Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

    Na panasonic/olympus, samsung en sony brengt nu ook pentax een compact toestel op de markt met verwisselbare objectieven.
    Pentax maakt in tegenstelling tot de andere fabrikanten gebruik van een kleinere sensor, een 12.4 megapixel, 1/2.3" size - 6.17 x 4.55 mm, backlit CMOS image sensor.
    De kleine sensor maakt het mogelijk toestel en objectieven compact te houden, backlit technologie moet de ruis op hoge ISO beperken. Electronische zoeker kan afzonderlijk gekocht worden.
    Is een retro stijl toestel met magnesium legering body.

    Pentax has announced the 'Q' mirrorless interchangeable lens camera. The camera is the first to use the company's Q mount and features a compact-camera-sized 1/2.3" image stabilized CMOS sensor. This is wrapped in a magnesium alloy body with a distinctly rangefinder-esque design but distinctly compact sizing. Its feature set ranges from the 1080p30 movie shooting (with H.264 compression), to a series of fun filters that can be applied to the Quick Dial on its front plate. We've had a chance to play with a pre-production Pentax Q and have prepared a quick preview.

  • #2
    Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

    Ik vind het een vreemde keuze van Pentax om voor zo'n kleine sensor te kiezen. Qua IQ gaat die nooit kunnen wedijveren met de systeemcamera's van Panasonic/Oly/Sony... Eigenlijk hebben ze een compactje gemaakt, maar dan met verwisselbare lenzen en raw output. Misschien eerder een alternatief voor high-end compacts (Canon G11, Nikon P7000,...).
    Last edited by dleemans; 25 juni 2011, 00:22.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

      Ook ik ben verbaasd over de keuze van Pentax om een kleine sensor te nemen. Zeker als je bedenkt dat Four Thirds een open standaard is.

      Ingebouwd zit een 'bokeh filter'. Is dat voldoende om de beperkingen van een kleine sensor op te heffen of is dit slechts een electronische truckendoos en te scharen onder het hoofdstuk 'neppers'?

      Samen met de body zijn er 2 'toy-lenzen' aangekondigd. Ik vraag me af wanneer er geen-speelgoed-lenzen op de markt komen.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

        Op zich zijn de beelden die tot nu toe (heel even) op 't net te zien waren van verrassend goede kwaliteit, allicht door de backlit technologie. Natuurlijk geen vergelijk met grotere sensoren, maar toch een stuk beter dan wat ik uit compactjes gewoon ben. ISO6400 leek zelfs bruikbaar, zelfs beter dan wat niet zo lang geleden uit APS-C DSLRs kwam op die gevoeligheid! De beelden zijn intss wel verwijderd omdat ze uit een pre-prod camera afkomstig waren (?).

        Er worden 5 (!!) objectieven bij de camera aangeboden hé. Een standaard prime (de 01) en een standaard zoom (de 02) voor "normaal" gebruik, en dan een fisheye (03), en dan nog die twee "toy lenses" die een breedhoek en een tele prime zullen zijn (04 en 05 resp). Mij lijkt vooral de 01 standaard prime interessant met z'n 49mm equivalente beeldhoek. Die 01 wordt volgens ik begreep standaard bij de body geleverd.

        De zoeker die je kan bijkopen is wel geen electronische zoeker hoor. Het is een optische zoeker die op de flitsschoen past en die bovendien enkel de beeldhoek van het standaard 01 objectief voorziet. Niet echt ideaal, maar toch wel charmant...

        Ik zie het ook eerder als concurrent voor high-end compacts. Vooral dan omwille van de RAW (DNG!!) en de controle over de opnameparameters. En da's eigenlijk wat ik altijd zo jammer vind aan het compactje dat m'n echtgenote gebruikt: het feit dat ik met die JPGs toch veel minder kanten opkan dan met de RAW's uit m'n DSLR.

        De geruchtenmolen stelt overigens dat Pentax na de zomer met een APS-C mirrorless systeem zou komen om wel als alternatief te dienen voor m43 etc... Maar of dat werkelijkheid wordt wil ik eerst nog wel 'ns zien...

        Ik denk dat we zoals met alles ons oordeel even gaan moeten reserveren tot we dit toestelletje in handen kunnen nemen. Ik vermoed dat de superieure bouwkwaliteit van deze camera hem heel anders gaat doen aanvoelen dan een doordeweeks compactje.

        Ik vind het in elk geval een interessant experiment...

        Wim
        Last edited by ishpuini; 24 juni 2011, 15:39.
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

          dacht dat pentax m 4/3 systeem ging gebruiken, hadden zich daar toch bij aangesloten begin dit jaar ?

          Comment


          • #6
            Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

            De digitale opvolger van de kleinste analoge spiegelreflex ... de auto 110 ... heb uiteraard ook zo'n doosje met alles er op en eraan in de verzameling en nog wel eentje die nooit één rolletje gezien heeft ... gisteren gaan oppikken

            Comment


            • #7
              Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              dacht dat pentax m 4/3 systeem ging gebruiken, hadden zich daar toch bij aangesloten begin dit jaar ?
              Niet teveel op rekenen volgens mij, maar de mirakels zijn de wereld niet uit...

              Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

                Hele grote zonde als je het mij vraagt. Pentax heeft nu juist een prachtige line-up van compacte prime lenzen met de FA en DA ltds. Waarom nu niet een mirrorless systeemcamera bouwen met de huidige K mount en 1.5 cropsensor, net als de Sony NEX. Dát zou pas een mooi systeem zijn... Maar ja...
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

                  Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                  Hele grote zonde als je het mij vraagt. Pentax heeft nu juist een prachtige line-up van compacte prime lenzen met de FA en DA ltds. Waarom nu niet een mirrorless systeemcamera bouwen met de huidige K mount en 1.5 cropsensor, net als de Sony NEX. Dát zou pas een mooi systeem zijn... Maar ja...
                  Dat zou mss nog kunnen komen hé. Maar ik vrees dat de limiteds enkel via een adapter zullen kunnen op de grote broer van de Q. Allez, als we de geruchten mogen geloven natuurlijk... Met de registratieafstand van de K-mount blijft iedere camera, spiegel of niet, altijd redelijk dik.

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                    Waarom nu niet een mirrorless systeemcamera bouwen met de huidige K mount en 1.5 cropsensor, net als de Sony NEX. Dát zou pas een mooi systeem zijn... Maar ja...
                    Wat als Sony NEX, die heeft toch ook geen alfa-mount
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

                      Dat klopt, dat is de E-mount (vandaar ook de naam 'NEX': New E-Mount eXperience) . A-mountlenzen kan je wel gebruiken als je de adapter van Sony hebt...maar anders is het 'E-only' .
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                      Comment


                      • #12
                        Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

                        Ik snap het ook niet...

                        Compactheid: geen voordeel, want voor een groot bereik moet je die kleine speelgoedlensjes meepakken. Terwijl je compactjes hebt met een groot bereik in één lens, één pakket dus. Wél compact.

                        Beeldkwaliteit: het blijft een kleine sensor, we moeten geen wonderen verwachten. En spelen met DOF (samen met hoge ISO, dé reden waarom mensen graag grote sensor in kleine body willen en wat ze missen bij compactjes) zit er nu ook niet meer in.


                        Jammer, want Pentax was de laatste tijd zo goed bezig, vooral qua beeldkwaliteit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

                          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                          Ik snap het ook niet...

                          Compactheid: geen voordeel, want voor een groot bereik moet je die kleine speelgoedlensjes meepakken. Terwijl je compactjes hebt met een groot bereik in één lens, één pakket dus. Wél compact.
                          Die redenering gaat enkel op als je echt bereik nodig hebt hé. Ikzelf ga vaak genoeg enkel met een standaard of een lichte breedhoek op stap.

                          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                          Beeldkwaliteit: het blijft een kleine sensor, we moeten geen wonderen verwachten. En spelen met DOF (samen met hoge ISO, dé reden waarom mensen graag grote sensor in kleine body willen en wat ze missen bij compactjes) zit er nu ook niet meer in.
                          Daarin heb je natuurlijk gelijk. Hoewel het nog af te wachten is wat die zgn Bokeh filter gaat verwezelijken, zal 't kwa DOF idd in lijn zijn met andere compactjes. Maar de IQ (incl hoge ISO) is dankzij de backlit technologie toch een heel stuk beter dan compactjes zonder, in die mate zelfs dat het verschil toch een stuk kleiner wordt met grotere sensoren. Maar er is natuurlijk nog steeds een verschil.

                          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                          Jammer, want Pentax was de laatste tijd zo goed bezig, vooral qua beeldkwaliteit.
                          'k Denk niet dat het ene het andere uitsluit. De DSLR lijn wordt heus niet vervangen door de Q-reeks hoor!

                          Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #14
                            Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

                            De APS-C-m4/3 markt raakt wat "crowded", naar mijn mening zocht Pentax naar iets waar ze zich mee konden differentiëren...ik vind het gewaagd, maar wel interessant wat Pentax hier doet.

                            De sensor is (te) klein, maar wss toch wel meer aan gewerkt dan bij compactcamera's. 't is gelukkig ook "maar 12MP" ipv al dat 16MP geweld van tegenwoordig... Ze hebben vooral gemikt op klein!

                            Dat de lenzen verwisselbaar zijn, is volgens mij toch wel dikke plus. Veel compactjes met lichtsterke lenzen zijn er niet. 't is meestal ofwel lichtsterke prime, ofwel groot bereik. Nu kan je zelf kiezen.

                            Enkel de prijs is volgens mij pijnlijk hoog

                            Comment


                            • #15
                              Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

                              Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                              Die redenering gaat enkel op als je echt bereik nodig hebt hé. Ikzelf ga vaak genoeg enkel met een standaard of een lichte breedhoek op stap.
                              Wat is compacter en praktischer? Groot bereik in één body of hetzelfde (?) bereik in een body en 3-5 lenzen? Mensen die een "betere compact" - toch de doelgroep waarop Pentax probeert te mikken - willen, gaan het zeer jammer vinden dat ze verschillende lenzen moeten meebrengen. Dat zie je ook met de dezelfde doelgroep die een instap DSLR koopt en vraagt welke één lens ze best kopen omdat ze niet van lens willen verwisselen - net als bij compact cameras met 8x zooms.

                              Het is niet omdat jij genoeg hebt met een standaardlens, dat je nooit een andere lens nodig hebt of dat anderen ook genoeg hebben aan die standaardlens.

                              De Q met een prime lens of een degelijk compact met meer bereik (én lagere prijs).
                              Had de Q een grote sensor, dan zou dat nog een aantrekkelijk pakket zijn, net als de Fuji X100 - wat een groot succes blijkt te zijn. Maar dat is dus niet het geval. De sensor is zelf kleiner dat de betere compactjes (!), zoals de Canon S95 etc...

                              Je kan toch niet ontkennen - ik weet dat het moeilijk is als Pentax verdediger - dat het een rare keuze is?

                              Comment

                              Working...
                              X