Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstelprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpstelprobleem

    Hoi hoi,

    laatst nog eens wat foto's gemaakt en gebruikte volgende methode om scherpte stellen:

    - AF punt centraal
    - Scherpstellen op punt dat scherp moet zijn
    - ontspanner half indrukken en dan herkadreren
    - door drukken.


    Hopaaa, en maar 10-15% scherp en serieus balen!
    Deed ik het mis op deze manier of zijn er betere manieren.

    Omstandigheden:
    - binnen, maar voldoende licht, indien nodig bijlichten/inflitsen...
    - diafragma voorkeuze: tussen 2 en 5.6, zodat sluiter snel is. (is ook geval)
    - iso 400 omdat ik ruis wilde vermijden

    Eventuele tips zeer welkom, want nu ik ze op pc zie, is het bijna om aant janken te gaan...

    Groetjes

  • #2
    Re: scherpstelprobleem

    Wat heb je gefotografeerd?
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: scherpstelprobleem

      Scherpstelfunctie via de menu verplaatsen naar een van de knoppen achteraan.
      bvb. de " * " knop.
      Is sowieso altijd de slimmere optie, want eens scherp, kun je herkaderen zoveel je wil.

      Zijn trouwens al massa's draden over geweest in de loop der tijden.

      DPaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: scherpstelprobleem

        Hey,
        heb gewoon mijn zussen gefotraffeerd. Stelde op hun gezicht/gen scherp als ik dan herkadreer en afdruk blijkt het eigenlijke scherpe punt 20 cm achter ze te liggen, ondanks feit dat eerst gezicht haarscherp was...
        Weet dat er wat draadjes over zijn, maar had het gevoel ' het juist te doen', vandaar mijn frustratie.

        Gr

        Comment


        • #5
          Re: scherpstelprobleem

          kompositie maken, scherpstelpunt naat het gewenste scherpe manouvreren(haal je dat niet, helpt iets uitzoomen vaak), scherpstellen met AF-on en afdrukken.

          Kijk eens met een cameramerkprogramma waar je scherpstelpunten liggen en waar de scherpte, misschien kan je daar een conclusie uit trekken. Als het scherpstelpunt op de scherpte ligt, heb je dus wat fout gedaan, bv even de ontspanknop iets losgelaten.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: scherpstelprobleem

            Oorspronkelijk geplaatst door Blondie Bekijk bericht
            Hey,
            heb gewoon mijn zussen gefotraffeerd. Stelde op hun gezicht/gen scherp als ik dan herkadreer en afdruk blijkt het eigenlijke scherpe punt 20 cm achter ze te liggen, ondanks feit dat eerst gezicht haarscherp was...
            Weet dat er wat draadjes over zijn, maar had het gevoel ' het juist te doen', vandaar mijn frustratie.
            Gr
            Misschien zwenk je met de camera i.p.v. correct te herkadreren?
            Zwenken is roteren t.o.v. het scherpstelvlak (zoals met het hoofd naar links of naar rechts draaien om van kijkrichting te veranderen).
            Herkadreren is de camera evenwijdig aan het scherpstelvlak verplaatsen (naar links, rechts, en/of onder of boven bewegen zonder daarbij te zwenken).
            Als je zwenkt, roteer je het scherpstelvlak en ligt het onderwerp (waarop je hebt scherpgesteld) daarna dus te dichtbij.
            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

            Comment


            • #7
              Re: scherpstelprobleem

              AF-C?
              dan helpt het "half induwen" zoals bij een compact niet, maar moet je de "AE-L/AF-L" ingedrukt houden om belichting en/of scherpstelling vast te houden.

              grtn,
              €*
              D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

              Comment


              • #8
                Re: scherpstelprobleem

                Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                Herkadreren is de camera evenwijdig aan het scherpstelvlak verplaatsen (naar links, rechts, en/of onder of boven bewegen zonder daarbij te zwenken).
                Niemand doet dat, daarom gaat het nogal eens fout daarmee......

                Comment

                Working...
                X