Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie, wat, waar en hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie, wat, waar en hoe?

    Hoi iedereen,
    Ik ben Titus, 13 jaar en ik heb me 10 minuten geleden aangemeld op op dit forum. Ik woon in Nederland.
    Ik ben de afgelopen 2 maanden aan het inlezen op dit forum en ben erg geintreseerd geraakt in spiegelreflexcamera's. Ik fotografeer al vanaf mijn 10de en word ook vaak gevraagd om foto's te maken op verjaardagen, feesten, bruiloften van familie en vrienden omdat ik volgens hen anders kijk dan de rest.
    Ik heb een eigen camera sinds 3 jaar maar die gebruik ik veel te weinig, het is een olympus nogwat met 7 megapixel en 2 x optische zoom. Ik gebruik hem weinig aangezien mijn moeder een Panasonic Lumix DMC-TZ10 heeft waarmee je hele mooie foto's kan schieten! Op reis maak ik ook vaak de foto's en ik dacht dat het nu wel is tijd werd te beginnen met spiegelreflex. Ik vind het onzin om er nu een te kopen aangezien ik mij eerst nog beter in wil lezen en goed wil nadenken welke camera ik wil. Ik ben rond december jarig (5 Dec. ) en dan ben ik van plan er een te kopen. Mijn budget is niet groot, ik heb nu 270 euro op mijn bank staan en ik heb nog 150 euro gekregen voor mijn overgang naar 3 gym (van 7 onvoldoende's naar 1 ). Ik krijg 25 euro zakgeld per maand dus van juli t/m dec is dat dus 150 euro. Dan zou ik dus in Dec. 570 euro hebben maar ik werk ook en ik vraag dan geld voor mijn verjaardag dus dan zit ik denk ik op 750/800 euro. Ik gebruik de camera voor veel dingen zoals ik al zei ( gebouwen, dieren, mensen, en gelegenheden)
    Mijn oog was gevallen op de NIkon d5100 maar dat wordt heel, heel krap met mijn budget. Dus misschien hebben jullie opties?
    Ik wil wel graag een camera die lang mee gaat en waar ik ook wel even zoet mee blijf, ik koop hem liever bijvoorbeeld in juni 2012 en dat ik er tot 2018 mee zoet kan blijven dan dat ik hem nu koop en daarna snel uitgebreider wil.
    Het merk maakt mij niet uit.
    En dat nog de laatste vraag weten jullie een goede winkel in de buurt van Utrecht, ik was gister bij de mediamarkt om alles even vast te houden alleen ze weten daar wel veel maar ik heb het gevoel dat ik meer te weten kom bij een speciaalzaak.
    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en alvast bedankt voor de reacties en hulp!

    Titus

  • #2
    Re: Wie, wat, waar en hoe?

    Als je een camera nu koopt en die gaat niet kapot, kun je die rustig gebruiken tot 2021 of je er dan zelf nog tevreden mee bent, is een andere zaak.

    Als je een D5100 te duur vindt, zou je een D90 kunnen bekijken, dit is een model aan het einde van zijn looptijd, maar kan nog jaren mee. Het grote voordeel tov de D5100 is dat je veel meer oude lenzen kunt gebruiken, omdat er een scherpstelmotor in de camera zit.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Wie, wat, waar en hoe?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Als je een camera nu koopt en die gaat niet kapot, kun je die rustig gebruiken tot 2021 of je er dan zelf nog tevreden mee bent, is een andere zaak.

      Als je een D5100 te duur vindt, zou je een D90 kunnen bekijken, dit is een model aan het einde van zijn looptijd, maar kan nog jaren mee. Het grote voordeel tov de D5100 is dat je veel meer oude lenzen kunt gebruiken, omdat er een scherpstelmotor in de camera zit.
      Wow bedankt voor de hele snelle reactie!
      Het eigenlijk niet zo zeer dat ik de D5100 te duur vind, ik heb gewoon niet genoeg geld XD Maar is de D90 kwalitatief even goed?

      Comment


      • #4
        Re: Wie, wat, waar en hoe?

        Je hebt het allemaal netjes gepland en uitgerekend, dus je zal er ook wel uitkomen. De
        D90 is en blijft een prima toestel. Laat je niet al te gek maken door al die updates en al
        die nieuwe toestanden.
        Er zit nauwelijks verschil tussen. Nieuwe dit en nieuwe dat, beter op hoge iso, snellere AF,
        weet ik veel wat. Maar elk toestel heeft dan ook weer zijn beperkingen, en het zijn nu net
        die beperkingen waar je moet leren mee omgaan.

