Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twee flisten - mogelijke problemen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twee flisten - mogelijke problemen?

    Beste strobisten,

    Ik heb ondertussen al even een 430EX II waar ik zeer tevreden van ben. Bouncen lukt goed en het gebruik van de flits heb ik ondertussen stillaan in de vingers.
    Onlangs vond ik op zolder een oude flits van mijn pa (Vivitar 285), samen met een slave cell en een remote trigger voor een flash. Daarnaast twee flitsparaplu's (reflectie) met elk een statief. Dit opent uiteraard veel extra mogelijkheden.

    Ik heb een opstelling in gedachten om buiten te flitsen (met modellen):
    twee invulflitsen ongeveer zoals typisch in een studio gedaan wordt: 45 graden elke kant, de ene op 50% power tov de andere (hoofdflits), beide in een (zilveren) paraplu geflitst.

    Ik had hierbij enkele vraagjes:
    1. Is dit een goed idee? Ik heb al eens uitgetest met 1 flits en dat zag er prima uit, dus misschien zijn de twee flitsen een beetje overdreven?
    2. De kleurtemperatuur van de twee flitsen is niet hetzelfde (kleine test met flitsen op de muur en kleurtemperatuur op 'flits' instellen op mijn camera toonde dit overduidelijk aan). Bij de vivitar vind ik dat de kleurtemperatuur 6000K is, terwijl bij de 430EX de kleurtemperatuur wordt doorgestuurd naar de camera (naar 't schijnt zou die kleurtemperatuur afhangen van de intensiteit waarmee je flitst).
    Gaat dit problemen opleveren? Of zorgt het zilveren oppervlak van de paraplu voor kleurverandering (lijkt mij zeer onwaarschijnlijk?).
    3. Enige tips hoe diep ik de flits moet plaatsen? Waarschijnlijk het best in het brandpunt? Anderzijds, hoever plaats ik de flitsen van het onderwerp? Een metertje of twee om ze volledig te belichten, eventueel iets dichter om enkel hun hoofd te belichten?
    4. Qua instellingen op de camera dacht ik gewoon te meten dat de achtergrond goed belicht is, en vervolgens die achtergrond niet meer 1 stap onderbelichten en vervolgens de flitsintensiteit zo instellen dat de modellen (koppel) goed belicht worden. Goeie aanpak?
    5. Andere tips?

    Hartelijk dank voor jullie advies!

    Andy

  • #2
    Re: Twee flisten - mogelijke problemen?

    Oorspronkelijk geplaatst door Andyvy Bekijk bericht
    2. De kleurtemperatuur van de twee flitsen is niet hetzelfde (kleine test met flitsen op de muur en kleurtemperatuur op 'flits' instellen op mijn camera toonde dit overduidelijk aan). Bij de vivitar vind ik dat de kleurtemperatuur 6000K is, terwijl bij de 430EX de kleurtemperatuur wordt doorgestuurd naar de camera (naar 't schijnt zou die kleurtemperatuur afhangen van de intensiteit waarmee je flitst).
    Bij Nikon wordt de kleurtemperatuur van het 'menglicht'(flits + omgeving) bepaald tijdens de preflashes, en ik denk dat bij Canon ook zo is. Maar bij gebruik van een niet compatibele flitser moet je op handmatig flitsen werken en zijn er geen pre-flashes.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Twee flisten - mogelijke problemen?

      Waarschijnlijk zal ik de witbalans automatisch laten staan. Gezien ik in RAW werk kan ik dit achteraf nog altijd aanpassen.
      Hetgeen ik vooral vrees(de) is dat de linkerkant van het gezicht roder dan de rechterkant zou zijn en ik niet meer 1 globale parameter (=kleurtemperatuur) kan aanpassen om dit goed te krijgen.

      Bedankt voor reactie!

      Comment

      Working...
      X