Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens

    hoi,

    ik ben beginnend fotograafje, en wil graag wat portretfotografie doen, welke lens raden jullie me aan. Heb momenteel Pentax K100D met Tamron 18-200.

    groetjes

  • #2
    Re: welke lens

    Advies geef een budget, maakt het adviseren al stuk gemakkelijker

    Comment


    • #3
      Re: welke lens

      Los van het budget: Sigma 70 mm/2.8 macro of Sigma 85 mm/1.4.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: welke lens

        Als je die portretten echt serieus neemt en je hebt er het geld voor over, dan de Sigma
        85 1.4.

        Comment


        • #5
          Re: welke lens

          Ook nog mogelijkheden waarvan ik erg goede feedback las op Pentax:
          - Samyang 85/1.4
          - Pentax DA70/2.4 limited
          - Pentax DA*55/1.4 (opvolger van de FA*85/1.4)

          Voor meer flexibiliteit:
          - DA*50-135/2.8

          Persoonlijk vind ik 85mm te lang voor portret. Op FF is dat perfect, maar op de APS-C van Pentax wordt dat een beetje te lang, waardoor je door de extra nodige afstand wat voeling met de geportretteerde verliest. Ik had de optisch prachtige Pentax FA*85/1.4, maar verkocht die om die reden. Zelfs m'n Pentax FA77/1.8 limited voelt wat lang aan. Op APS-C moet je naar mijn gevoel tussen 50mm en 70mm blijven voor portret. Als je een specifiek portretobjectief zoekt en het budget het je toelaat, zou ik me dunkt voor de Pentax DA*55/1.4 gaan.

          Eventueel kan je een oudere Pentax FA50/1.4 aanschaffen. Die is een stuk goedkoper te vinden. Wel meer afgesteld als een all round standaard in vgl met de nieuwere DA*55/1.4, maar toch een goed alternatief om mee te beginnen.