Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

even hulp nodig bij aankoop 17-55mm f/2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • even hulp nodig bij aankoop 17-55mm f/2.8

    Hallo,

    Ik ben hobby fotograaf, heb nu aan goed jaar lessen achter de rug en wil graag een betere lens, nu heb ik nog een gewone 18/105 3.5-5.6 die ik dus graag wil vervangen naar een betere.

    Ik zoek een lens die wat veelzijdiger is, dus waar je zowel voor portret, landschap of reportage kan voor gebruiken. ( door gebrek aan meer budget)

    Nu is de vraag, ga ik voor een 2e hands nikkor 17-55mm f/2.8 aan 725€ of voor de sigma (nieuw) Sigma AF 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM 619 €
    of voor de tamron, ook nieuw: Tamron AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph [IF] Nikon (built-in AF) 385 €

    en toen kwam ik nog een merk mij onbekend tegen maar ik vond de uitleg niet zo slecht. Tokina AT-X PRO DX 16-50mm f/2.8 Nikon 539 €

    de prijzen komen van camera nu.nl

    kunnen jullie mij een handje helpen aub?

    alvast heel erg bedankt,

  • #2
    Re: even hulp nodig bij aankoop 17-55mm f/2.8

    Er wordt algemeen aangenomen dat de Nikon de beste is, er wordt evenzeer aangenomen dat de Tamron (zonder VC) de beste prijs/kwaliteit heeft.... dus aan u de keuze

    En een veel betere lens voor alles dan wat U nu heeft bestaat niet een lens (en dan zeker een zoomlens) is altijd een compromis en zo kun je stellen dat een 17-55 niet breed genoeg is voor landschappen en niet lang genoeg is voor portretten en lichtsterk genoeg is voor.... maar wel een hele goede lens is die je in de meeste gevallen heel veel plezier kan brengen.

    Comment


    • #3
      Re: even hulp nodig bij aankoop 17-55mm f/2.8

      ik stel voor dat je eerst eens een analyse maakt van je huidige foto's qua brandpuntafstand en kijkt in welke range je foto's liggen

      voor hetzelfde geld zijn je meeste foto's boven de 50-55mm gemaakt en kom je dus mm's tekort

      ook moet je je de vraag stellen, heb ik die lichtsterkte nodig van 2.8 en zoja, waar?

      voor landschappen heb je al praktisch nooit 2.8 nodig tenzij je 's nachts fotografeert

      voor portret hangt het ervan wat je wilt bereiken maar hier kan je desnoods kiezen voor de 50mm f1.8 of 85mm f1.8
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: even hulp nodig bij aankoop 17-55mm f/2.8

        Oorspronkelijk geplaatst door ingedb Bekijk bericht
        nu heb ik nog een gewone 18/105 3.5-5.6 die ik dus graag wil vervangen naar een betere.

        Ik zoek een lens die wat veelzijdiger is, dus waar je zowel voor portret, landschap of reportage kan voor gebruiken. ( door gebrek aan meer budget)
        Eigenlijk komt maar één type lens hiervoor in aanmerking nl. een 18-2xx superzoom, die zijn veelzijdiger. De 17-50(5) types zijn niet veelzijdiger, maar alleen gewoon beter.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: even hulp nodig bij aankoop 17-55mm f/2.8

          Over het algemeen ben ik niet zo' n landschapsfotograaf maar het komt in de volgende module die ik volg wel weer aan bod maar dan heb ik nog de lens die ik nu heb, wat ik me wel afvraag en is (we gaan in oktober naar Kenia) of hij daar ook wel goed voor zal zijn.
          Ik heb ook nog een zoomlens 70/300 4-5.6 dus zit ik dan mss toch niet slecht met de keuze of zie ik dat verkeerd?
          Een vaste lens zoals je noemt is idd wel prachtig maar ik denk dat dit m'n volgende aanscaf wordt, eerst weer het varkentje een beetje spijzen ....
          Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
          ik stel voor dat je eerst eens een analyse maakt van je huidige foto's qua brandpuntafstand en kijkt in welke range je foto's liggen

          voor hetzelfde geld zijn je meeste foto's boven de 50-55mm gemaakt en kom je dus mm's tekort

          ook moet je je de vraag stellen, heb ik die lichtsterkte nodig van 2.8 en zoja, waar?

