Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik kan er niet meer aanuit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ik kan er niet meer aanuit

    Hierbij mijn allereerste post op dit superforum !

    Ook ik ben al langere tijd enorm geïnteresseerd in fotografie en zou nu eindelijk de sprong wagen! Mijn vriendin is reeds in het bezig van een Canon eos 550D met 18-55 kitlens en sinds kort ook een 18-270 tamron (dacht ik). Ik zou dus zelf een canon 1100D gaan kopen vermits 1) mijn budget iets minder hoog ligt en 2) ik dan haar kitlens zou krijgen en dus enkel een body moet kopen. Denk wel dat dit een goede keuze is qua eerste toestel vermits het niet écht het toestel is, maar de fotograaf en lenzen zijn welke topfoto's kunnen maken. Maar dan komt het probleem, de lenzen. Ik ben al bij meerdere winkels langsgeweest, heb al massa's gelezen maar ik snap het totaal niet meer... Iedereen geeft een iets andere uitleg en als beginnend hobbyist wordt het dan heel ingewikkeld.

    Ik zou graag macrofotografie of op zijn minst goede close-ups maken van dieren, met name mijn slangen. Verder ben ik ook vooral geïnteresseerd in de dierenwereld dus dat zal waarschijnlijk het hoofdonderwerp zijn. Nu zijn er een paar lenzen welke ik wel interessant vind, ik hoop dat jullie mij hier wat meer over kunnen vertellen en kunnen zeggen of ik in de goede richting denk.
    1) 55-200 mm
    2) 70-300 mm
    3) 50 mm (vast brandpunt)

    Deze 3 hebben mijn interesse, de eerste 2 zou ik dan eventueel combineren met een 'voorzetlens' , zo'n macro-achtige voorzetlens. Ik weet dat macrolenzen veel beter zijn, maar deze zijn natuurlijk ook duurder. Indien ik merk dat het het geld echt waard is ga ik zeker nog een echte macrolens aankopen maar is een van deze opties ook een goed plan? Zoja, welke is de beste? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en aan deze enorm lange uitleg aan uit kunnen !

  • #2
    Re: ik kan er niet meer aanuit

    TS,
    Je geeft aan dat de direnwereld het belangrijkste onderwerp wordt.
    Olifanten, marmotten, musjes, honden, mieren? Waar heb je het eigenlijk over?

    Kan je concreter maken wat je wilt fotograferen? Pas dan kan er een zinnig advies komen over een lens.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: ik kan er niet meer aanuit

      Goh, denk dat het ongeveer gaat van de grootte van een middelmatige grootte van hond tot aan een kikkertje van een cm of 3... Dus zal vooral gaan om de kleinere dieren dan de grotere maar insecten interesseren me zeker niet dus dat is niet de bedoeling

      Comment


      • #4
        Re: ik kan er niet meer aanuit

        Ok, nu is duidelijk hoe groot het onderwerp is.
        Als je nu ook aangeeft de afstand tot het onderwerp dan weet je de beeldhoek van de te kopen lens.

        Kortom, wat is de afstand tot dat hondje of die kikker?
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: ik kan er niet meer aanuit

          Gezien het feit dat dieren het niet graag hebben dat je een lens in hun gezicht duwt en het feit dat ik ook graag in het wild zou willen gaan fotograferen zou ik natuurlijk graag niet al te dicht hoeven gaan. Anderzijds zou ik natuurlijk ook graag thuis mijn slangen willen fotograferen waar ik wél dichtbij kan...

          Dus ruwe inschatting: van ongeveer 20cm tot ... (wilde dieren fotograferen)

          Comment


          • #6
            Re: ik kan er niet meer aanuit

            Als je het hebt over wild fotografie dan is soms 70-300 mm te kort. Heel wat wildfoto's worden met een 400 of 500 mm gemaakt. Maar dat valt buiten je budget.

            Ik zou dus gewoon beginnen met een 70-300. Dan zie je vanzelf wel waar het schip strandt.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: ik kan er niet meer aanuit

              Als je echt graag close-ups wil, koop dan meteen een Tamron 90/2.8 Macro.
              Niet al te duur, en laat je toe om 1:1 toe. Je kan er een voldoende afstand tot de meeste onderwerpen mee houden, en je kan ze ook nog als portretlens gebruiken .
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: ik kan er niet meer aanuit

                De tamron 90 macro ligt toch ietwat hoog qua budget... Heb zelf ook al een voorbeeldfoto gezien van een tamron 70-300 met voorzet macrolens en dat zag er heel goed uit !

                Comment


                • #9
                  Re: ik kan er niet meer aanuit

                  Oorspronkelijk geplaatst door dennisdanger Bekijk bericht
                  De tamron 90 macro ligt toch ietwat hoog qua budget... Heb zelf ook al een voorbeeldfoto gezien van een tamron 70-300 met voorzet macrolens en dat zag er heel goed uit !
                  kijk ook eens tweedehands...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: ik kan er niet meer aanuit

                    Oorspronkelijk geplaatst door dennisdanger Bekijk bericht
                    ... en sinds kort ook een 18-270 tamron (dacht ik).
                    Leen gewoon even haar camera en kijk welke brandpuntsafstand en welke afstand tot het onderwerp je het beste ligt. Je hoeft daarom geen dieren te fotograferen, maar gewoon voorwerpen van een vergelijkbare grootte.

                    Voor een telezoom zou ik toch ook steeds beeldstabilisatie (IS) nemen zodat je bij minder licht en max. zoombereik toch nog vlot uit de hand kan fotograferen (bvb Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS @ 229€).
                    Let wel, wanneer je de brandpuntsafstand vergroot, wordt ook de kortste afstand waarbij je nog kan scherpstellen groter (bvb. 1.1m bij 250mm, 1.5m bij 300mm). Hoe dit wijzigt met een voorzetlens weet ik niet juist.
                    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                    Comment

                    Working...
                    X