Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan lens mijn toestel beschadigen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kan lens mijn toestel beschadigen ?

    Ik bezit een Sony alpha 390, omdat op de sony alpha modellen ook oude minolta lenzen passen heb ik al verschillende van dit soort lenzen gebruikt, maar telkens kom ik het zelfde probleem tegen. De lenzen die ik tot nu toe al heb gebruikt zijn de Vivitar 28-210mm en de Quantaray 70-300mm (zelfde als de Sigma -versie). Na een paar shots met deze lenzen, maakt de lens iedere keer "lawaai" als je de camera aan of uitzet. Ik heb al op verschillende sites gelezen dat de interne motor van mijn Sony te sterk is voor deze (iets oudere) objectieven en daardoor de af-functie van deze lenzen kapot maakt.... Nadat de lens zijn gebruikelijke "lawaai" heeft laten horen kan ik de autofocus echter volledig naar wens gebruiken. Ik denk dus niet dat de lenzen kapot zijn. Nu is mijn vraag, kunnen deze lenzen mijn toestel beschadigen of zullen enkel de lenzen na verloop van tijd niet meer werken ?
    Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
    - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

  • #2
    Re: Kan lens mijn toestel beschadigen ?

    lenzen kunnen een body effectief beschadigen

    dit zal vnl het geval zijn als je crop-lenzen gaat gebruiken op FullFrame camera's

    dit is bij canon aangeduid als EF & EF-s, bij nikon FX & DXa als ik me niet vergis

    hoe dit bij sony en minolta zit weet ik niet
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Kan lens mijn toestel beschadigen ?

      Enkel bij Canon

      Bij Nikon kun je alle lenzen gebruiken (sommige gaan wel geen AF geven) maar ze passen en zullen de body niet beschadigen.

      Oude AF Minoltalenzen passen perfect op de nieuwe Sony's en nee de AF van de Sony zijn niet sterker dan de AF van de oude Minolta's, ze draaien wel sneller.

      Maar de lenzen die jij noemt zijn goedkopere third party lenzen.

      Wat soort lawaai maken ze?
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Kan lens mijn toestel beschadigen ?

        Bedankt voor jullie snelle reacties,
        Het geluid van de lens is hetzelfde als wanneer hij scherpstelt maar dan langer... Ik weet dat het goedkope thirdparty lenzen zijn, ik heb ze beide voor nog geen 25 euro kunnen op de kop tikken dus als de lenzen uiteindelijk kapot zouden zijn, dan is dat nog geen ramp, indien ze echter mijn toestel zouden beschadigen zou dit wel een kleine ramp kunnen zijn...
        Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
        - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

        Comment


        • #5
          Re: Kan lens mijn toestel beschadigen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
          dit zal vnl het geval zijn als je crop-lenzen gaat gebruiken op FullFrame camera's

          dit is bij canon aangeduid als EF & EF-s, bij nikon FX & DXa als ik me niet vergis
          Bij Nikon kan een DX-lens gewoon op een FX-camera, niet dat het aan te raden is, maar het kan. Er is zelfs een speciale crop stand aanwez1g.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Kan lens mijn toestel beschadigen ?

            Als je bij Canon niets aan de lenzen verandert dan kunnen ze de camera nooit beschadigen. Als je een EF-S lens aanpast zodat ze wel past op een full-frame Canon, dan is het mogelijk dat de spiegel tegen de achterkant van de lens klapt, en dat kan dus wel voor schade zorgen. Maar dan heb je het zelf gezocht, want zonder die aanpassing kan je geen EF-S lens op een full-frame Canon monteren.

            Wat de Sony betreft, als die lenzen de juiste lensvoet hebben, dan zou er normaalgezien niets stuk mogen gaan.

            Maar het is ook mogelijk dat er al iets aan die lens mankeert, en dat de AF daardoor meer lawaai maakt. Als het motortje van de AF in de camerabody zit, en het AF-mechanisme van de lens zelf is geblokkeerd, dan zou het wel kunnen dat het motortje in de camera stuk gaat. Als je een motortje en tandwieltjes te zwaar belast, dan is er altijd de mogelijkheid dat er vroeg of laat iets breekt (meestal zijn dat kleine tandwieltjes waarvan de tandjes afbreken).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Kan lens mijn toestel beschadigen ?

              Als Sony nog hetzelfde is dan vroeger dan zal deze in tegenstelling tot ander Camera's bij het uitschakelen de lens automatisch tot zijn minimumfocusafstand terugdraaien (lens is dan op zijn kortst).
              Misschien dat het daarmee iets te zien heeft.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: Kan lens mijn toestel beschadigen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                Als Sony nog hetzelfde is dan vroeger dan zal deze in tegenstelling tot ander Camera's bij het uitschakelen de lens automatisch tot zijn minimumfocusafstand terugdraaien (lens is dan op zijn kortst).
                Misschien dat het daarmee iets te zien heeft.
                Dit is ook hetgeen waar ik aan dacht...

                Comment


                • #9
                  Re: Kan lens mijn toestel beschadigen ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  Als Sony nog hetzelfde is dan vroeger dan zal deze in tegenstelling tot ander Camera's bij het uitschakelen de lens automatisch tot zijn minimumfocusafstand terugdraaien (lens is dan op zijn kortst).
                  Misschien dat het daarmee iets te zien heeft.
                  Zou wel kunnen, het lijk ook gewoon alsof hij het bereik terug op min. afstelt, maar toch blijft de vraag of dit schadelijk kan zijn voor mijn toestel....
                  Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
                  - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan lens mijn toestel beschadigen ?

                    Als het geluid echt abnormaal klinkt, dan kan er wel ergens iets stuk gaan.
                    Maar dat kan je alleen weten als je kan vergelijken met een andere lens, als er een mechanisch probleem in de lens zit waardoor het motortje in de camerabody overbelast wordt, dan is het mogelijk dat er vroeg of laat ergens iets stuk gaat.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kan lens mijn toestel beschadigen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Als het geluid echt abnormaal klinkt, dan kan er wel ergens iets stuk gaan.
                      Maar dat kan je alleen weten als je kan vergelijken met een andere lens, als er een mechanisch probleem in de lens zit waardoor het motortje in de camerabody overbelast wordt, dan is het mogelijk dat er vroeg of laat ergens iets stuk gaat.
                      het klinkt volgens mij niet echt abnormaal, maar ik denk dat ik misschien best toch uitkijk naar een andere lens... (Waarschijnlijk de Tamron 70-300 VC USD)
                      Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
                      - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kan lens mijn toestel beschadigen ?

                        Vandaag nog eens gaan foto's nemen met de lens, eerst een heleboel foto's kunnen nemen maar plots had de autofocus het volledig begeven waardoor enkel nog manueel focussen mogelijk was. Eén voordeel : nu moet ik niet meer bang zijn dat de lens mijn toestel zou beschadigen...
                        Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
                        - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kan lens mijn toestel beschadigen ?

                          Dan was het geluid toch abnormaal.
                          Gelukkig is het de lens die het heeft begeven, en niet de camera.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment

                          Working...
                          X