Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

    Ik was gisteren op Le Bourget.
    Ik heb daar 100den foto's genomen, die er op het LCD van mijn 7D goed uitzagen.
    Thuisgekomen echter, zijn ze op de PC heel wat minder, volgens mij althans.
    Graag hoor ik nu eens de mening van mensen die ook een 100-400L hebben(liefst op een 7D, maar anderen zijn even welkom).
    Dus maw. als jullie foto's maken, zien die er ook zo "troebel" uit voordat jullie ze bewerken, of moet ik het probleem toch in de lens gaan zoeken? Ik heb al micro-adjustment uitgeprobeerd, doch dat helpt ook niet, want dan beperkt de aanpassing zich vooral tot één zoomwaarde).

    Wat heb ik dus gedaan:
    Ik heb de foto's rechtstreeks van de kaart bekeken op 100% op mijn scherm, vervolgens daarvan een PRT-SC gepakt en geupload. Dus je ziet in de onderstaande links slechts een deel van de volledige foto (volgens mij worden de foto's echter wel wat verkleind bij het uploaden naar Telenet, maar ze blijven wel evengoed te beoordelen).
    Wie dat wil, die stuur ik graag de originele RAW(s) zodat je ze zelf kan bewerken tot het beste resultaat

    Hieronder vind je de links naar de foto's.
    foto1
    foto2
    foto3
    foto4
    foto5
    foto6

    De foto's zijn allemaal ong. 400mm genomen met ISO200 en f8. De sluitertijd varieert.
    Last edited by Red Falcon; 27 juni 2011, 09:08.

  • #2
    Re: Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

    ????? Hoe komt er zoveel ruis op die foto's...

    Comment


    • #3
      Re: Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

      Veel "lucht" tussen de camera en het onderwerp = verminderd contrast = minder scherpe foto.
      Dat is de simpele uitleg.
      Als er meer vocht in de lucht zit, dan wordt dat negatieve effect nog versterkt.
      Met een tele, en een redelijk grote afstand zal je dus niet gemakkelijk haarscherpe foto's krijgen. In bepaalde omstandigheden kan dat wel meevallen, lage luchtvochtigheid en een lage temperatuur verminderen de onscherpte. Bij hoge temperatuur zie je soms zelf de lucht "trillen", dat effect zit ook tussen de camera en het onderwerp.

      Het is gewoonlijk wel mogelijk om de beelden wat "op te peppen" tijdens de bewerking zolang ze nog redelijk zijn.

      Bij deze beelden zou ik eerst een lichte ruisonderdrukking gebruiken (daarvoor gebruik ik Topaz Denoise), daarna de belichting en contrasten optimaliseren (dan zie je de foto meestal ook wat scherper worden, want in dit geval is de verminderde scherpte voor een groot deel te wijten aan de contrasten), en dan pas verscherpen (nooit overdrijven).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

        De lucht was inderdaad nogal vochtig. Is goed te zien op foto4.
        Maar toch blijf ik twijfels hebben over de scherpte van mijn lens.
        Als ik soms andere gelijkaardige foto's zie...

        Comment


        • #5
          Re: Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

          De andere foto's zijn allemaal bewerkt, en anders zijn ze echt in optimale omstandigheden gemaakt (heel lage luchtvochtigheid en geen luchtverontreiniging).

          Ik heb al een paar keer luchtfoto's gemaakt vanuit een sportvliegtuigje, en dan heb je gewoonlijk ook het probleem met de contrasten. Als ik daarvoor de 24-105 gebruik, die van onderwerpen dichtbij op f8 haarscherpe beelden maakt, dan zal diezelfde lens onscherpe wazige beelden maken op f8 als er een grote afstand zit tussen de camera en het onderwerp.

          De 100-400 is ook niet mijn scherpste lens, maar het is wel mogelijk om er scherpe beelden mee te maken als de omstandigheden goed zijn.
          Ik gebruik die ook altijd op de Fly-In te Malle, en als ik die foto's echt heel scherp wil krijgen, dan hebben ze allemaal wat bewerking nodig (auto contrast in Photoshop Elements werkt meestal perfect, maar af en toe gaat het daarmee ook wel eens volledig mis). Maar als er wat ruis in de foto zit, dan moet je die eerst aanpakken vooralleer je er andere bewerkingen op loslaat. Auto contrast versterkt de ruis, en dan krijg je die achteraf niet meer weg zonder andere details mee weg te werken.
          Ruisonderdrukking is dus de eerste stap in de fotobewerking, als die nodig is (voor de meeste foto's is er geen ruisonderdrukking nodig, maar als dat wel zo is, dan begin je daar eerst mee).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Veel "lucht" tussen de camera en het onderwerp = verminderd contrast = minder scherpe foto.
            Dat is de simpele uitleg.
            Als er meer vocht in de lucht zit, dan wordt dat negatieve effect nog versterkt.
            Met een tele, en een redelijk grote afstand zal je dus niet gemakkelijk haarscherpe foto's krijgen. In bepaalde omstandigheden kan dat wel meevallen, lage luchtvochtigheid en een lage temperatuur verminderen de onscherpte. Bij hoge temperatuur zie je soms zelf de lucht "trillen", dat effect zit ook tussen de camera en het onderwerp.

