Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke DLSR voor een beginner?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke DLSR voor een beginner?

    De beslissing is gevallen. Ik ga me wat meer verdiepen in fotografie.

    Tot hiertoe heb ik altijd een Panasonic DMC-FZ28 gebruikt en dan nog meestal op de volautomatische stand

    De bedoeling is om na de zomer een cursus fotografie te starten.
    Voor die cursus heb je dan natuurlijk een spiegelreflex nodig.
    Ik ben in mijn zoektocht de cursus van Media-school (en de vervolgcursussen) tegengekomen en die lijkt mij wel interessant.
    Heeft er iemand ervaring met de Media-school??

    Ik ben dus op zoek naar een 2de hands DSLR camera maar ik ken er eigenlijk nog niks van.
    Mijn budget is +/- 450 euro in totaal.
    Is de megapixelrace echt superbelangrijk, bij het zoeken naar toestellen kom ik de oudere toestellen (Canon 300D,...) tegen met voor wat mij redelijke prijzen lijken, maar dit zijn dan 6à8 megapixel toestellen. Is dit nog haalbaar of is dit echt te weinig geworden ondertussen. Mijn Panasonic heeft bvb 10 megapixels...

    Welk merk hangt blijkbaar veel af van persoonlijke voorkeur dus ik ga niet vragen welk het beste merk is...

    Er zitten nog veel vragen te wachten maar die blijven voorlopig even achterwege.

    Greetz, Karl

  • #2
    Re: Welke DLSR voor een beginner?

    Oorspronkelijk geplaatst door Charel781 Bekijk bericht
    De ...Is de megapixelrace echt superbelangrijk, bij het zoeken naar toestellen kom ik de oudere toestellen (Canon 300D,...) tegen met voor wat mij redelijke prijzen lijken, maar dit zijn dan 6à8 megapixel toestellen. Is dit nog haalbaar of is dit echt te weinig geworden ondertussen. Mijn Panasonic heeft bvb 10 megapixels...
    De MP is belangrijk om af te drukken, en eventueel om een stukje uit de foto te kunnen snijden (croppen) en dan nog genoeg pixels over te houden om een deftig beeld te kunnen weergeven. Hoeveel pixels je dus nodig hebt hangt voornamelijk af van wat je wilt doen met de foto's.
    Foto's afdrukken met de beste kwaliteit (300dpi of ongeveer 120 pixels per cm) ... met een 6MP toestel kun je dus afdrukken maken aan de beste kwaliteit tot ongeveer 24x18 op een 12mp wordt dit dan ongeveer 33 op 22cm enz... (met de geschikte software is het zelfs mogelijk om mindere mp wat op te werken maar dit kun je natuurlijk niet oneindig doen) dus mp is belangrijk maar indien je niet van plan bent om (hele) grote afdrukken te maken zou ik er niet teveel van wakker liggen met een 6mp toestel zijn ook mooie beelden te maken.

    Comment


    • #3
      Re: Welke DLSR voor een beginner?

      Kijk eens naar een gebruikte Canon 40D. Voorzien van stofverwijdering en groot beeldscherm. 10 MP en dat is genoeg. 800 ISO werken is haalbaar met deze camera.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Welke DLSR voor een beginner?

        Om nu nog een Canon 300D te kopen, zal de prijs toch heel gunstig moeten zijn. Ik zou ook
        uitkijken naar een 450D of een 40D...

        Comment


        • #5
          Re: Welke DLSR voor een beginner?

          Indien je als beginner het aantal MP redelijk belangrijk vind, misschien eens kijken richting sony alpha camera's ? Zo heb ik in januari mijn alpha 390 gekocht voor net geen 400 euro, toptoestel voor een beginner met 14 MP
          Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
          - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

          Comment


          • #6
            Re: Welke DLSR voor een beginner?

            Voor 400 euro kan je ook al een nieuw toestel krijgen ipv tweedehands, al kan je 2dehands misschien wel een "beter" (beter is relatief, hangt ervanaf wat je ermee doet en waarvoor je het nodig hebt natuurlijk) toestel krijgen voor die prijs.

            Ik heb zelf een sony a200 gekocht in de tijd voor een 400 euro, en daar heb ik nu nog steeds plezier van.
            Lijkt mij ideaal om mee te beginnen.

            De eerder vernoemde a390 lijkt mij dus misschien ook wel een goede optie.
            Kgeef hier niet perse een voorkeur aan sony, maar ik heb alleen met sony gewerkt en kan dus geen mening geven over andere merken
            R0b!n
            PORTFOLIO

            Comment


            • #7
              Re: Welke DLSR voor een beginner?

