Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro: Hoe vroeg is vroeg?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro: Hoe vroeg is vroeg?

    Ik ben van plan van morgenvroeg (zou mooi weer worden), eens vroeg op te staan om wat (macro)fototjes te gaan maken in Domein Muisbroek in Ekeren.
    Iedereen zegt altijd dat je "vroeg" moet gaan, maar hoe vroeg is vroeg?
    Ik dacht daar te staan om 8 uur 's ochtends, is dat een goed tijdstip voor macrofotografie?

    Alvast bedankt!

    R0b!n
    R0b!n
    PORTFOLIO

  • #2
    Re: Macro: Hoe vroeg is vroeg?

    Ik zou zeggen 5 a 6 u , als t licht begint op te komen en de beestjes nog gevangen zitten in de dauw. Dan kan je ook een statief opstellen etc.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Macro: Hoe vroeg is vroeg?

      Oorspronkelijk geplaatst door R0b!n Bekijk bericht
      Ik ben van plan van morgenvroeg (zou mooi weer worden), eens vroeg op te staan om wat (macro)fototjes te gaan maken in Domein Muisbroek in Ekeren.
      Iedereen zegt altijd dat je "vroeg" moet gaan, maar hoe vroeg is vroeg?
      Ik dacht daar te staan om 8 uur 's ochtends, is dat een goed tijdstip voor macrofotografie?

      Alvast bedankt!

      R0b!n
      Hangt af van het weer, maar rond deze tijd van het jaar is 08h00 al laat om er aan te beginnen. De zon komt al op rond 05h30. Tegen 08h00 zijn veel insecten dan reeds opgewarmd en vliegen al rond. Denk dus eerder aan 06h00 . Dan heb je ook wat tijd om te zoeken, want dat is meestal het grootste probleem: je moet ze ook nog vinden.
      Maar het hangt dus ook van het weer af, als het koud weer is, kan het wel.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Macro: Hoe vroeg is vroeg?

        Pffffff 6 uur is best wel vroeg
        Ik zal morgenvroeg wel checken hoelaat ik wakker ben , want vroeg gaan slapen is ook geen optie
        Als de insectjes al te actief zijn zoek ik wel wat anders om te fotograferen
        R0b!n
        PORTFOLIO

        Comment


        • #5
          Re: Macro: Hoe vroeg is vroeg?

          5 u daar zijn, is om 4 u opstaan !

          Da's geen mentaliteit he, je moet er iets voor over hebben he !
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #6
            Re: Macro: Hoe vroeg is vroeg?

            Klopt maar als ik daar niet met een slaapkop wil staan dan moet ik vroeg gaan slapen en das vandaag geen optie
            Dus morgen alvast gebied eens verkennen en fotograferen wat te fotograferen valt dan kan ik volgende week eens denken aan vroeg opstaan
            R0b!n
            PORTFOLIO

            Comment


            • #7
              Re: Macro: Hoe vroeg is vroeg?

              5 uur opstaan is echt wel nodig !
              ik doe het heel regelmatig, met of zonder fototoestel, het is altijd de moeite !
              de natuur is dan op zijn mooist, de geuren op zijn sterkst, gewoon prachtig.

              ben benieuwd voor je opnames.

              Comment


              • #8
                Re: Macro: Hoe vroeg is vroeg?

                Oorspronkelijk geplaatst door miosotis Bekijk bericht
                5 uur opstaan is echt wel nodig !
                ik doe het heel regelmatig, met of zonder fototoestel, het is altijd de moeite !
                De natuur is dan op zijn mooist, de geuren op zijn sterkst, gewoon prachtig.
                Je moet dan ook eens naar de vogeltjes luisteren, gewoonweg prachtig.

                Sven
                Last edited by sven_df; 26 juni 2011, 15:25.
                Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                Comment


                • #9
                  Re: Macro: Hoe vroeg is vroeg?

                  's Ochtends ben je best iets voor zonsopgang ter plaatse, dan heb je nog tijd om te zoeken op de plekken die snel in de zon komen. Je hebt echter ook stukken die lang in de schaduw blijven, en daar kun je dan wel soms tot 8u nog bedauwde/inactieve insecten vinden. Het hangt er dus een beetje van af. Op een dag met veel bewolking en lage temperaturen kun je zelfs nog langer beestjes vinden die inactief zijn.

                  Het weer van de dag voordien speelt ook een rol: in de zomer heb je ook soms nachten die heel warm blijven, en dan heeft het weinig zin om vroeg op te staan: veel insecten zijn dan al actief, of ze hebben de tijd gehad om hoog in de bomen te gaan "slapen".
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro: Hoe vroeg is vroeg?

                    Ben vandaag geweest Vroeger dan gepland, maar later dan aangeraden --> 7 uur (ik geraakte er ECHT niet uit).

                    En ik ben welgeteld een kwartier aan Domein Muisbroek gebleven om dan te vertrekken zonder enige foto.. Ik werdt namelijk opgevreten door de muggen van zodra ik stilstond, en de rotzakjes zijn me gevolgd tot aan de auto

                    Verplaatst naar oude landen en daar toch nog wat fototjes kunnen maken, maar dan vooral van het landschap

                    Wat hebben we dan ook vandaag geleerd:

                    1) Doe GEEN korte broek aan
                    2) Vroeg, is meestal vroeger dan je denkt
                    3) Geduld, geduld, gedu..
                    4) ...ld, geduld, geduld ...
                    5) Wc papier is geen overbodige luxe (al is dit misschien wel overbodige info )

                    Kortom ! Een zeer leerrijke dag, met niet al te veel goede foto's
                    Last edited by R0b!n; 26 juni 2011, 21:12.
                    R0b!n
                    PORTFOLIO

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro: Hoe vroeg is vroeg?

                      O ja, vergeten te vermelden: lange broek, lange mouwen en onbedekte huid insmeren met DEET. Vooral bij vochtige natuurgebieden kunnen muggen echt wel een pest zijn.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro: Hoe vroeg is vroeg?

                        Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                        O ja, vergeten te vermelden: lange broek, lange mouwen en onbedekte huid insmeren met DEET. Vooral bij vochtige natuurgebieden kunnen muggen echt wel een pest zijn.
                        Heb ik aan den lijve ondervonde
                        R0b!n
                        PORTFOLIO

                        Comment

                        Working...
                        X