Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies bij aankoop eerste dslr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies bij aankoop eerste dslr

    Ik heb me ingeschreven voor een basiscursus fotografie in het CVO, maar ik ben nog niet in het bezit van een toestel, dus ik ben aan het rondkijken naar een eerste toestel. Daarbij had ik graag jullie advies gevraagd, want ik zie het op den duur niet meer

    Het toestel zal voornamelijk gebruikt worden voor huis-tuin-keuken fotografie, met als favoriete onderwerp ons zoontje.

    Qua budget wil ik niet te hoog gaan, maximum is +/- 750€. Want ik weet nog niet hoe het me gaat liggen, en hoe ver ik er mee wil gaan.

    Momenteel ben ik eigenlijk vooral tussen volgende combinaties aan het twijfelen:
    Nikon D5000 + 18-105mm VR (vind ik via online shops voor 560€)
    Nikon D5000 + 18-55 VR + 55-200 VR (vind ik via online shops voor 590€)
    Nikon D90 + 18-105mm VR Kit (vind ik via online shops voor 720€)
    Canon EOS 500D + 18-135mm IS (vind ik via online shops voor 779€)

    Waarbij ik me vooral afvraag: is de meerprijs van de D90 of 500D 'verantwoord' voor een absolute beginner, of zal ik me al meer dan voldoende kunnen uitleven met een D5000?

  • #2
    Re: Advies bij aankoop eerste dslr

    Ik zou gaan voor de D5000 + 18-105 mm.
    Mits deze camera lekker past in jouw handen.

    Voorlopig ben jij de beperkende factor voor mooie foto's en niet de camera.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Advies bij aankoop eerste dslr

      Omdat je nieuw bent, ben je een willoos slachtoffer van de reclame, mocht je vertrekken vanuit meer ervaring zou je misschien meer het bos door de bomen zien.
      Om te beginnen is een body niet echt van dat groot belang, objectieven zijn echter steeds van belang, zij maken de foto, en een opening van F5,6 blijft een opening van F5,6 gelijk op welke body deze lens zit. Je budget is niet echt ruim om één degelijke camera plus één degelijke lens te kopen, om je der (min of meer) aan te houden zal je niet nieuw kunne kopen, maar ga je tot een tweedehandse aankoop moeten overgaan.
      Aangezien ik al meer dan 11 jaar met Canon werk kan ik je enkel advies geven over Canon body's en lenzen, en ik zou proberen om als body een 40D te zoeken en als lens een oude rakker de EF 28-70mm f2,8 L USM, met wa zoeken om en bij de 800 euro tweedehands, maar top kwaliteit.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Advies bij aankoop eerste dslr

        Dan zou ik voor de D90 gaan, betere ISO prestaties dan de andere. Nog beter is de Nikon D5100 klik, kost ietsje meer maar een nieuwer model en nog beter op hoge ISO, heeft een nieuwe 16Mp sensor. Enig nadeel is dat lenzen zonder ingebouwde focusmotor niet werken, bij de D90 wel. Maar ik geloof niet dat er nog veel van die lenzen worden gemaakt, tweedehands kan je ze wel vinden.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Advies bij aankoop eerste dslr

          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
          Omdat je nieuw bent, ben je een willoos slachtoffer van de reclame, mocht je vertrekken vanuit meer ervaring zou je misschien meer het bos door de bomen zien.
          Om te beginnen is een body niet echt van dat groot belang, objectieven zijn echter steeds van belang, zij maken de foto, en een opening van F5,6 blijft een opening van F5,6 gelijk op welke body deze lens zit. Je budget is niet echt ruim om één degelijke camera plus één degelijke lens te kopen, om je der (min of meer) aan te houden zal je niet nieuw kunne kopen, maar ga je tot een tweedehandse aankoop moeten overgaan.
          Aangezien ik al meer dan 11 jaar met Canon werk kan ik je enkel advies geven over Canon body's en lenzen, en ik zou proberen om als body een 40D te zoeken en als lens een oude rakker de EF 28-70mm f2,8 L USM, met wa zoeken om en bij de 800 euro tweedehands, maar top kwaliteit.
          Ik denk dat grietD voor die prijs wel degelijk een nieuw toestel met nieuwe lans kan kopen. OK, misschien niet het allerbeste, maar zoals ze zelf aangeeft is ze volledig nieuw met DSLR's en heeft ze geen flauw benul van hoever ze er in zal willen gaan, of als het haar zelfs zal liggen. Dus om nu direct meer budget te gaan uittrekken voor duurdere en betere lenzen is nog maar de vraag. Er zijn toch heel veel mensen die het ruime tijd, en naar eigen tevredenheid, doen met een instaptoestel met kitlens?
          2de hands is inderdaad een optie, maar als complete lek op dat vlak weet je totaal niet waar je op moet letten om geen kat in een zak te kopen (niet elke verkoper is even eerlijk, hé).