          voor landschappen heb je al praktisch nooit 2.8 nodig tenzij je 's nachts fotografeert

          voor portret hangt het ervan wat je wilt bereiken maar hier kan je desnoods kiezen voor de 50mm f1.8 of 85mm f1.8

          Comment


          • #6
            Re: even hulp nodig bij aankoop 17-55mm f/2.8

            Oorspronkelijk geplaatst door ingedb Bekijk bericht
            Over het algemeen ben ik niet zo' n landschapsfotograaf maar het komt in de volgende module die ik volg wel weer aan bod maar dan heb ik nog de lens die ik nu heb, wat ik me wel afvraag en is (we gaan in oktober naar Kenia) of hij daar ook wel goed voor zal zijn.
            Ik heb ook nog een zoomlens 70/300 4-5.6 dus zit ik dan mss toch niet slecht met de keuze of zie ik dat verkeerd?
            Een vaste lens zoals je noemt is idd wel prachtig maar ik denk dat dit m'n volgende aanscaf wordt, eerst weer het varkentje een beetje spijzen ....
            dan zou ik het momenteel bij je huidig lenzenarsenaal houden of enkel uitbreiden met een prime (50/85mm) voor portretten

            voor landschappen kom je al vrij ruimschoots meestal toe met 17-18mm, zeker in een leercurve

            voor kenia zal je ook toekomen als je landschap wilt, wil je iets meer de dieren, dan zal je je zoom 70-300 veel mogen uithalen
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: even hulp nodig bij aankoop 17-55mm f/2.8

              als de Nikkor nog in goeie staat is zou ik daar zeker voor gaan. bouw en optische kwaliteit is gewoon stukken beter
              - Frederik Herregods Photography -
              Ckeck out the blog:: Toolbag:: Flash is the new sexy (Not so safe for work)

              Comment


              • #8
                Re: even hulp nodig bij aankoop 17-55mm f/2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door Fredjefoto Bekijk bericht
                als de Nikkor nog in goeie staat is zou ik daar zeker voor gaan. bouw en optische kwaliteit is gewoon stukken beter
                Volgens de verkoper is hij in zeer goeie staat, wel nooit een filter gebruikt, kan dat een minpunt zijn of valt dat toch nog mee?

                Comment


                • #9
                  Re: even hulp nodig bij aankoop 17-55mm f/2.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door ingedb Bekijk bericht
                  Volgens de verkoper is hij in zeer goeie staat, wel nooit een filter gebruikt, kan dat een minpunt zijn of valt dat toch nog mee?
                  dit valt nog mee als hij de lens correct heeft behandelt
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: even hulp nodig bij aankoop 17-55mm f/2.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door ingedb Bekijk bericht
                    Volgens de verkoper is hij in zeer goeie staat, wel nooit een filter gebruikt, kan dat een minpunt zijn of valt dat toch nog mee?
                    Ga erheen, probeer ze uit... Het feit of je de lens al dan niet uitgebreid mag testen, zegt al heel veel.
                    R0b!n
                    PORTFOLIO

                    Comment


                    • #11
                      Re: even hulp nodig bij aankoop 17-55mm f/2.8

                      Ik heb pas mijn 18-105 vervangen door de Tamron 17-50 F2,8.
                      Echt een schitterende lens is dat vind ik, dus mijn aanraden gaat naar de 17-50 van Tamron.
                      Nikon D7200 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 35mm f1.8 - Sigma 17-70 f2.8-f4 - Nikkor 70-210 - 2x Nikon SB700

                      Comment


                      • #12
                        Re: even hulp nodig bij aankoop 17-55mm f/2.8

                        Ik vind een brandpuntsafstand voor een wat gekaderd portret van 50 of 55 mm op een crop camera te kort. Vaak is 70 of 85 mm mooier. Hangt wel van vorm van gezicht af.

                        Als de genoemde Nikkor je portretlens wordt zou ik het dus niet doen.
                        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                        Comment

                        Working...
                        X