Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginners bridge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginners bridge

    Hallo iedereen,

    Ik ben Jürgen, aka CIB, 39 jaar, en ik wil graag beginnen met fotografie en ben opzoek naar een camera.
    Mijn interesse gaat grotendeels uit naar begraafplaatsen, oude gebouwen (vervallen of niet, ik woon in Brugge dus oude gebouwen genoeg), landschappen en water.
    Ook herinneringen uit mijn jeugd zou ik graag digitaal vastleggen (ondertussen dus ook vervallen). Ik heb het meest interesse in zwart-wit, sephia en HDR foto's.

    Een DSLR lijkt me als beginner nogal een gedoe, teveel lenzen, instellingen, enz. die aandacht nodig hebben die je als beginner imo beter gebruikt om te leren wat je aan het doen bent (compositie, belichting, enz.). Om nog niet te spreken over de prijzen, zelfs van een "instapmodel".

    Ik heb de laatste weken redelijk wat reviews gelezen op internet, van camera's in mijn budget, en ik kom steeds uit bij de Fujifilm FinePix HS20EXR, veel camera voor een redelijke prijs (±357€).
    Veel mogelijkheden, de optie om, naarmate ik meer ervaring heb, zaken zelf in te stellen, maw een camera waar ik naar mijn mening, na het lezen van de reviews, jaren plezier kan van hebben tot ik de overstap kan maken naar een DSLR.

    Graag had ik jullie mening hierover gehad
    - Is er iemand die deze camera gebruikt of iemand kent die met deze camera ervaring heeft?
    - Een andere bridge wilt aanraden in dezelfde prijsklasse (dan wel voor serieuze redenen, niet omdat hij/zij fan is van een bepaald merk).
    - Wat zijn de mogelijkheden wat betreft HDR fotografie?
    - Die misschien weet als die eventueel ergens goedkoper te krijgen is?
    Liefst geen aanbevelingen voor een tweedehands DSLR (wat wss toch niet in mijn budget ligt), ik heb nogal slechte ervaringen met tweedehands spullen (pc's, moto's, enz.).

    Ik heb ook de volgende extra's die ik graag wil na enkele maanden: Hoya 58mm PRO 1 Digital Circulair Polarisatie filter (circular omdat dat blijkbaar de enige juiste optie is voor een digitale camera) en Hama Tripod Omega Premium III (blijkbaar een zeer goede tripod, zeker voor de prijs waarvoor je hem in de UK kan bestellen). Ik m'n oog ook laten vallen op een Raynox DCR-2025PRO Super Telephoto Conversion Lens, dat zou zeker nog niet voor morgen zijn, eerder iets voor het volgend "congégeld"

    Bedankt,
    CIB
    Last edited by CIB; 14 juli 2011, 12:15.
    Nikon D5100 + 18-105mm VR
    Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

  • #2
    Re: Beginners bridge

    Niemand die enige ervaring heeft met de Fujifilm FinePix HS20EXR of een andere superzoom bridge camera, of andere raad kan geven?

    Ik heb ondertussen ook al een en ander gelezen over de Sony Cyber-shot HX100V maar die is wel meer dan 100€ duurder terwijl ik geen echte voordelen zie, uitgezonderd misschien de doorverkoopprijs omdat het een sony is? Maar als ik daarvoor een camera moet kopen kan ik misschien beter wegwerpcamera's kopen...
    Nikon D5100 + 18-105mm VR
    Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

    Comment


    • #3
      Re: Beginners bridge

      Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
      Niemand die enige ervaring heeft met de Fujifilm FinePix HS20EXR of een andere superzoom bridge camera, of andere raad kan geven?

      Ik heb ondertussen ook al een en ander gelezen over de Sony Cyber-shot HX100V maar die is wel meer dan 100€ duurder terwijl ik geen echte voordelen zie, uitgezonderd misschien de doorverkoopprijs omdat het een sony is? Maar als ik daarvoor een camera moet kopen kan ik misschien beter wegwerpcamera's kopen...
      Er is vvan beiden al een topic denk ik dus als je even zoekt in forum vind je al de info over beide camera's die je wil; de voor en nadelen en dergelije.
      de finepix heeft slecht camera als ik mij niet vergis en warmte probleem zou opgelost zijn met firmware upgrade. dus als je niet wil filmen met uw toestel dan is er geen probleem

      Comment


      • #4
        Re: Beginners bridge

        Oorspronkelijk geplaatst door raul09 Bekijk bericht
        Er is vvan beiden al een topic denk ik dus als je even zoekt in forum vind je al de info over beide camera's die je wil; de voor en nadelen en dergelije.
        de finepix heeft slecht camera als ik mij niet vergis en warmte probleem zou opgelost zijn met firmware upgrade. dus als je niet wil filmen met uw toestel dan is er geen probleem
        Er is idd een topic over de Fujifilm maar spijtig genoeg staat daar geen enkele reactie in, ik kan dus enkel op de reviews op internet verdergaan maar die zijn nogal tegenstrijdig. De ene breekt de fotokwaliteit af, de andere is er zeer tevreden over.
        De Sony kan enkel foto's opslaan in jpg, niet in raw wat nadelig is voor fotobewerking, die valt dus toch af.

