Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A300 - reutelend geluid in scherpstelmotor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A300 - reutelend geluid in scherpstelmotor

    Daarnet een maat van mij op bezoek... Had net een nieuwe alpha 300 gekocht.. Bij de vorige maakte de scherpstelmotor een ratelend geluid bij het aanzetten, en hij kon niet meer scherpstellen...
    Nu die nieuwe ( nieuw gekocht twee weken geleden of zo... ) doet net hetzelfde maar dan bij het afzetten, een kleine seconde ' TRRRRRR"... hij kan wel nog scherpstellen...
    Hij heeft enkel de body gekocht, hij had nog het kitlenske van Sony van de vorige , ik dacht een 18-55 ...

    Mijn vraag is nu, zou dat aan de lens kunnen liggen ? Aan de electronische contacten of zo ? Het geluid is het geluid van tandwieltjes die gelijk wat doordraaien op elkaar.... 't zou wel al te kras zijn dat twee body's na elkaar hetzelfde probleem hebben toch...

    ( OT: dat ding voelt in vergelijking met mijn camera érg plastiekerig aan )

    Tom

  • #2
    Re: Sony A300 - reutelend geluid in scherpstelmotor

    Je moet onderscheid maken wat er trilt en wanneer het trilt.

    Bij het afzetten van de camera trilt de sensor...dat is de anti-stof functie
    Bij het aanzetten zet de lens zich in de "oneindig" positie. Als dat gebeurd is, kan je normaal gezien scherpstellen TENZIJ de camera op MF staat (aan de zijkant AF/MF knop).

    't zijn dus 2 verschillende zaken...

    ps: wel vreemd om nu nog een nieuwe A300 te kopen? Plastic is slechts een gevoel, 't gaat heus niet uiteenvallen of zo hoor

    Comment


    • #3
      Re: Sony A300 - reutelend geluid in scherpstelmotor

      Hallo,

      Eerst en vooral vind ik het ook raar dat uw vriend nu nog een nieuwe A300 gekocht heeft. Dacht niet dat deze nu nog verkocht werden...

      Of het nu de body of de lens is?? Kan hij er niet eens een andere lens opzetten??
      Dat weet hij het ineens é.
      Maar aangezien het bij de 2 body's voorkomt, denk ik wel dat het de lens is.
      (Dit probleem komt soms voor bij de 18-70 kitlens, 18-55 kitlens is bij nieuwere modellen)

      Je kan dit altijd laten herstellen in Service Center Deinze als het niet te ver voor jullie is. Hopelijk nog onder waarborg??

      Comment


      • #4
        Re: Sony A300 - reutelend geluid in scherpstelmotor

        Vermoedelijk de kitlens... Heb hetzelfde probleem hier...
        De kitlens heeft geen scherpstelmotor en gebruikt de motor in de body.
        Ik heb mijn lens onlangs uitgeleend aan iemand en heb ze helaas stuk teruggekregen.
        De AF- motor van de camera die die persoon gebruikte had teveel kracht op de lens gezet, waardoor er (zoals je zelf beschrijft) tandwieletjes in afgebroken zijn.
        Sony A7 IV | Sony 24-70mm f/2.8 | Sony 70-200mm f/2.8 | http://www.imagedelavie.be

        Comment

        Working...
        X