Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

    Een vraagje.

    Vorige week ben ik naar Disneyland Parijs gegaan en ik wilde wat foto's trekken in het donker. Dat lukte vrij aardig, behalve toen ik in een bewegend wagentje zat en trachte in het pikkedonker foto's te trekken van voorwerpen. Je weet wel .. je mag géén flits gebruiken, je zit in een rijdende wagen/karretje, en je bevindt zich letterlijk in het pikkedonker.

    Lange sluiterstijd --> Gaat niet, want je beweegt. Je krijgt dan wel de voorwerpen goed in beeld, maar je hebt dan wel onscherpe foto's. Ik ben er zo wel in geslaagd van foto's te trekken van een klok, en de klok staat er goed zichtbaar op. Maar onscherp dus.

    Korte sluitertijds --> Lukt al helemaal niet, want dan zijn de foto's gewoon pikzwart en zie je niks verschijnen.

    PS. Het meeste last had ik met het richten van de camera trouwens. Het was zooo donker dat ik eerst sukkelde om het venster te vinden waardoor je kijkt om foto's te trekken (ik zag zelfs de camera niet meer!!!) en als ik door de opening van de camera keek om foto's te trekken dan zag ik zelf niks anders dan pikzwart!!!

    Zo wordt het lastig natuurlijk om foto's te trekken, maar vermits hier experten zitten met lenzen van 3000€ en méér vroeg ik me af, of je met een mega uber lens wél erin zou slagen om foto's te trekken onder deze omstandigheden én op welke sluiterstijd jullie het dan zetten?

  • #2
    Re: Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

    Soms moet je erbij neerleggen dat je geen foto's kan maken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

      Als ge in 't pikkedonker zit, en ge trekt een foto en hij is pikkezwart... Dan is ie toch perfect gelukt ?

      Comment


      • #4
        Re: Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

        Dan mag je nog mega-lenzen hebben van 1000den euro...inderdaad soms moet je je er bij neerleggen dat je geen foto kunt nemen. En zeker niet in die omstandigheden die jij zegt...pikdonker in een bewegent karretje en je mag geen flits gebruiken
        Dat je daar zelf het antwoord niet op weet

        grtz

        Templar
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

          Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
          Als ge in 't pikkedonker zit, en ge trekt een foto en hij is pikkezwart... Dan is ie toch perfect gelukt ?
          super!
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

            met infrarood kan je misschien nog iets doen? Weet het niet hoor.

            Ch.
            www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

            Comment


            • #7
              Re: Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

              Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
              Zo wordt het lastig natuurlijk om foto's te trekken, maar vermits hier experten zitten met lenzen van 3000€ en méér vroeg ik me af, of je met een mega uber lens wél erin zou slagen om foto's te trekken onder deze omstandigheden én op welke sluiterstijd jullie het dan zetten?
              Ten eerste wil ik mijzelf helemaal geen expert noemen, maar ik vrees ervoor dat het je met geen enkel toestel/objectief zal lukken van op een bewegend karretje, veel mensen laten zich verleiden door wat ze zien in een reclamefolder of dergelijke, maar wat je daar ziet is gemaakt van op statief, met het beste materiaal en in de beste omstandigheden, over het algemeen wordt dan nog bijgelicht met studiomateriaal voorzien van kleurfilters om de sfeer wat weer te geven.

              Het is wel zo dat de betere toestellen met wat goed glas wat meer aankunnen, soms sta ik verbaasd dat sommige dingen nog kunnen, zo heb ik verleden maand een foto gemaakt van een zeer donkere trap in een champagnekelder, je zag er amper iets door je zoeker, zo uit de hand, en met een VR objectief, maar ik stond wel stil. KLIK

              Comment


              • #8
                Re: Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

                Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                Dan mag je nog mega-lenzen hebben van 1000den euro...inderdaad soms moet je je er bij neerleggen dat je geen foto kunt nemen. En zeker niet in die omstandigheden die jij zegt...pikdonker in een bewegent karretje en je mag geen flits gebruiken
                Dat je daar zelf het antwoord niet op weet

                grtz

                Templar
                Ik dacht het antwoord al wel te weten, maar er is toch niks fout mee om het even aan experts te vragen? Thanks voor het antwoord jongens en meisjes.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  super!
                  super !!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

                    Oh en jullie mogen nu lachen met mij. Ik heb tientallen foto's getrokken tijdens de avond. Ik heb ze op de PC gezet, en alle nachtfoto's zijn héél goed gelukt en haarscherp! (Buiten deze in die pikdonkere ruimte) Maar heu .. al mijn dagfoto's zijn onscherp en gewoon verschrikkelijk slecht.

                    Ik had nét omgekeerd verwacht .. maar de fout die ik waarschijnlijk maakte was, dat ik tijdens de dag foto's trok zonder me te concentreren. Ik ging er vanuit dat de dagfoto's zowiezo goed zouden zijn. Niet dus. In het vervolg toch maar concentreren en goed kijken of de instellingen wel goed zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

                      ISO omhoog drijven en de ruis erbij nemen.. ?
                      More on Flickr:hhttp://www.flickr.com/photos/kindermans.thomas/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

                        Fotograferen is schrijven met licht.
                        Met zeer hoge iso, 2 stops forceren en een 1.4 objectief valt er al met het licht van enkele led lampjes nog veel te doen, maar enig licht moet er toch zijn.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

                          Zonder gekheid , ik maak me sterk dat ik met mijn oude Sony DSC-F 828 in infrarood modus het er niet slecht zou van afbrengen. Een mankement aan de huidige camera's , het weglaten van een infrarood modus , met die Sony kon je daar ook mee filmen in die modus .


                          Walter
                          D850

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

                            Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
                            Zo wordt het lastig natuurlijk om foto's te trekken, maar vermits hier experten zitten met lenzen van 3000€ en méér vroeg ik me af, of je met een mega uber lens wél erin zou slagen om foto's te trekken onder deze omstandigheden én op welke sluiterstijd jullie het dan zetten?
                            soms kan je beter de postkaartjes kopen...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's maken in het pikkedonker van bewegende voorwerpen

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              soms kan je beter de postkaartjes kopen...
                              Inderdaad die zijn genomen zoals al aangegeven van op statief zonder beweging van het karretje en met de juiste belichting,lens enz....of!!!! Zoals ik soms doe op verlof,wel in het geniep dat is een foto maken van een postkaart zelf

                              grtz

                              Templar
                              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                              Comment

                              Working...
                              X