        Dan nog een vraagje voor de kenners, als ik een converter gebruik om raw bestanden in png om te zetten, kan ik die dan bewerken zonder verlies aan kwaliteit zoals ik de raw zou bewerken, gezien png geen kwaliteitsverlies heeft zoals jpg?
        Nikon D5100 + 18-105mm VR
        Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

        Comment


        • #5
          Re: Beginners bridge

          Ik ben niet zo vertrouwd met het png formaat (), maar als je spreekt van "'geen kwaliteitsverlies", denk ik eer aan tiff of aan psd (photoshop) dan aan png of jpg, hoor. Je krijgt natuurlijk wel erg zware bestanden.
          Of bedoel je DNG ipv PNG?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Beginners bridge

            De sony kan je nu onder de 400 euro kopen (zie topic sony dsc hX100)!

            Comment


            • #7
              Re: Beginners bridge

              Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
              Dan nog een vraagje voor de kenners, als ik een converter gebruik om raw bestanden in png om te zetten, kan ik die dan bewerken zonder verlies aan kwaliteit zoals ik de raw zou bewerken, gezien png geen kwaliteitsverlies heeft zoals jpg?
              PNG is dan wel een lossless formaat, maar werkt slechts in 24 bit. Je krijgt dus dezelfde problemen als met een JPG op 100%: minder bewegingsruimte om kleuren op te schuiven.

              Ook is het formaat geoptimaliseerd voor illustraties (line drawings), met grote vlakken identieke kleuren. Voor foto's krijg je geen betere compressie dan met een gezipte bmp.

              Comment


              • #8
                Re: Beginners bridge

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Ik ben niet zo vertrouwd met het png formaat (), maar als je spreekt van "'geen kwaliteitsverlies", denk ik eer aan tiff of aan psd (photoshop) dan aan png of jpg, hoor. Je krijgt natuurlijk wel erg zware bestanden.
                Of bedoel je DNG ipv PNG?
                Ik bedoel wel degelijk PNG, Portable Network Graphics. http://nl.wikipedia.org/wiki/Portable_Network_Graphics
                Daarom ook mn vraag, ik kan die wel bewerken maar om RAW bestanden te bewerken moet ik in nieuwe software investeren, heb al eens gekeken naar Lightroom maar die kost ±300€ wat ik nu zeker niet wil uitgeven.
                Als ik RAW zonder kwaliteitsverlies naar PNG kan converteren kan ik die met mn oude software wel bijwerken.

                Oorspronkelijk geplaatst door JTTT Bekijk bericht
                De sony kan je nu onder de 400 euro kopen (zie topic sony dsc hX100)!
                Bedankt, zal eens kijken, maar ik zie niet echt voordelen tegenover de fujifilm, of de experts moeten me met duidelijke argumenten overtuigen dat de sony toch de betere keuze is.

                Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
                PNG is dan wel een lossless formaat, maar werkt slechts in 24 bit. Je krijgt dus dezelfde problemen als met een JPG op 100%: minder bewegingsruimte om kleuren op te schuiven.
                Ook is het formaat geoptimaliseerd voor illustraties (line drawings), met grote vlakken identieke kleuren. Voor foto's krijg je geen betere compressie dan met een gezipte bmp.
                Ok, bedankt, dan weet ik dat dat ook geen oplossing is Dat word dan nieuwe software binnen enige tijd
                Nikon D5100 + 18-105mm VR
                Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                Comment


                • #9
                  Re: Beginners bridge

                  Ik denk dat je met PSE (Photoshop Elements), tenslotte 'maar' ± €100,- ook al een heel eind; en PSE zou normaal jouw RAW bestanden moeten aankunnen.
                  Een gratis alternatief is GIMP.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginners bridge

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Ik denk dat je met PSE (Photoshop Elements), tenslotte 'maar' ± €100,- ook al een heel eind; en PSE zou normaal jouw RAW bestanden moeten aankunnen.
                    Een gratis alternatief is GIMP.
                    Bedankt voor de tip

                    Even wat reviews gelezen, PSE is blijkbaar stukken beter in content-aware fill (grote, ongewenste elementen en accenten snel weg schilderen) dan Lightroom, maar fotobeheerder en andere zaken zijn slechter, de ideale mix zou dan beiden moeten zijn...