          Enige raad die ik kan geven is om eens naar een grote winkel te gaan, waar je de betreffende toestellen eens kan vastnemen, eventueel ook zien hoe het menu en zo in elkaar steekt. Dan weet je al ongeveer wat het beste "in je hand ligt" en welk menu je het makkelijkste werken lijkt.
          Het kan ook een optie zijn om toestel en lens apart te kopen, dan heb je iets ruimere keuze. Qua budget kan je dan misschien 50 à 100€ boven de vooropgestelde 750€ uitkomen, maar da's nog steeds een pak goedkoper dan wat mijn voorhanger hier voorstelde...

          mvg,
          Bart

          PS: ik heb 't nu vooral voor Canon, maar Nikon is minimum even goed. Ik ben heel simpelweg een gewoontebeest en blijf dus bij Canon...
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: Advies bij aankoop eerste dslr

            Bedankt voor jullie reacties!

            Alex, een ander nadeel van de D5100 (naast de duurdere prijs ) zou zijn dat er geen tweede instelschermpje is, maar de vraag is natuurlijk of ik dat zou missen, waarschijnlijk niet? Blijkbaar zou de D90 een klasse 'hoger' staan, terwijl de D5100 recenter is - ik vind het moeilijk om uit te maken waar ik meer belang moet aan hechten.

            Digipics, ik volg Voltigeur in zijn reactie, aan tweedehands wil ik me liever (nog) niet wagen, daarvoor ken ik er te weinig van. Mocht er iemand in mijn omgeving zijn toestel verkopen zou dat natuurlijk alweer anders liggen, maar die lens is voor mij (zelfs tweedehands) nog te duur om mee te starten.

            Voltigeur, is er dan een bepaalde canon + lens die je me zou aanraden met mijn budget?

            Voorlopig gaat mijn voorkeur precies uit naar de D90 (binnen budget, degelijk toestel voor een redelijke prijs), maar een uitstapje naar de winkel om de verschillende toestellen eens in de hand te nemen staat gepland!

            Comment


            • #7
              Re: Advies bij aankoop eerste dslr

              Volgens mij is de D90 de beste keuze !!!
              Ik kocht eerst een D60, nu heb ik spijt dat ik niet meteen een D90 kocht ...

              Same voor de d5000 en d7000
              Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
              Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

              Comment


              • #8
                Re: Advies bij aankoop eerste dslr

                Ikzelf zou voor de D90 gaan. Misschien een iets "ouder" exemplaar dan de D5100, maar het heeft zich al bewezen.
                Wat ik vooral mis aan de reeks D3000/31000/5000/5100 is de mogelijkheid om hen van een degelijke batterypack te voorzien...
                Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Advies bij aankoop eerste dslr

                  D90 helemaal

                  grtz

                  Templar
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies bij aankoop eerste dslr

                    Ik heb de D90 , een pracht van een toestel . Ik heb indertijd ook getwijfeld maar , ook al hadden de D5000 en de D90 dezelfde sensor , ging mijn voorkeur toch uit naar de D90 .
                    Ik ben begonnen met foto's nemen in automatische stand en ik was zo verrast van de kwaliteit dat ik deze enkel kan aanraden . Maar bedenk ook waarvoor je het toestel gaat gebruiken , mijn voorkeur gaat uit naar macrofotografie , en daarvoor is spiegelvoorontspanning aan te raden , de D90 heeft dat ook maar met een vertraging en dat is niet ideaal , je mist soms wat insectjes maar als ze erop staan is het wel knap . Ik weet niet hoe dat zit met de andere toestellen maar ik spreek enkel uit ervaring met de D90 . Ik ben nog beginner dus veel ervaring heb ik niet , en zeker niet met andere toestellen , maar bekijk eens de foto's die ik gepost heb en dan zie je toch al wat de D90 in de handen van een beginneling kan betekenen . De foto's die in SC macro staan , zijn genomen met een 150mm van sigma , maar de andere zijn allemaal met de 18-105mm kitlens , en is een heel goede ( lowbudget) kitlens .

                    Grtz.

                    Dirk.
                    Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies bij aankoop eerste dslr

                      Ik heb al 8maand de d90 en ik ben er zeer tevreden van!
                      de d90 is wel iets groter dan de andere modellen van Nikon. maar dat is niet echt een nadeel. Hij is ook heel gemakkelijk in gebruik, dus zeer goed voor beginners

                      Comment

                      Working...
                      X