Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje aan de macro-fotografen onder ons...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje aan de macro-fotografen onder ons...

    Ivm het precies scherpstellen...

    Hoe doen jullie dat?

    Ik bekom de beste resultaten door te werken met liveview (op mijn canon 40D), in te zoomen (5x of 10x) en dan manueel scherp te stellen op bv de ogen van een insect...

    MAAR; deze manier vreet blijkbaar batterijen, en bovendien heb ik mij laten vertellen dat dit ook niet zo heel goed is voor de camera... omdat de sensor snel warm kan lopen, klopt dit?

    Is dit de gebruikelijke manier of doen jullie het zonder liveview?

    Ik kijk al uit naar de macro shooting day van 3 juli, hopelijk kan ik daar weer 't één en ' ander bijleren!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Vraagje aan de macro-fotografen onder ons...

    Zeker geen liveview gebruiken wegens te traag bij insecten. Bij paddestoelen is dat geen bezwaar.

    Gewoon via de zoeker zien en manual focus gebruiken, geen autofocus.
    Last edited by johan de man; 24 juni 2011, 11:22.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje aan de macro-fotografen onder ons...

      Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
      Ivm het precies scherpstellen...

      Hoe doen jullie dat?

      Ik bekom de beste resultaten door te werken met liveview (op mijn canon 40D), in te zoomen (5x of 10x) en dan manueel scherp te stellen op bv de ogen van een insect...

      MAAR; deze manier vreet blijkbaar batterijen, en bovendien heb ik mij laten vertellen dat dit ook niet zo heel goed is voor de camera... omdat de sensor snel warm kan lopen, klopt dit?

      Is dit de gebruikelijke manier of doen jullie het zonder liveview?

      Ik kijk al uit naar de macro shooting day van 3 juli, hopelijk kan ik daar weer 't één en ' ander bijleren!
      Sinds ik een Olympus E-PL1 heb, die natuurlijk een Liveview camera "pur sang" is, gebruik ik op mijn 1000D ook meestal Live-view voor mijn macro's, en in CDAF mode. Het viel me op bij de Oly dat focus geweldig nauwkeurig is, altijd spot-on. Ook bij de 1000D is dat het geval. De 5x of 10x vergroting gebruik ik soms om de focus te checken, igv twijfel.
      Er zijn ook nog bijkomende voordelen in Liveview, niet in het minst de mogelijkheid om je focuspunt te plaatsen waar je wil, wat een enorm voordeel is tov de vaste AF punten. Het live histogram, de gridlines en exposure simulation vind ik ook zeer handig. Het is wel trager dan de klassieke AF, maar ik werk toch altijd vanaf statief, dus dat maakt niet uit. Wat mij betreft is Liveview gewoon geweldig voor macrofotografie, alsook voor landschappen.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje aan de macro-fotografen onder ons...

        het is te zien. Op statief of rijstzak gebruik ik ook de live-view met MANUELE scherpstelling omdat ik merk dat als ik dat met mijn zoeker probeer, de scherpte niet het van het is.
        Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
        hier vind je mijn foto's en hier ook

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje aan de macro-fotografen onder ons...

          Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
          ... Ik bekom de beste resultaten door te werken met liveview (op mijn canon 40D), in te zoomen (5x of 10x) en dan manueel scherp te stellen op bv de ogen van een insect...
          MAAR; deze manier vreet blijkbaar batterijen, en bovendien heb ik mij laten vertellen dat dit ook niet zo heel goed is voor de camera... omdat de sensor snel warm kan lopen, klopt dit? ...
          Dit is inderdaad de beste scherpstelmethode die het minste missers oplevert. Heeft inderdaad nadelen (die je deels zelf al hebt aangegeven) :
          - is traag
          - goed statief noodzakelijk (bij de minste trilling door de aanraking bij het manueel scherpstellen gaat je 10x LiveView-beeld dansen als gek en kun je ook niet meer goed scherpstellen ...)
          - vreet batterijen (reserve voorzien dus ...)
          - warmteontwikkeling bij langdurig gebruik (waardoor camera tijdelijk kan uitvallen, zeker bij warm weer)
          - verminderde zichtbaarheid op de LCD display bij zeer helder weer (iets meenemen dat voor schaduw kan zorgen ...)

          Indien het niet lukt om een van bovenstaande redenen (en de traagheid is daarvan de meest hinderlijke, zeker bij beweeglijke onderwerpen) : gewoon op het (zoeker-)zicht manueel scherpstellen en "véél" opnames maken (en nadien er "véél -1" weggooien ).
          Indien je brildrager bent (zoals ik) : indien je niet te veel correctie nodig hebt, werkt zonder bril met een goed ingestelde dioptrie-regeling van de zoeker beter dan scherpstellen met bril (toch mijn ervaring).
          Master the craft, and the art will follow.
          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

          Comment

          Working...
          X