Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

    Hallo allemaal,

    Ik heb al het één en het ander gelezen over scherpstellen, maar zit toch nog met het volgende. Ik lees dikwijls dat vele "juweeltjes" van bijvoorbeeld landschapsfoto's handmatig scherpgesteld zijn omdat dit nog preciezer zou zijn dan automatisch scherpstellen. Ik heb het natuurlijk zelf ook al eens uitgetest, maar handmatig scherpstellen is bij mij bijlange zo scherp niet als automatisch scherpstellen. Ligt dit aan mijn ogen of ligt het aan iets anders? Ik hoorde onlangs wel een verkoper tegen een klant zeggen dat sommige lenzen niet echt geschikt zijn om handmatig scherp te stellen. Zou dat het probleem kunnen zijn? Ik heb een EF S 18-200 van Canon,
    alvast bedankt om mijn verhaal te lezen

    Tigor
    Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

  • #2
    Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

    Heel belangrijk bij manueel (en automatisch) scherpstellen is dat je zoeker juist ingesteld is op je oog...

    En idd. sommige lenzen zijn gewoon "onhandig" om manueel te gebruiken...
    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

    Comment


    • #3
      Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

      als het scherp is gaat er in je zoeker een lichtje branden. Zelfs als staat je dioptrie zo verkeerd als maar kan, je kan je daarop perfect baseren.

      Ik maak vooral voor portretten vaak gebruik van manueel focus, zodat de camera niet in de achtergrond scherpte gaat zoeken als ik herkadreer. MF is even precies als AF en als je lenzen hebt die gemakkelijk gaan hunten is het nog sneller ook.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

        Ik heb ook vaak problemen met het juiste scherp te krijgen, vooral bij dichtbij fotograferen (macro).
        Bij macro is handmatig scherpstellen ook eigenlijk wel noodzakelijk dacht ik te hebben gelezen/begrepen.

        Alle foto's maak ik inmiddels wel vanaf een statief of andere stevige steun, want ook mijn handen werken niet echt meer mee om de camera stil te houden.
        De spiegel laat ik vooraf al omhoog klappen en ik heb een timer aan staan zodat ik niet aan mijn camera hoef te zitten.
        Dit zou een niet (of toch zo min mogelijk) bewegende camera op moeten leveren.
        Voor bewegende dingen natuurlijk niet bruikbaar, maar voor stilstaande of zittende dingen werkt dit wel voor mij.

        Nu zit er op mijn camera een knopje met vergroot mogelijkheid.(die had ik niet op mijn d70)
        Ik zoek eerst hoe ik iets op de foto wil hebben.
        Ik kan daarna op mijn schermpje (ik gebruik de zoeker dan ook bewust niet) uitvergroten wat ik zie voor ik een foto maak.
        Dit vergrootvakje kan ook nog verplaats worden over het hele beeld.
        Ik zet die vergroting dan ook op maximaal vergroten en probeer zo op het onderdeel scherp te stellen wat ik ook echt scherp wil hebben.(zover als ik dat zie met mijn ogen want ik ben ook brildrager)
        Dan zet ik de vergroting weer terug zodat ik weer het hele beeld heb om zo eventueel nogmaals de uitsnede te bepalen van het onderwerp.
        Soms moet ik dan nog eens opnieuw scherp stellen na controle omdat ik de camera dan toch nog een mm verplaatst/verdraaid heb, ik controleer dat natuurlijk dan altijd opnieuw door weer te vergroten op dat deeltje wat scherp moet zijn.

        Dit helpt wel, ik heb dat wat ik wil al wel vaker scherp op de foto.
        Al heb ik nog wel moeite met waar het scherpe gedeelte precies begint en stopt.
        Meestal ligt dat punt nog wat te ver naar voren.
        Nu heb ik deze camera nog niet zo heel lang en ik fotografeer ook niet dagelijks, dus ik vrees dat ik daar nog aan moet wennen (ofwel me er in moet verdiepen hoe dat komt).
        Ik ben of vind mezelf ook nog een beginner en weet dus ook niet of ik het echt juist doe.
        Last edited by Nick Altena; 23 juni 2011, 16:57.
        Nikon D5000 en wat lenzen.

        Comment


        • #5
          Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          als het scherp is gaat er in je zoeker een lichtje branden. Zelfs als staat je dioptrie zo verkeerd als maar kan, je kan je daarop perfect baseren.
          Wat is het nut hiervan, je gebruikt nog steeds het AF-systeem alleen de aandrijving van de lens is anders. WQil je het goed doen, moet je een matglas met scherpstel hulpmiddelen plaatsen.


          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          Ik maak vooral voor portretten vaak gebruik van manueel focus, zodat de camera niet in de achtergrond scherpte gaat zoeken als ik herkadreer. MF is even precies als AF en als je lenzen hebt die gemakkelijk gaan hunten is het nog sneller ook.
          Geheel onlogisch! Als je met het middelste punt focust en herkadert, gewoon niet mneer scherpstellen na herkaderen of gewoon het juiste scherpstelpunt gebruiken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            ....... WQil je het goed doen, moet je een matglas met scherpstel hulpmiddelen plaatsen.
            Het groene lampje dat gaat branden als je manueel scherpstelt vervangt dat matglas dat jij wilt vervangen.