                    GIMP heb ik nog niet bekeken maar dat ga ik nu doen, maar ik heb altijd mijn twijfels met freeware of shareware software.

                    Geen idee als dit mag maar als er iemand lightroom wilt aankopen is het nu het moment:


                    Nee ik heb geen persoonlijk voordeel met die link te posten maar ±80€ korting is voor iedereen die dat programma al wilde kopen wel mooi meegenomen.
                    Is er een plaatsje waar die link in een apart topic kan gepost worden?

                    Edit: ik heb nu twee GIMP reviews vluchtig gelezen en de eerste indrukken zijn stukken beter dan wat ik van een freeware programma verwacht had, Photoshop filters (plug-ins) kunnen blijkbaar ook gebruikt worden. Ik zal zeker meer info en reviews zoeken en hopelijk voldoet dit programma ook.
                    Last edited by CIB; 5 juli 2011, 14:38.
                    Nikon D5100 + 18-105mm VR
                    Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginners bridge

                      GIMP is Photoshop Open Source, net zomaar een freeware progje... Probleem is natuurlijk dat Photoshop min of meer de standaard is (zoals Word als tekstverwerker, bijvoorbeeld).
                      Ik heb zowel Lightroom/Aperture/DxO als Photoshop. De eerste drie zijn uitstekend, zowel vanuit een 'bibliotheek" standpunt (of bestandsbeheer) als voor RAW ontwikkeling. Maar ik blijf een programma als PS, of z'n kleiner broertje PSE nodig hebben voor de eindafwerking.
                      De grote merken hebben hun eigen RAW-ontwikkelaar. Voor Canon is dat bijvoorbeeld DPP (Digital Photo Professional). Ik weet niet of Fujifilm zoiets bijlevert? Maar zeker een argument als je nog geen camera hebt aangeschaft: welke software wordt erbij geleverd?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginners bridge

                        De Fujifilm RAW zijn RAF bestanden, er word software meegeleverd dus ik vermoed dat dat geen probleem zal zijn.
                        Ik lees dat GIMP alleen 8-bit RGB ondersteuning heeft, is dat een grote beperking?
                        Nikon D5100 + 18-105mm VR
                        Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginners bridge

                          Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                          De Fujifilm RAW zijn RAF bestanden, er word software meegeleverd dus ik vermoed dat dat geen probleem zal zijn.
                          Ik lees dat GIMP alleen 8-bit RGB ondersteuning heeft, is dat een grote beperking?
                          Als PNG voor U geen grote beperking inhield dan zal 8 bit in Gimp voor U ook geen beperking inhouden

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginners bridge

                            Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                            Als PNG voor U geen grote beperking inhield dan zal 8 bit in Gimp voor U ook geen beperking inhouden
                            PNG was voor internet gebruik, thumbnails van 3d scenes en zo, niet voor fotoafdrukken.
                            Nikon D5100 + 18-105mm VR
                            Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginners bridge

                              Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                              PNG was voor internet gebruik, thumbnails van 3d scenes en zo, niet voor fotoafdrukken.
                              Dit was gezien uw eerdere posts in dit topic toch niet helemeel duidelijk hé

                              Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                              ....Dan nog een vraagje voor de kenners, als ik een converter gebruik om raw bestanden in png om te zetten, kan ik die dan bewerken zonder verlies aan kwaliteit zoals ik de raw zou bewerken, gezien png geen kwaliteitsverlies heeft zoals jpg?
                              Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                              ....Daarom ook mn vraag, ik kan die wel bewerken ...Als ik RAW zonder kwaliteitsverlies naar PNG kan converteren kan ik die met mn oude software wel bijwerken.
                              ...
                              Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                              De Fujifilm RAW zijn RAF bestanden, er word software meegeleverd dus ik vermoed dat dat geen probleem zal zijn.
                              Ik lees dat GIMP alleen 8-bit RGB ondersteuning heeft, is dat een grote beperking?
                              Daarom dus mijn antwoord maar zelfs voor fotoafdrukken zal 8 bit in de meeste gevallen meer dan voldoende zijn. De meeste (online) fotolabo's en afdrukcentrales en... vragen dat foto's aangeleverd worden in JPEG, enkel indien je thuis bijvoorbeeld zelf over een goede fotoprinter beschikt kan er een verschil zijn maar dan nog zul je o.a. een zeer goed scherm moeten hebben om het verschil naar voor te laten komen indien je gebruik maakt van "mainstream" oplossingen zul je het verschil niet merken tussen 8 bit bewerken en meer.
                              Daarom kan en zal Gimp voor de meeste gebruikers een afdoend resultaat kunnen afleveren.

                              Comment

                              Working...
                              X