Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke spiegelreflex?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke spiegelreflex?

    Hallo

    Eerst even zeggen dat ik nieuw ben op het forum, maar ik zal hier vanaf nu wel vaker te vinden zijn.

    Ik heb al enkele jaren een digitaal fototoestel, maar nu wordt het stilaan tijd om te gaan investeren in een spiegelreflex.

    Ik wil nog niet te duur gaan, aangezien mijn budget rond de 550 euro ligt. Ik kwam uit op 2 camera's: een nikon, en een canon.

    Het gaat over de Nikon D3100 en de Canon 500D. Beiden hebben ze de lens 18-55IS.

    Bij Nikon loopt nu een actie: Nikon D3100, cameratas en een geheugenkaart van 4GB, dit lijkt mij wel een goede actie voor wat ik zoek...


    Wat denken jullie? Zijn verschillen tussen Nikon en Canon klein, groot? Ik heb er geen flauw idee van!
    Nikon D7000 - Nikon D3100 - Sigma 10-20 F4-5.6 - Nikon 16-85mm - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 55-300mm - Tamron 90mm

  • #2
    Re: Welke spiegelreflex?

    Doorzoek het forum eens vraag is al vaker langs gekomen en beantwoord.

    Gewoon naar de winkel vasthouden en proberen, waar jij beste gevoel bij hebt kopen. Onderlinge verschillen zijn niet zo heel groot. Nikon en Canon zijn beide gewoon goed !!

    Maar je geeft indirect je antwoord al

    Comment


    • #3
      Re: Welke spiegelreflex?

      Verschillen zijn zo klein dat het op persoonlijk voorkeur aankomt. De een is wat beter op
      het ene vlak, de andere op een ander vlak. Maar met beide merken kan je veel fotoplezier
      beleven.

      Comment


      • #4
        Re: Welke spiegelreflex?

        bartlef

        Geregistreerd: 11 maart 2011
        Re: Canon 500d of Nikon d3100?
        De Nikon D3100 is een heel goed toestel, maar heeft één belangrijk nadeel : het heeft geen scherpstelmotor in de camera ingebouwd. Als je dus ooit een extra lens wenst te kopen, moet dat er één zijn met ingebouwde scherpstelmotor. Er is heel wat keuze bij Nikon, maar de ingebouwde motor maakt de lens uiteraard wel duurder. Als je niet van plan bent extra lenzen aan te schaffen, is de 3100 een aanrader...



        ik vond deze reactie, maar ik begrijp er niks van, zou iemand wat meer uitleg kunnen geven?
        Nikon D7000 - Nikon D3100 - Sigma 10-20 F4-5.6 - Nikon 16-85mm - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 55-300mm - Tamron 90mm

        Comment


        • #5
          Re: Welke spiegelreflex?

          Bij Nikon heb je verschillende lenzen (neem maar eens een kijkje op de site van Nikon) sommige van die lenzen (die meestal al wat langer in het gamma zitten ) hebben geen motor voor de autofocus (camera kan zelf scherp stellen) in de lens zitten (bijvoorbeeld de veel vernoemde 50mm 1.8D lens), om met zo'n lens toch autofocus te hebben dien je dan te beschikken over een motor in de body om de lens te kunnen aansturenn de Nikon D3100 heeft zo'n motor niet in de body zitten, de D90 en hoger wel.

          Of dit erg is of niet hangt af van wat jij hebt of wenst bij te kopen aan lenzen, maar weet wel dat er veelal een alternatief bij Nikon voor handen is met wel een ingebouwde motor. Alle kitlenzen (dus deze die veelal samen met de camera verkocht worden in 1 doos) alle DX lenzen (dat zijn alle nieuwe lenzen speciaal gemaakt voor digitale camera's (met kleine sensor) zoals de D3100 en alle lenzen met AFS in de naam hebben steeds de motor in de lens ingebouwd en kunnen dus steeds gebruikt worden op de D3100 met autofocus.

          De eerder door mij aangehaalde D lenzen kunnen dan ook wel gebruikt worden op een D3100 maar dan moet je zelf scherp stellen (zelf draaien aan de lens) wat niet meer zo eenvoudig als vroeger (kleinere kijker en je ziet veel minder dan vroeger (split screen) of het nu scherp is of niet) maar het is wel doenbaar.

          Als je kijkt naar een D3100 dan denk ik niet dat het voor jou een belemmering zal zijn dat sommige lenzen niet zo aan te raden zijn voor gebruik bij een D3100, er is veelal een nieuwere lens te verkrijgen die wel werkt,enkel als je dacht tweedehands te kopen zul je wat meer moeten opletten....


          PS ik gebruik hier het woord lens natuurlijk ter vervanging van objectief om het voor TS wat begrijpelijker te maken.

          Comment


          • #6
            Re: Welke spiegelreflex?

            Nikon D3100 presteert beter op hoge ISO dan de Canon 500D, voor de rest vrij gelijkwaardig ( snelheid bv. 3fp tov 3.7 fps wat vrij traag is ).
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Welke spiegelreflex?

              Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
              Bij Nikon heb je verschillende lenzen (neem maar eens een kijkje op de site van Nikon) sommige van die lenzen (die meestal al wat langer in het gamma zitten ) hebben geen motor voor de autofocus (camera kan zelf scherp stellen) in de lens zitten (bijvoorbeeld de veel vernoemde 50mm 1.8D lens), om met zo'n lens toch autofocus te hebben dien je dan te beschikken over een motor in de body om de lens te kunnen aansturenn de Nikon D3100 heeft zo'n motor niet in de body zitten, de D90 en hoger wel.

