Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Begin van het einde?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Begin van het einde?

    Mijn foto's vertonen steeds meer rode, blauwe en witte pixels. Vooral bij de hogere iso-waarden en lange sluitertijden.
    Ik heb op dit forum gelezen dat het om dead & hot pixels zou gaan.
    Maar doordat het er steeds meer worden vraag ik mij af of dit het begin van het einde is voor mijn sensor/camera?
    En of ik beter eens zou beginnen uitkijken naar een andere body?

    Alvast bedankt voor de uitleg/advies.

    grtn,
    Timo.

    Onderstaande beelden zijn 100% crops van een foto genomen met de lenskap op,
    sluitertijd van 30 sec en iso 1600 (genomen met een 5 jaar oude canon 350D).





    flickr

  • #2
    Re: Begin van het einde?

    Is normaal, (denk ik)
    zeker bij lange sluitertijden kan de chip opwarmen en bijgevolg meer ruis geven
    zeker bij ISO 1600
    www.sterckxjef.be Nikon D7000 - Tamron 17/50mm f2.8 VC - Nikkor 80-400 VR - Nikkor 80-200 f2.8 -Nikkor 14-24 f2.8 - William optics 80ED zentihstar 545/1050 mm - ATIK 320e - Nikkor 50mm

    Comment


    • #3
      Re: Begin van het einde?

      Maak je je echt zorgen over de conditie van je huidige camera, of probeer je via het forum een reden te horen dat je toch beter naar een nieuwe camera kan gaan uitkijken ?
      Na 5 jaar een nieuwe camera met de allernieuwste spec's uit een mooie kartonnen doos kunnen halen zou nooit verkeerd zijn...
      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Begin van het einde?

        30 sec bij 1600 is dat een reële test?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Begin van het einde?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          30 sec bij 1600 is dat een reële test?
          Het feit dat de test uitgevoerd is, maakt 'm reëel. Of je zoiets in de praktijk doet, da's iets anders natuurlijk...
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: Begin van het einde?

            Als je dezelfde test doet met een spiksplinternieuwe DSLR (van gelijk welk merk), zal je waarschijnlijk juist hetzelfde hebben.
            Vandaar dat er op de meeste DSLR's een functie zit om dergelijke ruis weg te filteren.
            Alleen duurt de opname dan dubbel zolang...
            Moest dergelijke ruis niet ontstaan bij lange sluitertijden, zou die functie ook niet aanwezig zijn op de toestellen...

            Persoonlijk zou ik me er dus geen zorgen in maken... Het is behoorlijk normaal.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Begin van het einde?

              Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
              Maak je je echt zorgen over de conditie van je huidige camera, of probeer je via het forum een reden te horen dat je toch beter naar een nieuwe camera kan gaan uitkijken ?
              Na 5 jaar een nieuwe camera met de allernieuwste spec's uit een mooie kartonnen doos kunnen halen zou nooit verkeerd zijn...
              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Als je dezelfde test doet met een spiksplinternieuwe DSLR (van gelijk welk merk), zal je waarschijnlijk juist hetzelfde hebben.
              Vandaar dat er op de meeste DSLR's een functie zit om dergelijke ruis weg te filteren.
              Alleen duurt de opname dan dubbel zolang...
              Moest dergelijke ruis niet ontstaan bij lange sluitertijden, zou die functie ook niet aanwezig zijn op de toestellen...

              Persoonlijk zou ik me er dus geen zorgen in maken... Het is behoorlijk normaal.
              Het is wel degelijk uit bezordheid Al zou een nieuwe camera ook niet slecht zijn

              Het probleem is echter dat dit zich ook voordoet bij foto's met een korte sluitertijd (1/200), maar dan wel in veel kleinere aantallen. Op deze foto's (1/200) staan die punten telkens op dezelfde plaats.
              En de laatste tijd worden dat er steeds meer
              flickr

              Comment


              • #8
                Re: Begin van het einde?

                Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                Het feit dat de test uitgevoerd is, maakt 'm reëel. Of je zoiets in de praktijk doet, da's iets anders natuurlijk...
                Je kan ook kijken of je auto volgas kan draaien onbelast voor 30 minuten, geen praktijk, maar 't kan(waarschijnlijk niet)....
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Begin van het einde?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Snap Bekijk bericht
                  Het is wel degelijk uit bezordheid Al zou een nieuwe camera ook niet slecht zijn

                  Het probleem is echter dat dit zich ook voordoet bij foto's met een korte sluitertijd (1/200), maar dan wel in veel kleinere aantallen. Op deze foto's (1/200) staan die punten telkens op dezelfde plaats.
                  En de laatste tijd worden dat er steeds meer
                  Op mijn toestel (een olympus E-30, maar mijn vorige E-500 had het ook al), kan je het toestel een scan laten doen op slechte pixels, die dan worden uitgeschakeld.
                  Of een Canon dat ook heeft, is me een raadsel...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Begin van het einde?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Je kan ook kijken of je auto volgas kan draaien onbelast voor 30 minuten, geen praktijk, maar 't kan(waarschijnlijk niet)....
                    t'hangt er van af of je wagen een toerentalbegrenzer heeft of niet , maar gezond is het in elk geval niet .

                    Die test is inderdaad niet echt nuttig, maar een belichtingstijd van 30 min (of langer) kan dat wel zijn. Alleen zou ik dan geen ISO 1600 gebruiken, wat al enorm veel scheelt natuurlijk...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Begin van het einde?

                      Begin van het einde?
                      Het begin van het einde begint reeds vanaf dat je een toestel aankoopt.

                      Ook vanaf dat je geboren bent.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Begin van het einde?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        30 sec bij 1600 is dat een reële test?
                        Ik begrijp wat je bedoelt, maar die test heb ik gedaan om gewoon eens het aantal hot/dead pixels aan te tonen.

                        Grtn.
                        flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Begin van het einde?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Snap Bekijk bericht
                          Mijn foto's vertonen steeds meer rode, blauwe en witte pixels. Vooral bij de hogere iso-waarden en lange sluitertijden.
                          Ik heb op dit forum gelezen dat het om dead & hot pixels zou gaan.
                          Maar doordat het er steeds meer worden vraag ik mij af of dit het begin van het einde is voor mijn sensor/camera?
                          En of ik beter eens zou beginnen uitkijken naar een andere body?

                          Alvast bedankt voor de uitleg/advies.

                          grtn,
                          Timo.

                          Onderstaande beelden zijn 100% crops van een foto genomen met de lenskap op,
                          sluitertijd van 30 sec en iso 1600 (genomen met een 5 jaar oude canon 350D).





                          Mijn voorkeur voor de eerste.
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Begin van het einde?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                            Mijn voorkeur voor de eerste.
                            Yup, prachtige compo, leuke kleuren, mag zo in de HoF.

                            Kan je eens een normale foto tonen waar het probleem opduikt? Lijkt mij nog altijd makkelijk weg te werken mocht het storen in echte situaties.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Begin van het einde?

                              Als je het gaat uitlokken door heel lange belichtingstijden te combineren met een hoge iso, dan zal je bij elke camera wel ergens pixeltjes zien die raar beginnen te doen.
                              De sensor zal tijdens dat soort "test" ook vrij warm worden, en dat is mede de oorzaak van die foute pixels. Als je die test nog meer keren uitvoert, dan zal je uiteindelijk nog meer foute pixels overhouden.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X