Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens

    hallo, graag had ik mij nog een Macro lens aangeschaft voor Nikon D90, dan ben
    ik zowat volledig uitgerust.
    graag had ik vernomen wat een goeie lens is kwa prijs en voldoende prestaties?
    het mag ook een Tamron zijn of ander merk.

    Grtzz.
    Nikon D90

  • #2
    Re: Macro lens

    ik spaar voor een sigma 105mm f 2.8
    is naar blijkt een heel goed objectief voor een schappelijke prijs

    grtz ventri
    Nikon D90 18-105 VR kitlens
    Verba docent, exempla trahunt...woorden onderwijzen,voorbeelden doen navolgen
    grtz ventri

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens

      Als het voor insecten is koop een 180mm, je maakt de beestjes minder bang en bij genoeg licht kan je nog best uit de hand werken.

      Er staat een Sigma in Aangeboden (voor Nikon), je gaat niet gauw nog zo'n goede lens vinden voor die prijs.

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens

        Een macro foto gemaakt met een 60 mm ziet er anders uit als een macro foto gemaakt met een 100 of 180 mm. Je zal dus zelf moeten bepalen wat je het mooist vindt en dat kan je niet overlaten aan een ander.

        Zie dit artikel:
        Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens

          Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
          Een macro foto gemaakt met een 60 mm ziet er anders uit als een macro foto gemaakt met een 100 of 180 mm. Je zal dus zelf moeten bepalen wat je het mooist vindt en dat kan je niet overlaten aan een ander.

          Zie dit artikel:
          http://www.camerastuffreview.com/nl/...g-te-gebruiken
          Je stelt duidelijk de voor en nadelen van een lange macro, en je raadt zo'n lens ook niet af voor beginners zoals je soms leest.

          Ik wou gewoon stellen dat je voor sommige onderwerpen zelfs sneller resultaat hebt.

          In het huidige lenzenland zijn macros ook niet overdreven duur (zolang er nog versies zonder IS verkocht worden ) zeker voor hun beeldkwaliteit, en een beetje lichtsterke normaallens weegt meer.

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens

            Een kortere lens heeft een grotere beeldhoek, en dan is het wat moeilijker om storende elementen uit de achtergrond te houden.
            Ik gebruik een Sigma 150mm f2,8 Macro, meestal zelfs met een 1,4x teleconverter er tussen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens

              ik was ook van plan de sigma 150 mm te kopen maar met IS is dat een lens van 1049€
              op een vergadering bij het VLF rade mij iemand de tamron 70-300 mm aan kost maar 190€ daarmee kon je ook goede makro opnames maken volgens hem maar voor die prijs kan je volgens mij niet veel hebben
              ik koop mij de Canon 100mm 2.8

              groetjes Jean

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens

                De nieuwe Sigma 150mm met OS (beeldstabilisatie) kost op dit ogenblik meer dan 1000 euro, maar er is ook nog de versie zonder beeldstabilisatie die heel wat goedkoper is.

                De Canon 100mm f2,8 Macro is heel erg goed, maar vrij kort voor de beestjes die schrik hebben voor de lens (of de fotograaf).

                Met de Tamron 70-300 kan je geen macro-opnames maken omdat die geen 1:1 vergroting geeft. Die heeft wel een redelijk korte minimale scherpstel-afstand waardoor je de wat grotere beestjes toch goed op de foto kan krijgen. Volgens de tests is de werkelijke brandpuntsafstand van die lens wel een heel stuk korter dan 300mm als je op de kortst mogelijke scherpstel-afstand zit. Daardoor zal je nog altijd vrij dicht bij het onderwerp moeten komen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens

                  hallo allemaal
                  als je u een canon 100mm f2.8L macro lens koopt moet je daar dan ook een beugel bijkopen voor op een statief te zetten of moet dat niet ?
                  of zit er zoiets bij

                  grt Jean

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door maggenjean Bekijk bericht
                    hallo allemaal
                    als je u een canon 100mm f2.8L macro lens koopt moet je daar dan ook een beugel bijkopen voor op een statief te zetten of moet dat niet ?
                    of zit er zoiets bij

                    grt Jean
                    Voor een 100mm macro is geen statiefbeugel beschikbaar, maar omdat die lens niet zo groot en zwaar is heb je die ook helemaal niet nodig.
                    Je zet gewoon de camera vast op het statief, alleen bij zwaardere lenzen heb je een statiefbeugel nodig om de stabiliteit te verbeteren. Als je een camera aan een 400mm f2,8 lens hangt, dan moet je die combinatie niet op het statief willen vastzetten door de camerabody vast te hangen, want dan valt de boel wel voorover (het is mogelijk dat er egens wel iets afbreekt als je dat probeert).

                    Canon levert bij de 70-200 f4 lenzen ook geen statiefbeugel, maar eigenlijk zouden ze dat beter wel doen. Je kan die apart kopen, maar dan is die verschrikkelijk duur (daarom zijn er een paar alternatieven beschikbaar die véél goedkoper zijn).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                      Met de Tamron 70-300 kan je geen macro-opnames maken omdat die geen 1:1 vergroting geeft. Die heeft wel een redelijk korte minimale scherpstel-afstand waardoor je de wat grotere beestjes toch goed op de foto kan krijgen. Volgens de tests is de werkelijke brandpuntsafstand van die lens wel een heel stuk korter dan 300mm als je op de kortst mogelijke scherpstel-afstand zit. Daardoor zal je nog altijd vrij dicht bij het onderwerp moeten komen.
                      Ik wil even inpikken op dit onderwerp omdat ik ook een macro lens wil aankopen.
                      Heb nu de 18-55 en 75-300mm lenzen van canon.
                      Ik vond een lens van sigma met dezelfde eigenschappen als de canon lens die ik heb, maar waarom zet sigma daar dan macro bij ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens

                        Ik vind het stuitend om dagelijks dezelfde vragen te lezen.
                        Ik wil een macro lens ...
                        Of
                        Is dit een echte macro lens?
                        Of
                        ...

                        Echt niet slecht bedoelt maar mensen, gebruik toch even de zoekfunctie.Elke lens is hier reeds besproken geweest, alles uitgelegd, je hebt maar te zoeken voor 10 minuten en je hebt alle antwoorden. Of Tamron of Sigma nu echt goed is? Waarom schrijft Sigma op sommige lenzen macro terwijl het niet echt macro lenzen zijn? ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro lens

                          "Waarom?" Omdat het volgens Sigma beter verkoopt, iets anders kan ik niet bedenken..........
                          [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                            "Waarom?" Omdat het volgens Sigma beter verkoopt, iets anders kan ik niet bedenken..........
                            Ik wilde enkel de steeds terugkerende vragen opnoemen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door bruce61 Bekijk bericht
                              hallo, graag had ik mij nog een Macro lens aangeschaft voor Nikon D90, dan ben
                              ik zowat volledig uitgerust.
                              graag had ik vernomen wat een goeie lens is kwa prijs en voldoende prestaties?
                              het mag ook een Tamron zijn of ander merk.

                              Grtzz.
                              Je geeft niet aan wat je budget is, en wat je wilt fotograferen. Voor insecten is een langer brandpunt wel lekker ivm. meer vrije ruimte bij 1:1.
                              Kijk bv hier voor wat werkruimte-info:


                              In doorsnee zul je met een 90-105 mm goed weg kunnen komen. Nikon heeft een leuke 85 mm voor niet te veel, is alleen voor DX.
                              Onder andere hier vind je tests:
                              http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests.

                              Groet Hans.

                              Comment

                              Working...
                              X