            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Geheel onlogisch! Als je met het middelste punt focust en herkadert, gewoon niet mneer scherpstellen na herkaderen of gewoon het juiste scherpstelpunt gebruiken.
            En wat is er mis om de scherpstelblokkering onder het * knopje te plaatsen zodat je met je duim, na het scherpstellen, de focuslock kan bedienen.

            Scherpstellen met je wijsvinger, dan met je duim het * knopje inhouden, herkaderen en afdrukken.

            Als je van scherpstelpunt wisselt kan je lichtmeting meegaan met je focuspunt, afhankelijk van hoe je camera is ingesteld, .........soms willen we dit en soms niet.

            Het is een manier van werken natuurlijk......
            Groetjes
            ----JO

            Comment


            • #7
              Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

              Allemaal bedankt voor de uitleg, maar heb toch nog een vraag... met handmatig scherpstellen kan je toch geen scherpstelpunt kiezen zoals bijvoorbeel links boven zoals je met de autofocuspunten wel kan doen? Als ik met de scherpstelring draai, verandert gewoon het gehele beeld van scherp naar onscherp...
              Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

              Comment


              • #8
                Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                Oorspronkelijk geplaatst door Tigor Bekijk bericht
                Allemaal bedankt voor de uitleg, maar heb toch nog een vraag... met handmatig scherpstellen kan je toch geen scherpstelpunt kiezen zoals bijvoorbeel links boven zoals je met de autofocuspunten wel kan doen? Als ik met de scherpstelring draai, verandert gewoon het gehele beeld van scherp naar onscherp...
                Inderdaad...met handmatig scherpstellen heb je oneindig veel "scherpstelpunten"; je stelt scherp op datgene in je foto wat je echt scherp wil hebben.
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                  Dat bedoel ik net, ik heb de indruk dat het bij handmatig scherpstellen alles of niets is, je kan geen "punten" kiezen, vind ik hé
                  Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                    Je moet dan zelf wel de keuze maken waar je het scherp wil
                    en dan ook zorgen dat het scherp is daar.
                    Wil je met dat lampje in de zoeker werken,
                    dan moet je wel het scherpstelpunt selecteren waar je het scherp wil.
                    De huidige generatie camera's kan nog steeds geen gedachten lezen.
                    (al was er rond 1 april wel sprake over zo'n camera )
                    Nikon D7000 en wat lenzen.
                    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                    Comment


                    • #11
                      Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                      Deze topic wordt binnenkort volledig overbodig volgens Lytro

                      http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2387554,00.asp
                      Check out our travel experiences in the British Columbia, Canada. http://pmcanada.wordpress.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                        om met DSLR goed scherp te kunnen stellen heb je een aangepast matglass nodig, alhoewel sommige LV systemen laten toe je beeld op een gekozen willekeurig punt te vergroten waarmee je dan ook nauwkeurig kunt scherpstellen. Om snel scherp te stellen heb je aangepast objectief nodig.

                        Nieuwe systemen zoals je op de sony NEX vindt tonen de elementen op scherm welke in focus zijn waar dan ook in het beeld, kun je ook scherpte diepte mee controleren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                          Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                          Je moet dan zelf wel de keuze maken waar je het scherp wil
                          en dan ook zorgen dat het scherp is daar.
                          Wil je met dat lampje in de zoeker werken,
                          dan moet je wel het scherpstelpunt selecteren waar je het scherp wil.
                          De huidige generatie camera's kan nog steeds geen gedachten lezen.
                          (al was er rond 1 april wel sprake over zo'n camera )
                          Ik prefereer handmatig scherpstellen. Ik heb meer 'losers' in AF dan met MF.
                          Het idee van mijn techniek dat ik het focus punt in AF zelden het punt van interesse vind. Ik fotografeer wel geen actie (zoals sport ed.)
                          De innovatie zou zijn als er een AF zou bestaan die hyperfocaal zou kunnen scherpstellen.

                          YMMV Nerdi
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                            Zal me daar toch eens moeten op toeleggen op dat manueel scherpstellen, bedankt allemaal voor jullie uitleg!
                            Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tigor Bekijk bericht
                              Allemaal bedankt voor de uitleg, maar heb toch nog een vraag... met handmatig scherpstellen kan je toch geen scherpstelpunt kiezen zoals bijvoorbeel links boven zoals je met de autofocuspunten wel kan doen? Als ik met de scherpstelring draai, verandert gewoon het gehele beeld van scherp naar onscherp...
                              Je kan wel degelijk een scherpstelpunt kiezen bij handmatig scherpstellen.

                              Je kiest gewoon het scherpstelpunt dat jij wil gebruiken, ....je zet het schakelaartje op je lens op MF, .....je houdt de onspanknop lichtjes ingedrukt alsof je autofocust en draait aan de scherpstelring van de lens.

                              Als nu het punt, waar je met het gekozen scherpstelpunt op richt, in focus is gaat het groene lampje branden en hoor je een piepje.

                              Een betere indicatie ga je niet krijgen, zelfs niet met een ander matglas.
                              Groetjes
                              ----JO

                              Comment

                              Working...
                              X