Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens

    hoi,

    ik ben beginnend fotograafje, en wil graag wat portretfotografie doen, welke lens raden jullie me aan. Heb momenteel Pentax K100D met Tamron 18-200.

    groetjes

  • #2
    Re: welke lens

    Advies geef een budget, maakt het adviseren al stuk gemakkelijker

    Comment


    • #3
      Re: welke lens

      Los van het budget: Sigma 70 mm/2.8 macro of Sigma 85 mm/1.4.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: welke lens

        Als je die portretten echt serieus neemt en je hebt er het geld voor over, dan de Sigma
        85 1.4.

        Comment


        • #5
          Re: welke lens

          Ook nog mogelijkheden waarvan ik erg goede feedback las op Pentax:
          - Samyang 85/1.4
          - Pentax DA70/2.4 limited
          - Pentax DA*55/1.4 (opvolger van de FA*85/1.4)

          Voor meer flexibiliteit:
          - DA*50-135/2.8

          Persoonlijk vind ik 85mm te lang voor portret. Op FF is dat perfect, maar op de APS-C van Pentax wordt dat een beetje te lang, waardoor je door de extra nodige afstand wat voeling met de geportretteerde verliest. Ik had de optisch prachtige Pentax FA*85/1.4, maar verkocht die om die reden. Zelfs m'n Pentax FA77/1.8 limited voelt wat lang aan. Op APS-C moet je naar mijn gevoel tussen 50mm en 70mm blijven voor portret. Als je een specifiek portretobjectief zoekt en het budget het je toelaat, zou ik me dunkt voor de Pentax DA*55/1.4 gaan.

          Eventueel kan je een oudere Pentax FA50/1.4 aanschaffen. Die is een stuk goedkoper te vinden. Wel meer afgesteld als een all round standaard in vgl met de nieuwere DA*55/1.4, maar toch een goed alternatief om mee te beginnen.

          Als je een meer universeel bruikbaar objectief zoekt dat toch erg goede portretkwaliteiten heeft, dan eerder de DA*50-135/2.8. Prachtig en erg onderschat objectief is dat.

          Wim
          Last edited by ishpuini; 2 juli 2011, 10:54.
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: welke lens

            Je kan heel simpel een ' standaard ' lensje van vroeger nemen ... K of M 50 1.7 is courant ... wil je alle mogelijkheden en maximaal gemak, dan een KA 50 1.7 ... je moet dan alleen nog voor ' motortje ' spelen hetgeen bij dit gebruik perfekt mogelijk is ( je hebt altijd AF-confirm op een Pentax digitale body , dus draaien tot het biept )

            Comment


            • #7
              Re: welke lens

              Voor een krap gekaderd portret vind ik 50 mm op een crop camera vaak te kort. Ik laat de brandpuntsafstand bij portretwerk vaak afhangen van het model van het gezicht. Meestal werk ik dan het liefst iets boven de 100 mm full frame. Dus iets meer dan 70 mm crop.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: welke lens

                Goedkoopst: je huidige lens. Daar kun je goed portretten mee nemen. Na een paar maanden ga je eens kijken hoe het brandpunt gebruik ligt en zoek daar dan een goede lens bij.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens

                  Als je niet te duur wil gaan: Tamron 28-75/2.8, of een 50/1.8 of 50/1.4 of zo...
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens

                    De Tamron 28-75 mm is zeker niet verkeerd.....

                    Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di LD Aspherical IF SP AF might be a name you will easily forget. But this compact, cheap and fast constant f/2.8 mid-range zoom
                    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens

                      om te voetballen gebruik je een voetbal

                      om portretten te maken, een portret lens..

                      een goede portret lens voor een cropcamera zoals de jouwe is een 85mm lens, vanaf 80mm is er slechts minimale vertekening van het portret... hoe dichter je komt, bv. 70mm, 50mm en dichter krijg je alsmaar meer vertekening... Dus beter wat op afstand blijven.

                      een goed portret dient ook los te komen uit z'n omgeving. Een portret lens doet dit goed, door z'n beperkte diepte scherpte (bv. f1.4 of f1.8)

                      en tenslotte door z'n bokeh... dat staat voor de dromerige achtergrond die de lens bij onscherpte genereert. Echte portretlensen kunnen dit het best. Vandaar dat een kitlens hier niet geschikt voor is.

                      ideaal dus vanaf 80mm voor crop en vanaf 130 voor fullframe...
                      Last edited by d_oracle; 3 juli 2011, 12:05.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens

                        Ik doe het soms met een 50mm f1.4 in combinatie met een converter 1.4 (m.a.w. 75mm f1.8)

                        Budget 339+279 = 618 en dat is iets minder dan 1529 voor een 85mm f1.8
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lens

                          Een 85 mm/1.8 kost minder dan 1529..........
                          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                            Ik doe het soms met een 50mm f1.4 in combinatie met een converter 1.4 (m.a.w. 75mm f1.8)

                            Budget 339+279 = 618 en dat is iets minder dan 1529 voor een 85mm f1.8
                            Ik weet niet welk merk u gebruikt maar bij Canon heeft u alvast een 60D plus 85 1.8 voor
                            die prijs...

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                              Budget 339+279 = 618 en dat is iets minder dan 1529 voor een 85mm f1.8
                              Had enkel voor Nikon gekeken (mijn geval)
                              Je hebt inderdaad ook
                              Samyang 85mm f/1.4 PENTAX @ 279€ (maar ik vermoed zonder AF)
                              Canon EF 85mm f/1.8 voor 329€ (mogelijkheden om deze op een pentax K100D aan te sluiten zijn mij onbekend)
                              Sigma 85mm f1.4 EX DG HSM PENTAX @ 889€

                              Los daarvan was er ook de Nikkor AF-D 85mm F/1.8 @ 379€. Maar dit is een AF-D (m.a.w. zonder AF motor) en dus enkel geschikt voor een bvb. Nikon D90 of D700 (dus niet voor mij).

                              Ik onthou dus wel dat wanneer ik zelf ooit een prime 85mm f1.4 wil kopen, het een sigma wordt of dat ik er bij Canon voor hetzelfde bedrag een body bij krijg
                              Of ik had een Canon moeten kopen, dan kon ik mij nu een prime 85mm veroorloven
                              Last edited by cojon; 3 juli 2011, 13:30.
                              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                              Comment

                              Working...
                              X