Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fototoestel keuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fototoestel keuze

    Graag zou ik een reflexfototoestel kopen (beginner) met een maximumbudget van 400 euro.

    ik heb al eens rond gekeken op internet en kwam uit op volgende fototoestellen:

    - Nikon D3000

    - Canon EOS1000D

    Heeft iemand enige ervaring met een van deze twee of heeft iemand enig idee welke de "betere" is?

    vraagje tussendoor.. een reflexfototoestel maakt toch altijd HD fotos of niet?

    --------

    ik ben niet van plan om een andere lens aan te kopen. en heb dan ook eens gekeken naar de "Canon powershot SX30 IS"

    Maakt de powershot evenwaardig kwalitatieve fotos of zijn deze minder scherp dan pakweg de Canon EOS1000D? ookal heeft de powershot meer megapixels.

    Dank bij voorbaat

  • #2
    Re: Fototoestel keuze

    Als je aan DSLRs begint, is het niet zo zeer de vraag welk toestel je wilt, maar wel welk merk je wilt - aangezien je geen lezen wilt kopen, maakt het totaal niet uit welke van de 2 je neemt. Ga naar de winkel, pak die vast en zie welke beter in je hand past.
    Maar dat zeg je nu - de kans is groot dat je het toch zal doen, als je min of meer serieus met fotografie bezig wilt zijn.

    Sowieso zal een DSLR (zelfs met een kitlens) betere kwaliteit hebben, dan een compact - omdat DSLRs grotere sensors hebben = gevoeliger, zuiverder, scherper, betere scherpte-diepte, enz.

    Per definitie ga je altijd HD foto's hebben (HD is maar 2 megapixel) - maar dat heeft nu weinig te maken met de kwaliteit van jouw foto's.

    Comment


    • #3
      Re: Fototoestel keuze

      Misschien miet je je eerst afvrageb wat het doel is van je foto's. Een A2 voor aan de muur of een afdrukje van 10 x 15 cm?

      Bedenk wel dat een dslr veel nadelen heeft ten opzichte van een compact. Tegenwoordig zijn er compacts op de markt die zeker niet slecht zijn.

      Kan je niet een dslr van een kennis voor een weekendje lenen? Dan leer je misschien meteen af al dat gezeul. Of juist niet en je begint fotograferen leuk te vinden.........
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Fototoestel keuze

        Oorspronkelijk geplaatst door youngera Bekijk bericht
        ik ben niet van plan om een andere lens aan te kopen. en heb
        dan ook eens gekeken naar de "Canon powershot SX30 IS"
        Dat uitkijken naar een bridge vind ik geen slecht idee, indien je toch geen lenzen wilt
        kopen. Wel zou ik zo'n superzoom camera links laten liggen en op het gemak uitkijken
        voor een goede compact.
        Genre LX5 of Canon s95. Die zijn klein genoeg voor een jaszak, goede fotokwaliteit, alle
        instelmogelijkheden, fotograferen in raw, macro opnames, filmen en voldoende zoom in
        de meeste situaties.

        Comment


        • #5
          Re: Fototoestel keuze

          Dank jullie voor de uitleg.
          Uiteindelijk heb ik mij een nikon 3000d gekocht (was 110 euro goedkoper in solden, dus was er snel uit)

          In hoeverre dit maar een basis fototoestel is, ben ik er wel zeer tevreden mee.
          Het is wel nog wennen, soms maak ik mooie fotos (vind ikzelf) en soms zijn ze wat wazig.

          Ik heb nu wel ingezien dat een lens kopen in de toekomst wel nodig zal zijn voor toch iets meer intezoomen.

          Iemand enig idee welke en ook prijslijk?

          Comment


          • #6
            Re: Fototoestel keuze

            In het wilde weg aan iemand vragen welke lens je moet kopen is niet handig.

            Ik adviseer je eerst wat huiswerk te doen. Dan komt het antwoord vanzelf.
            Zie:

            Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Fototoestel keuze

              Oorspronkelijk geplaatst door youngera Bekijk bericht
              Dank jullie voor de uitleg.
              Uiteindelijk heb ik mij een nikon 3000d gekocht (was 110 euro goedkoper in solden, dus was er snel uit)
              Ik heb nu wel ingezien dat een lens kopen in de toekomst wel nodig zal zijn voor toch iets meer in te zoomen.
              Proficiat me je aankoop. Veel plezier ermee. Met een lens zou ik nog even wachten, tot je
              iets meer klaarheid hebt over wat je nu veel en graag wilt fotograferen. Landschap, por-
              tret, Macro, Fauna en flora, enz.

              Comment


              • #8
                Re: Fototoestel keuze

                Oorspronkelijk geplaatst door youngera Bekijk bericht
                Dank jullie voor de uitleg.
                Uiteindelijk heb ik mij een nikon 3000d gekocht (was 110 euro goedkoper in solden, dus was er snel uit)

                In hoeverre dit maar een basis fototoestel is, ben ik er wel zeer tevreden mee.
                Het is wel nog wennen, soms maak ik mooie fotos (vind ikzelf) en soms zijn ze wat wazig.

                Ik heb nu wel ingezien dat een lens kopen in de toekomst wel nodig zal zijn voor toch iets meer intezoomen.

                Iemand enig idee welke en ook prijslijk?
                Deze heeft een mooi zoombereik (en lichtsterk):


                Alvorens je de naam zoom gebruikt moet je weten dat er breedhoeklenzen bestaan met zoomfunctie maar die echter nog steeds een grotere hoek zullen weergeven van jou lens.
                Vraag is inderdaad wat je wil fotograferen. Urban, stad, familie, vakantie, wildlife, ...
                Ook een budget is belangrijk, er zijn honderden soorten lenzen "out there" gaande van 10mm tot 500mm. Toch nog eens je huiswerk opnieuw doen

                Comment


                • #9
                  Re: Fototoestel keuze

                  Die lens is inderdaad niet voor direct, maar ik zal natuurlijk nog wat moeten rondkijken en veel met het toestel bezig zijn. Het is vooral om fotos te maken van familie en voor gebouwen. Dank jullie voor de helpende uitleg!

                  Comment

                  Working...
                  X