Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens - NEX5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens - NEX5

    Na veel wikken en wegen ga ik dus een Nex5 kopen.

    Nu vraag ik me af met welke lens ik het best af ben voor alledaags gebruik (mijn zoontje, vakantiefoto's, feestjes,...). Ik veronderstel de 18-55?

    Is het aangeraden om de pancake ook te kopen of wacht ik beter op één van de lensen die in september volgen? Eventueel tips over welke lens dan zijn altijd welkom!

    Misschien dat ik ook deze macrovoorzetlens bestel, iemand ervaring mee?

  • #2
    Re: Welke lens - NEX5

    de 18-200 geeft het meeste voordeel in kit toz van afzonderlijke aankoop.
    dan heb je een heel groot bereik maar de lens is wel groot wat misschien een handicap kan zijn.

    de 18-55 is een aan te raden kitlensen kan gemakke, de 16mm heb je dan niet echt nodig maar heeft het voordeel bij weinig licht te kunnen werken en het geheel is heel compact met dit objectief. gebruik beiden afwisselend.

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens - NEX5

      Ik ben het volledig met Puerte eens. Maar toch moet je eens goed overwegen of je de kit met de 18-200 neemt, ipv de andere lenzen.

      Ik heb de dubbel kit gekocht (met 18-55 en 16mm) maar ga ze wss verkopen om de 18-200 te financieren Nu heb ik zoiets van "ik had beter toen..."

      Verder super tevreden van de Nex!

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens - NEX5

        Ik heb de goede raad van hierboven ook gevolgd: 18-200
        De lens is groot tov van een compact, maar tov een DSLR met lens is het gewicht best te doen, zelfs als wandellens.
        De combinatie NEX 5 met 18-200 mm lens heeft mijn absolute voorkeur voor algemeen gebruik boven al mijn DSLR-attributen.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens - NEX5

          Verplaatst naar geschikter forum . . .
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens - NEX5

            Lut, heb je ergens voorbeelden van die combinatie?
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens - NEX5

              Bedankt voor reacties!

              De prijs met de 18-200 ligt momenteel wel serieus boven mijn budget dus daar ga ik moeten voor passen.

              Ik denk dat ik de 18-55 ga nemen. (voor een beginner zal deze wel even meegaan hoop ik...)
              Ik veronderstel dat deze binnen toch ook nog zijn werk doet.

              De pancake met zijn breedhoek is bedoeld voor foto's te nemen van gebouwen, landschappen,... klopt dit?
              Dus niet voor foto's van dichtbij (paar meter) van iemand of iets te nemen? Dan onstaan er vervormingen ofzo? Ze geeft wel betere resultaten binnen of bij minder licht?

              Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van beide lenzen?

              @ Puerte: Jij wisselt tussen beide kitlenzen. Wanneer gebruik je de pancake en wanneer de andere?

              Sorry voor de vele vragen maar ik weet duidelijk nog niet veel af van de objectieven...
              Last edited by bouf37; 27 juni 2011, 22:44.

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens - NEX5

                gebruik redelijk veel de 16mm zelfs voor portretjes, het geheel is vrij compact met dit objectief en je kunt toestel gewoon in je zakken steken, loop er somtijds wel mee rond zonder dat ik er me nog van bewust ben dat het in mijn zakken zit, maar is allemaal vrij stevig gebouwd. Zekers voor straatfotograafie is deze lens heel goed geschikt.

                De 18-55 gebruik ik vooral voor familie portretjes enzo. Zoom is altijd gemakkelijker in gebruik, dit objectief is wel gestabiliseerd, voor niet bewegende onderwerpen kun je vrij lage sluitersnelheden gebruiken. Kunt daar wel heel mooie klassieke portretten mee maken, zekers in het middengebied is de kwaliteit van die lens niet te onderschatten, en kleur en contrast zit allemaal vrij goed. Ook binnenshuis bij weinig licht is dat objectief goed bruikbaar, op 1600ISO heb je nog goede kwaliteit met de nex5.

                natuurlijk de zeiss breedhoek welke opkomst is zal van een andere class zijn en volgens wilde geruchten (verzinsels?) zou dit ook een pancake uitvoering worden.

                persoonlijk heb ik niet echt een uitgesproken voorkeur voor de een of de ander, maar mogelijk is de 18-55, met de nieuwe primes welke op komst zijn in het achterhoofd, wel de beste keuze.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens - NEX5

                  Bedankt voor de verduidelijking Puerte!

                  Ik denk dat ik voor de 18-55mm ga gaan, dan kan ik later nog zien wat ik er bij haal.

                  Heb jij soms een idee waar het verschil zit in volgende vergelijking:
                  Op redcoon maken ze onderscheid tussen de nex5 en de nex 5 EU-model?

                  Sony NEX-5K 18-55mm Zwart
                  Digitale Camera met wisselbaar objectief
                  € 572,33


                  Sony NEX-5K 18-55mm EU-Model Zilver
                  Digitale Camera met wisselbaar Objectief
                  € 442,86

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens - NEX5

                    Misschien geraken ze van de zilveren niet zo makkelijk af ...en vandaar een lagere prijs ?
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens - NEX5

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouf37 Bekijk bericht
                      Op redcoon maken ze onderscheid tussen ...
                      Ga je daar iets bestellen ?
                      Ik heb er wel e.e.a. over gehoord, en het was lang niet allemaal even positief hoor .
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens - NEX5

                        Ik heb al 1 en ander, waaronder een Panasonic LX3, bij Redcoon.be besteld.
                        Geen enkel probleem gehad.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens - NEX5

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouf37 Bekijk bericht
                          Bedankt voor de verduidelijking Puerte!

                          Ik denk dat ik voor de 18-55mm ga gaan, dan kan ik later nog zien wat ik er bij haal.

                          Heb jij soms een idee waar het verschil zit in volgende vergelijking:
                          Op redcoon maken ze onderscheid tussen de nex5 en de nex 5 EU-model?

                          Sony NEX-5K 18-55mm Zwart
                          Digitale Camera met wisselbaar objectief
                          € 572,33


                          Sony NEX-5K 18-55mm EU-Model Zilver
                          Digitale Camera met wisselbaar Objectief
                          € 442,86
                          Zelfde vraag als in het camera deel en dus nogmaals zelfde antwoord lees eens de FAQ op Redcoon daarin staat namelijk:

                          Wat is een Europees model?

                          Deze modellen zijn bestemd voor de Europese markt en zijn dus ook geschikt voor de Belgische/Nederlandse markt. De producten zijn 100% identiek aan de zogenaamde Belgische/Nederlandse modellen met uitzondering van de handleiding. De handleiding wordt geleverd in het engels en/of duits. Vaak zijn deze modellen voordeliger dan de Belgische/Nederlandse modellen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens - NEX5

                            De Pana LX3 die ik verleden jaar bij Redcoon kocht was een europees model,
                            het fototoestel was multilinguaal, gewoon nederlandse taal instellen voor menu's.
                            Op de bijgeleverde CD stond de handleiding in, onder andere, het Nederlands. Heb deze dan eens afgedrukt en in handig pvc-mapje gestoken.

                            PS: Panasonic leverde bij de LX3 een beknopte handleiding, de complete handleiding moest sowieso besteld worden bij Pana. (denk ik toch, ... ik wordt vergeetachtig )

                            Senn

                            Comment

                            Working...
                            X