            Het is gewoonlijk wel mogelijk om de beelden wat "op te peppen" tijdens de bewerking zolang ze nog redelijk zijn.

            Bij deze beelden zou ik eerst een lichte ruisonderdrukking gebruiken (daarvoor gebruik ik Topaz Denoise), daarna de belichting en contrasten optimaliseren (dan zie je de foto meestal ook wat scherper worden, want in dit geval is de verminderde scherpte voor een groot deel te wijten aan de contrasten), en dan pas verscherpen (nooit overdrijven).
            Weerom wat bijgeleerd.
            bedankt

            Comment


            • #7
              Re: Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              De andere foto's zijn allemaal bewerkt, en anders zijn ze echt in optimale omstandigheden gemaakt (heel lage luchtvochtigheid en geen luchtverontreiniging).
              Om welke andere foto's gaat het dan BB?

              Comment


              • #8
                Re: Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

                Hey,

                onderstaande foto is genomen met mijn vorige 100-400. Op f8, iso 100 en 1/200s.
                Was wel helder weer.


                gr
                T.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

                  Ik denk dat je het te ver zoekt, Dréten .
                  Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                  Als ik soms andere gelijkaardige foto's zie...
                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  De andere foto's zijn allemaal bewerkt, en anders zijn ze echt in optimale omstandigheden gemaakt (heel lage luchtvochtigheid en geen luchtverontreiniging).
                  Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                  Om welke andere foto's gaat het dan BB?
                  Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

                    Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                    Ik denk dat je het te ver zoekt, Dréten .
                    O, nu heb ik hem
                    BB. was wél duidelijker geweest als ie had geschreven: "die andere foto's..."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

                      Een letter(tje) verschil - een wereld van verschil in betekenis .

                      (Ja, da's overdreven, maar het klinkt zo leuk ...)
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

                        @tjompe:
                        Zo'n foto's heb ik ook hoor, maar een verkleinde foto ziet er altijd beter uit hé...zoals hieronder geïllustreerd.
                        (als je trouwens goed kijkt dan zie je aan de rechter vleugeltip nog een beetje "enduit")
                        Last edited by dréten; 29 juni 2011, 09:10.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

                          Zoals Black B@ndit (of mogen we Bart zeggen ?) al aangaf spelen de weersomstandigheden en afstand inderdaad een grote rol. En die heb je nu eenmaal niet in de hand....

                          Kijk, als Sonygebruiker heb ik zelf van jullie Canon 100-400L het equivalent (bij Sony dan). De 70-400G SSM. Fan-tas-tische lens, dat kan iedereen die de lens heeft gebruikt bevestigen. Ook op 400mm f/5.6 (maar natuurlijk is hij nog - iets - beter als je 'm iets dichtdraait, zelfs al is het maar naar f/6.3). En toch, aan de Brusselse luchthaven heb ik het ook al gemerkt dat je op 400mm meer en meer die weersomstandigheden begint te merken . Dit merk je meteen als de luchtvochtigheid er is of de 'heat haze' begint op te komen.

                          Om maar te zeggen, soms moet je accepteren dat het nu eenmaal niet beter kan worden, zelfs met een 300/2.8 of een 600/4 niet .
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

                            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                            O, nu heb ik hem
                            BB. was wél duidelijker geweest als ie had geschreven: "die andere foto's..."
                            Ik bedoelde "de meeste vliegtuigfoto's die je hier op het forum te zien krijgt" zijn bewerkt.

                            Even een voorbeeldje om te laten zien wat luchtverontreiniging met een foto kan doen als er veel lucht tussen de camera en het onderwerp zit.
                            Eerst de originele foto, alleen verkleind en geen andere bewerking:

                            Je ziet dat contrast, scherpte en kleur niet optimaal zijn. Die dag was er echt veel luchtverontreiniging (smog) het was toen al een paar dagen heel warm, zonder wind (boven de Antwerpse haven was het nog veel slechter dan boven de Nieuwe Kaai in Turnhout).

                            Nu de bewerkte foto. Wat ik hier heb gedaan is de niveaus (levels) per kleur aangepast (R-G-B), en daarna het contrast van de middentonen nog wat verhoogd. De foto is na verkleining nog verscherpt (25% straal 1 pixel), en dan ziet die er al helemaal anders uit:


                            Door het gebrek aan contrast zitten er schijnbaar veel minder details in de eerste foto, door de contrasten aan te passen kan je die er wel uithalen.
                            Het effect van de luchtverontreiniging of vochtige lucht werkt dus in beide richtingen. Of je nu van boven naar beneden fotografeert geeft dus hetzelfde probleem als van beneden naar boven.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 100-400L / 7D: scherpte ok bij 400mm? > mening van owners graag??

                              mooie foto en prachtig aangepast.

                              Comment

                              Working...
                              X