        Comment


        • #5
          Re: Wie, wat, waar en hoe?

          Misschien moet je voor je foto's aan familie en vrienden een zakcentje vragen zodat "ze" zo je nieuwe camera en nog betere foto's helpen sponseren of 's de familie rondgaan met je verhaal? Moest je mijn neefje/broertje/zoontje zijn zou ik zeker wel een biljetje voor je hebben om zo'n mooie hobby te sponseren
          Webstek in opbouw

          Comment


          • #6
            Re: Wie, wat, waar en hoe?

            Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
            Je hebt het allemaal netjes gepland en uitgerekend, dus je zal er ook wel uitkomen. De
            D90 is en blijft een prima toestel. Laat je niet al te gek maken door al die updates en al
            die nieuwe toestanden.
            Er zit nauwelijks verschil tussen. Nieuwe dit en nieuwe dat, beter op hoge iso, snellere AF,
            weet ik veel wat. Maar elk toestel heeft dan ook weer zijn beperkingen, en het zijn nu net
            die beperkingen waar je moet leren mee omgaan.
            Bedankt, ik gaf ook aan dat dit nog alle kanten op kon gaan maar ik zat dus eigenlijk bijna meteen goed

            Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
            Misschien moet je voor je foto's aan familie en vrienden een zakcentje vragen zodat "ze" zo je nieuwe camera en nog betere foto's helpen sponseren of 's de familie rondgaan met je verhaal? Moest je mijn neefje/broertje/zoontje zijn zou ik zeker wel een biljetje voor je hebben om zo'n mooie hobby te sponseren
            Haha slim idee! Bij het volgende feest zal ik het zeker vragen!
            Toen ik mijn moeder vertelde over dit plan zei ze ook bereid te zijn om mijn misschien een cursus te geven voor mijn verjaardag!
            Dus dat is helemaal super

            De scherpstelmotor in de D90 is dat een grote "must have" voor beginners en in het algemeen?

            Comment


            • #7
              Re: Wie, wat, waar en hoe?

              Zie nu ook dat de 5100 een voorganger had (5000) die nu erg goedkoop is, zijn er grote verschillen tussen de d5000 en de d90/d5100? want anders zou ik de d5000 kunnen kopen met een extra lens.
              Zeg even wat jullie er van vinden

              Titus

              Comment


              • #8
                Re: Wie, wat, waar en hoe?

                Bij beperkt budget zou ik zeggen: overweeg zeker de 2dehandsmarkt eens! vind je degelijke toestellen die vaak nog niet te oud zijn maar waarvan de aankoopprijs dan ook wel wat goedkoper is dan nieuw zodat er sneller wat budget over blijft voor een extra lens..

                Comment


                • #9
                  Re: Wie, wat, waar en hoe?

                  Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
                  Bij beperkt budget zou ik zeggen: overweeg zeker de 2dehandsmarkt eens! vind je degelijke toestellen die vaak nog niet te oud zijn maar waarvan de aankoopprijs dan ook wel wat goedkoper is dan nieuw zodat er sneller wat budget over blijft voor een extra lens..
                  Denk u dat dat verstandig is als totale beginner?
                  Ik zou namelijk niet weten waar ik op moest letten om niet gefleshed(?) te worden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie, wat, waar en hoe?

                    Met een beperkt budget kun je beter als starter kijken naar een nieuwe camera met een aantal jaar garantie, dan dat je een tweedehands toestel koopt waar mogelijk sneller kleine of grote defecten gaan optreden. In dat geval zul je meestal te weinig geld voorhanden hebben om een camera reparatie te laten uitvoeren en dat zou toch heel jammer zijn...

                    In het centrum van Utrecht zou je eens bij Foto Prisma (Steenweg) of bij Foto Patent (Lijnmarkt) kunnen kijken. Zelf vind ik de laatste winkel wel zijn charmes hebben; het is wat chaotisch in het winkeltje, maar je wordt er wel goed en deskundig geholpen.
                    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie, wat, waar en hoe?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                      Met een beperkt budget kun je beter als starter kijken naar een nieuwe camera met een aantal jaar garantie, dan dat je een tweedehands toestel koopt waar mogelijk sneller kleine of grote defecten gaan optreden. In dat geval zul je meestal te weinig geld voorhanden hebben om een camera reparatie te laten uitvoeren en dat zou toch heel jammer zijn...

