Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor cleaning: dringend?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor cleaning: dringend?

    Hi,

    Ik heb een Canon 60D sinds half jaartje nu. Heb ondertussen al 4 tal lenzen bijgekocht, dus ik wissel al wel eens naargelang wat ik ga doen. Ondanks dat ik body naar beneden richt en wisselen steeds in meest stofvrije kamer doe, heb ik een stofje kort aan de bovenkant dat niet wil weggaan. Ik heb al een paar keer met Giotto blower er in geblazen, maar die gaat niet weg. Gelukkig is het een kleintje dat enkel zichtbaar is op F22 - F32.
    Om dit toch veilig te spelen, doe ik deze best binnen in camera winkel (komt van Konijnenberg)? Ik was onlangs bij andere winkel geweest voor info (Konijnenberg is nogal ver) en die zeiden dat het wel moest, anders kon het wel eens dat het niet meer weg zou kunnen gaan... Klopt dat?

  • #2
    Re: Sensor cleaning: dringend?

    allemaal gelul, die denken van weer eens gemakkelijk en vlug een centje te verdienen Momenteel geen last van, wacht dan !
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: Sensor cleaning: dringend?

      Gewoon een Sensorklear II aankopen, kost ongeveer 15 euro (eBay), batterij goed opladen, spiegel opklappen, met de Sensorklear erover, en klaar is kees. Meer is er niet aan. En gene paniek dat je de sensor gaat beschadigen, die hebben allen een beschermcoating die stevig genoeg is, zolang je maar geen 'groen schuursponske van de afwas' gebruikt.
      Voor wie wacht komt alles veel te laat ...

      Comment


      • #4
        Re: Sensor cleaning: dringend?

        Fotografeer je vaak met f22-f32? Ik nooit en heb dus ook bijna nooit last van stof.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Sensor cleaning: dringend?

          Ik loop al maanden lang rond met welgeteld 4 stofdeeltjes op de sensor van mijn D700 die er niet afgaan met een blaaspeer. Moet dit jaar nog eens met de Butterfly en eventueel een swab er overheen gaan, maar heb daar nog geen zin in.
          De stofjes zijn alleen zichtbaar vanaf ongeveer f20...en ook heel gemakkelijk te verwijderen in foto's met Photoshop of Lightroom.

          Stoort het je dus niet vreselijk...dan gewoon laten zitten totdat een schoonmaakbeurtje echt wenselijk is. En zelf uitvoeren is nog steeds het meest ideaal...
          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Sensor cleaning: dringend?

            Ik heb mijn 500D onherstelbaar beschadigd bij het zelf reinigen (ben geen handige Harry), dus dat laat ik nu wel door een ander doen. 20 euro bij KB of gratis op de BD dag.

            Maar als je er geen last van hebt, zou ik het niet laten verwijderen.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: Sensor cleaning: dringend?

              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
              Ik heb mijn 500D onherstelbaar beschadigd bij het zelf reinigen (ben geen handige Harry), dus dat laat ik nu wel door een ander doen. 20 euro bij KB of gratis op de BD dag.

              Maar als je er geen last van hebt, zou ik het niet laten verwijderen.
              Mogen we weten wat wat je fout hebt gedaan, ik doe de mijne ook zelf reinigen als het nodig en zou niet graag een zelfde fout maken.
              Als ik de mijne reinig is het met een blaaspeertje en indien nodig met een Sensor swap.
              Tot nu toe nog geen problemen gehad
              Last edited by MartinB; 2 juli 2011, 23:09.
              Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

              Comment


              • #8
                Re: Sensor cleaning: dringend?

                ik fotografeer bijna nooit op F20 dus heb ik ook geen stof.

                Je moet opletten met te zwaar diafragmeren omdat anders wel eens difractie zou kunnen optreden.

                De "sweet spot" is van ieder objectief anders maar ligt meestal rond F8-F11
                Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                hier vind je mijn foto's en hier ook

                Comment


                • #9
                  Re: Sensor cleaning: dringend?

                  Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
                  ik fotografeer bijna nooit op F20 dus heb ik ook geen stof.

                  Je moet opletten met te zwaar diafragmeren omdat anders wel eens difractie zou kunnen optreden.

                  De "sweet spot" is van ieder objectief anders maar ligt meestal rond F8-F11
                  Er is een wezenlijk verschil tussen geen stoffen hèbben en geen stof zièn!
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensor cleaning: dringend?

                    oké, daar heb je gelijk. Maar wat ik wel weet is dat een sensor zoizo een van de zwakste schakels is in je toestel (ondanks het beschermende plaatje) en dat ik daar zo lang mogelijk af wil blijven
                    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                    hier vind je mijn foto's en hier ook

                    Comment

                    Working...
                    X