben. Invulflits kan dit counteren en krijg je een egaler belichting met minder harde contrasten. Bij Nikon is dit BL TTL, bij Canon zet je denk ik je flits TTL op -2.0 of -2.3.
                  nog een bijkomend vraagje; hoe plaats/richt jij uw flash dan, recht vooruit of in de --45°-- stand?
                  "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                  Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Feestfotografie - instellen Flash

                    Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                    nog een bijkomend vraagje; hoe plaats/richt jij uw flash dan, recht vooruit of in de --45°-- stand?
                    Invulflits buiten altijd recht vooruit natuurlijk. Je wilt schaduw bij mensen oplichten dus moet je ze rechtstreeks wat oplichten. Soms zie ik mensen "bouncen" in openlucht. Laatste nog op het podium van Cactusfestival liep een fotograaf rond met zijn flits recht omhoog en alleen het kleine bouncekaartje eruit.
                    Soms snap ik mensen toch niet... Denken ze dan dat hun witte wolken het flitslicht weerkaatsen? Dat is gewoon je flitsbatterijen leeg schieten in de atmosfeer. En beetje licht van die flits die keihard moet afgaan gaat dan recht vooruit via het bouncekaartje. Waarom dan niet gewoon met flitskop recht vooruit en je batterijen sparen en kortere recycletijden?

                    Binnen bounce ik als het kan op het plafond - als het wit is of iets daar dichtbij - of balanceer ik direct flitslicht (dus zwak) met omgevingslicht (opgenomen met ISO 800-2000)

                    45 graden hoek gebruik ik bijna nooit... Zal wel zijn functie hebben, maar voorlopig lukt mijn manier.

                    Comment

                    Working...
                    X