                      In het centrum van Utrecht zou je eens bij Foto Prisma (Steenweg) of bij Foto Patent (Lijnmarkt) kunnen kijken. Zelf vind ik de laatste winkel wel zijn charmes hebben; het is wat chaotisch in het winkeltje, maar je wordt er wel goed en deskundig geholpen.
                      Super bedankt voor de adressen!
                      Ik zal binnenkort eens een kijkje nemen!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie, wat, waar en hoe?

                        Ik denk dat het de D5100 wordt!
                        Ik zie ze namelijk nu al (alleen de body) voor 550/600 euro, alleen nu is de vraag welke lens?
                        Ik heb echt geen idee wat ik nodig heb met een lens, de meeste worden verkocht met een 18 - 55 VR alleen wat houden die 18 en 55 in ?
                        Alvast bedankt!

                        Ps: Het is de Nikon d90 niet geworden omdat ie toch iets minder megapixels heeft dan de d5100 en aangezien ik ook van plan ben de foto's uit te printen op groot formaat is dat wel nodig las ik hier.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie, wat, waar en hoe?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Iam-a-laugh Bekijk bericht
                          Ik denk dat het de D5100 wordt!
                          Ik zie ze namelijk nu al (alleen de body) voor 550/600 euro, alleen nu is de vraag welke lens?
                          Ik heb echt geen idee wat ik nodig heb met een lens, de meeste worden verkocht met een 18 - 55 VR alleen wat houden die 18 en 55 in ?
                          Alvast bedankt!

                          Ps: Het is de Nikon d90 niet geworden omdat ie toch iets minder megapixels heeft dan de d5100 en aangezien ik ook van plan ben de foto's uit te printen op groot formaat is dat wel nodig las ik hier.
                          De Nikon D90 beschikt over 12 MP en de Nikon D5100 over 16 MP. Dat is echt geen groot verschil, ook al lijkt het wel zo. Met de D90 kun je gemakkelijk ook foto's afprinten op groot formaat. Het hangt er natuurlijk vanaf wat jij groot formaat noemt, maar ik heb met mijn 450D, ook 12MP, een print hangen van 100cm op 60cm en dat ziet er prima uit. Als je echt gigantisch wilt printen en dat dat nog altijd scherp is als je er met je neus tegenzit, dan zal je ook met de D5100 niet genoeg hebben.
                          Persoonlijk denk ik dat de D90 een betere keuze is naar de toekomst toe voor jou. Hij beschikt over een ingebouwde scherpstelmotor waardoor je goedkopere lenzen kan kopen. Ik neem het voorbeeld van een Nikon 50mm f1.8, bij de D90 kan je deze gebruiken, dankzij de ingebouwde scherpstel motor, bij een D5100 wordt deze lens dan manuele focus, en dat is zo voor alle AF-D objectieven. Je zal dan moeten gaan voor een Nikon AF-S 50mm f1.8, die bijna twee keer zo duur is.

                          Nog een vraagje, je noemt alleen Nikon toestellen, heb je daar een reden voor? Canon heeft ook zeer capabele toestellen en een ruimer lenzenaanbod dan Nikon, bvb de Canon 55http://www.fotokonijnenberg.be/produ...5mm-is-ii.html0D heeft een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding.
                          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie, wat, waar en hoe?

                            Bedankt voor de reactie!
                            Ik wist niet dat het zou weinig uitmaakte op groot formaat, ik dacht inderdaad niet aan grotere vellen dan A3 dus dat moet dan geen probleem zijn!
                            Het merk maakt mij helemaal niet uit hoor!
                            Ik denk dat ik nog even wacht met het definitief kiezen van een toestel want het is nog zo ver weg maar ik blijf wel rond kijken en dingen vragen.
                            Ik zag vandaag ook deze: http://www.sony.nl/product/dsc-h-series/dsc-hx9v
                            Het is geen spiegelreflex maar zou dat voor de foto kwaliteit en mogelijkheden uitmaken? Want deze camera heeft meer megapixels, optische zoom en kan ook HD filmen dus wat is nu precies het verschil tussen deze camera en een spiegelreflex???

                            Titus

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie, wat, waar en hoe?

                              ND 90 verkoopt er eentje in "aangeboden" :

                              Nikon D90 +18-200
                              in zeer goede staat
                              heeft nog maar 8500 cliks

                              Vraag prijs = 750 €


                              wens je in ieder geval, ongeacht wat je koopt veel succes !
                              mvg
                              dirk
                              het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

                              Comment

                              Working...
                              X