Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prime te scherp voor portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prime te scherp voor portret

    Ik heb net een serie portretfoto's (hoofd, schouders) genomen met mijn Ef 100mm F2.0. Prachtig bokeh, maar: De foto's zijn echter zo scherp dat oneffenheden (pukkels e.d) in het gezicht op de foto 5 keer zo duidelijk lijken dan in werkelijkheid.

    Betekent dit dat ik beter met een goedkope kitlens close-up opnamen van gezichten kan maken? De foto's die ik daarmee heb gemaakt zijn voor de geportretteerde een stuk aangenamer om te zien.

    Ik heb zonet het programma portrait professional gedownload. Hiermee kan je oneffenheden in het gezicht wegwerken maar mijn eerste indruk van dit programma is dat het eindresultaat al gauw onnatuurlijk glad is.

    Hoe doen jullie dit? Geen primes gebruiken voor gezichtportretten, een opzetfilter gebruiken, sterk nabewerken?
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

  • #2
    Re: Prime te scherp voor portret

    iets dat te scherp is kan je onscherper maken .het omgekeerde....

    1) gebruik maken van ander type belichting. Geen harde belichting maar zeer zachte belichting
    2) indien 1 niet mogelijk : nabewerken
    www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

    Comment


    • #3
      Re: Prime te scherp voor portret

      Een scherpe lens is altijd een pluspunt, je kan steeds iets minderen , optrekken is moeilijker, maar het kan ook zijn dat je de camera teveel aan interne processing laat doen, door bijvoorbeeld in JPEG te werken en je de camera zijn verscherping laat uitvoeren. Daarom werk je best in RAW,en bekijk op een gekalibreerd scherm je resultaat, voer retouches uit en verscherp in functie van het output formaat.

      Portait Professional sucks .....

      MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Prime te scherp voor portret

        als een gezicht oneffenheden heeft, is dat gewoon zo en dat kan nooit 5X meer zijn door welke lens dan ook.
        een goeie lens geeft dat gewoon beter weer, net als bij een slechte of goede bril.
        ik denk dus dat je zelf aan een bril toe bent, als het je die oneffenheden pas ziet na het maken van de opname.
        om daarom een kit of een slechtere lens te gaan gebruiken stuit mij als hobbyfotograaf ietwat tegen de borst.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Prime te scherp voor portret

          voorbewerken: het is aan de visagist(e) er een egaal snoetje van te maken.

          ik vind nog altijd dat wimpers en het detail in de pupil nooit te scherp kunnen zijn in een foto. Daarin zit net de sprankel die een goed portret nodig heeft. Tenzij je net het omgekeerde wil opwekken natuurlijk.

          in nabewerking ga ik er eens met de heal tool over. Ik heb zo mijn zoontje eens 'genezen' van de windpokken.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Prime te scherp voor portret

            Een gekend probleem omdat je o.a. een foto van dichter bekijkt dan het gezicht van de (meeste) mensen. Bij een zeer scherpe lens wordt je dan uiteraard sneller geconfronteerd met de details dan met een softe lens. En soms is het inderdaad te veel van het goede.

            De meest voorkomende oorzaken / oplossingen:
            - Te sterke verscherping in de camera bij het maken van de jpg (dat kan je veranderen in de settings van uw camera). Als de lens op zich al zo scherp is dan zal overdreven verscherping meer kwaad dan goed doen. Beter: schiet in RAW en kies achteraf de juiste verscherping.
            - Slecht licht dat te veel contrast / schaduwen veroorzaakt (gebruik betere belichting)
            - Gebruik "skin softener" software (bv. Dynamic Skin Softener van Color Efex Pro). Deze maken de huid zachter maar laten de ogen en het haar scherp.

            Comment


            • #7
              Re: Prime te scherp voor portret

              Capture one heeft daar een leuke functie voor: Clarity. dat is micro contrast. Omlaag zetten en het oogt zachter.
              https://www.naturephotoportal.com/

              Comment


              • #8
                Re: Prime te scherp voor portret

                Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                Een gekend probleem omdat je o.a. een foto van dichter bekijkt dan het gezicht van de (meeste) mensen. Bij een zeer scherpe lens wordt je dan uiteraard sneller geconfronteerd met de details dan met een softe lens. En soms is het inderdaad te veel van het goede.

                De meest voorkomende oorzaken / oplossingen:
                - Te sterke verscherping in de camera bij het maken van de jpg (dat kan je veranderen in de settings van uw camera). Als de lens op zich al zo scherp is dan zal overdreven verscherping meer kwaad dan goed doen. Beter: schiet in RAW en kies achteraf de juiste verscherping.
                - Slecht licht dat te veel contrast / schaduwen veroorzaakt (gebruik betere belichting)
                - Gebruik "skin softener" software (bv. Dynamic Skin Softener van Color Efex Pro). Deze maken de huid zachter maar laten de ogen en het haar scherp.
                Kijk daar kan ik wat mee.Ik denk dat (zon)licht een grote rol heeft gespeeld bij de portretten waarop dit van toepassing is. De scherpteinstelling in het RAW bestand zal ik wat lager zetten om te kijken wat daqn het resultaat is.
                Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                Comment


                • #9
                  Re: Prime te scherp voor portret

                  Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
                  Kijk daar kan ik wat mee.Ik denk dat (zon)licht een grote rol heeft gespeeld bij de portretten waarop dit van toepassing is. De scherpteinstelling in het RAW bestand zal ik wat lager zetten om te kijken wat daqn het resultaat is.
                  Ik zou de algemene scherpte niet bijstellen want je wil bepaalde delen ( ogen enz..) wel haarscherp.

                  a) Visagie
                  b) PS(E)

                  DPaul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prime te scherp voor portret

                    Met het programma Portrait Prof. kan je snel goede resultaten behalen maar je moet wel heel precies overweg kunnen met de vele schuifjes.

                    Een laagje in CS maken die je een beetje blurt kan goed effect geven. Ogen e.d. moet je wel maskeren, immers, die moeten scherp zijn.
                    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                    Comment

                    Working...
                    X