              Of dit erg is of niet hangt af van wat jij hebt of wenst bij te kopen aan lenzen, maar weet wel dat er veelal een alternatief bij Nikon voor handen is met wel een ingebouwde motor. Alle kitlenzen (dus deze die veelal samen met de camera verkocht worden in 1 doos) alle DX lenzen (dat zijn alle nieuwe lenzen speciaal gemaakt voor digitale camera's (met kleine sensor) zoals de D3100 en alle lenzen met AFS in de naam hebben steeds de motor in de lens ingebouwd en kunnen dus steeds gebruikt worden op de D3100 met autofocus.

              De eerder door mij aangehaalde D lenzen kunnen dan ook wel gebruikt worden op een D3100 maar dan moet je zelf scherp stellen (zelf draaien aan de lens) wat niet meer zo eenvoudig als vroeger (kleinere kijker en je ziet veel minder dan vroeger (split screen) of het nu scherp is of niet) maar het is wel doenbaar.

              Als je kijkt naar een D3100 dan denk ik niet dat het voor jou een belemmering zal zijn dat sommige lenzen niet zo aan te raden zijn voor gebruik bij een D3100, er is veelal een nieuwere lens te verkrijgen die wel werkt,enkel als je dacht tweedehands te kopen zul je wat meer moeten opletten....


              PS ik gebruik hier het woord lens natuurlijk ter vervanging van objectief om het voor TS wat begrijpelijker te maken.
              en heeft de 18-55IS lens wel of geen autofocusding?
              Nikon D7000 - Nikon D3100 - Sigma 10-20 F4-5.6 - Nikon 16-85mm - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 55-300mm - Tamron 90mm

              Comment


              • #8
                Re: Welke spiegelreflex?

                Oorspronkelijk geplaatst door Societyiswrong Bekijk bericht
                en heeft de 18-55IS lens wel of geen autofocusding?
                De Nikon 18-55 is een AF-S lens met een ingebouwde autofocusmotor en zal dus perfect op een D3100 werken.
                Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                Comment


                • #9
                  Re: Welke spiegelreflex?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                  De Nikon 18-55 is een AF-S lens met een ingebouwde autofocusmotor en zal dus perfect op een D3100 werken.
                  Lijkt mij stug dat een 18-55IS een AFS lens is en gaat werken op een Nikon.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke spiegelreflex?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Societyiswrong Bekijk bericht
                    en heeft de 18-55IS lens wel of geen autofocusding?
                    De 18-55IS is een Canon lens bij Canon hebben alle EF(S) lenzen autofocus op de Canon toestellen. De Nikon lens zou de 18-55VR zijn en deze heeft inderdaad autofocus op de D3100 (en alle andere Nikon toestellen die je nu kunt kopen).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke spiegelreflex?

                      ik ben nog steeds aan het twijfelen.
                      Bij een vergelijking merkte ik dit op:
                      De ISO waarde van de nikon bedraagt 3200, die van canon 6400, hoe groot is dit verschil? wat maakt het uit?

                      Alvast bedankt voor het antwoord!
                      Nikon D7000 - Nikon D3100 - Sigma 10-20 F4-5.6 - Nikon 16-85mm - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 55-300mm - Tamron 90mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke spiegelreflex?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Societyiswrong Bekijk bericht
                        ik ben nog steeds aan het twijfelen.
                        Bij een vergelijking merkte ik dit op:
                        De ISO waarde van de nikon bedraagt 3200, die van canon 6400, hoe groot is dit verschil?
                        Klopt niet. Beide gaan normaal tot 3200 iso en kunnen geboost worden tot 12800 iso.
                        Als ik naar de DxOMark resultaten kijk, denk ik dat 3200 iso het bruikbare maximum is voor de Nikon en 1600 iso voor de Canon.
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke spiegelreflex?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Societyiswrong Bekijk bericht
                          bartlef

                          Geregistreerd: 11 maart 2011
                          Re: Canon 500d of Nikon d3100?
                          De Nikon D3100 is een heel goed toestel, maar heeft één belangrijk nadeel : het heeft geen scherpstelmotor in de camera ingebouwd. Als je dus ooit een extra lens wenst te kopen, moet dat er één zijn met ingebouwde scherpstelmotor. Er is heel wat keuze bij Nikon, maar de ingebouwde motor maakt de lens uiteraard wel duurder. Als je niet van plan bent extra lenzen aan te schaffen, is de 3100 een aanrader...



                          ik vond deze reactie, maar ik begrijp er niks van, zou iemand wat meer uitleg kunnen geven?
                          Helaas heeft ook de Canon géén scherpstelmotor in de camera dus ?

                          Groet Marianne

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke spiegelreflex?

                            Bij alle Canon lenzen zit de scherpstellingsmotor in de lens zelf ingebouwd. Bij sommige Nikon toestellen niet, daar zit dat motortje in de body zelf (je kunt dat zien aan een klein metalen pinnetje aan de zijkant langs binnen van de lensvatting.)
                            Of dat zijn voor of nadeel heeft weet ik niet zo direct, doch het is wel zo dat je dus op body's met ingebouwde motor alleen die lenzen kunt zitten waar geen motortje is ingebouwd, en omgekeerd ook: als er geen motortje in de body is, dan moet je zorgen dat je lenzen koopt met een motortje in.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke spiegelreflex?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                              Klopt niet. Beide gaan normaal tot 3200 iso en kunnen geboost worden tot 12800 iso.
                              Als ik naar de DxOMark resultaten kijk, denk ik dat 3200 iso het bruikbare maximum is voor de Nikon en 1600 iso voor de Canon.
                              Nu snap ik er niks meer van =D
                              Nikon D7000 - Nikon D3100 - Sigma 10-20 F4-5.6 - Nikon 16-85mm - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 55-300mm - Tamron 90mm

                              Comment

                              Working...
                              X