              Ik heb nog eens aan 't rondkijken geweest. Het zal toch een nieuwe worden. Waarschijnlijk een Canon 550D. Nog ff doorsparen en dan heb ik een nieuwe, en 2 jaar garantie.

              Om te beginnen een 18-55mm lens nemen of neem ik best iets anders?

              Comment


              • #8
                Re: Welke DLSR voor een beginner?

                Ik zou maar goed oriënteren. Ik heb in januari een 500D gekocht en heb nu spijt dat ik niet voor de 60D of 7D ben gegaan...

                Comment


                • #9
                  Re: Welke DLSR voor een beginner?

                  Het probleem is dat je op dit moment nog niet helemaal weet welke kant je op zal gaan, dus welke lens en welke body je juist nodig zal hebben.

                  En de 'betere' dslr kost direct al een stuk meer dan 500 Euro, dus die vallen op dit moment al af, maar nu een 550D met 18-55 IS lens kopen is een mooi begin ... wil je later meer zal je toch eerst in betere lenzen moeten investeren.

                  Je kan ook een 40D 2e hands kopen, een héél goede camera (heb zelf een hele tijd met 2 40D's gewerkt) en voor een bijzonder mooi prijsje te vinden tegenwoordig.
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke DLSR voor een beginner?

                    Oorspronkelijk geplaatst door canonedward Bekijk bericht
                    Ik zou maar goed oriënteren. Ik heb in januari een 500D gekocht en heb nu spijt dat ik niet voor de 60D of 7D ben gegaan...
                    Is er ook een reden waarom? Ben je niet tevreden over je huidige 500D, en wat scheelt er
                    dan aan... of is het gewoon dat je nu liever gewoon een 60D of 7D zou hebben gehad voor
                    het hebben?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke DLSR voor een beginner?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Charel781 Bekijk bericht
                      Ik heb nog eens aan 't rondkijken geweest. Het zal toch een nieuwe worden. Waarschijnlijk een Canon 550D. Nog ff doorsparen en dan heb ik een nieuwe, en 2 jaar garantie.

                      Om te beginnen een 18-55mm lens nemen of neem ik best iets anders?
                      Ik denk dat je daar een eindje mee aan de slag kunt. Er is altijd beter. En er zal altijd be-
                      ter zijn, wat je ook koopt. Ofwel is er alweer iets nieuws uit. Met die 550D en de kitlens
                      is niks mis mee. Integendeel. Later kun je dan nog zien waar je fotografische belangstel-
                      ling ligt en daar dan misschien een beter objectief voor kopen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke DLSR voor een beginner?

                        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                        Is er ook een reden waarom? Ben je niet tevreden over je huidige 500D, en wat scheelt er
                        dan aan... of is het gewoon dat je nu liever gewoon een 60D of 7D zou hebben gehad voor
                        het hebben?
                        Ja daar heb je een punt...ik heb er zelf ook over gedacht waarom ik deze liever had en heb zelf ook al een keer geconcludeerd dat het mogelijk gewoon voor de 'heb' zou zijn.

                        Toch denk ik dat de kwaliteit van de foto's wel beter zullen zijn, ook omdat de 7D een andere manier van AF heeft?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke DLSR voor een beginner?

                          Er is volgens mij geen slechte beginnerscamera, de instellingen leer je snel.
                          Kijk vooral naar de lensen en je budget. Naar mijn mening is het verschil tussen de 550D/600d met de 60D niet zo groot, in iedergeval niet het geld waard. De 18-55 ben je al snel op uitgekeken. En natuurlijk, kijk welke camera het best in de hand ligt!

                          Voor 200 euro heb je al een sony a200 body en Sony heeft een geweldig lenssysteem met Minolta. Ook de A300 is goed. Enige nadeel is de CF-cards.

                          Groetjes,

                          Maarten
                          Last edited by Maraten; 6 juli 2011, 19:35.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke DLSR voor een beginner?

                            Oorspronkelijk geplaatst door canonedward Bekijk bericht
                            Ja daar heb je een punt...ik heb er zelf ook over gedacht waarom ik deze liever had en heb zelf ook al een keer geconcludeerd dat het mogelijk gewoon voor de 'heb' zou zijn.

                            Toch denk ik dat de kwaliteit van de foto's wel beter zullen zijn, ook omdat de 7D een andere manier van AF heeft?
                            Nee, dat kan je zo in zijn algemeenheid niet stellen.
                            Wel is het mogelijk dat je met een goed AF systeem onder bepaalde omstandigheden nog bruikbare foto's krijgt, maar dat geldt alleen in heel specifieke omstandigheden.

                            Comment

                            Working...
                            X