Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Normandië

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Normandië

    Beste,

    Deze zomer ben ik van plan de hele Normandische kust af te reizen, het zal vooral een fotografiereis worden dus ben ik benieuwd of er mensen zijn die weten waar het zeker het stoppen waard is om even te verblijven… Ik heb onder andere al: Étretat, Dieppe, Fécamp, Yport, Honfleur en Deauville

    alvast bedankt!

  • #2
    Re: Normandië

    Hi Kev,

    Vorig jaar heb ik zelf Normandië bezocht! Ongeveer dezelfde route als jij neemt. In Etretat moet je ZEKER zeevruchten eten (als je daar liefhebber van bent) of mosseltjes! In Normandië eet je immers mosselen voor geen geld (+/- 10EUR). Ik weet dat ik toen drie dagen aan een stuk mosselen heb gegeten. Honfleur is zeker ook de moeite waard! Dieppe en Fécamp heb ik niet bezocht (Fécamp is +/- hetzelfde als Etretat). Deauville heb ik ook niet bezocht, maar naar 't schijnt zijn de Sint-Jacobsvruchten daar de moeite. Andere aanraders zijn de klassiekers zoals Omaha Beach, Colleville-sur-Mer, Rouen (een mooie middeleeuwse stad) én een bezoekje aan een cider/calvados brouwerij mag zeker niet ontbreken.Er is er een hele goeie vlakbij Omaha Beach (aangegeven met richtingsaanwijzers). Andere musts zijn de sites van WO II (daar lag ook mijn grootste interesse). Deze zijn allemaal GRATIS te bezoeken.

    Comment


    • #3
      Re: Normandië

      We zijn er een drietal jaar geleden geweest. Normandië heeft het allemaal: natuur, geschiedenis, culinair...

      Bayeux, Caen, Arromanches, maar ook het binnenland en de zuidkust zijn de moeite. Wat de landingsstranden betreft zijn de Amerikaanse wel de mooist onderhouden. Ze liggen er ook nog altijd bij zoals toen, terwijl de Engelse stranden midden tussen de promenades en de vakantiewoningen liggen. Als je de focus legt op WOII, dan koop je best een van de vele gidsen (die van Aad Spanjaard is een goeie) en bekijk je vooraf eens wat je precies wil zien om te vermijden dat je veel tijd in de wagen gaat doorbrengen. Sommige monumenten zijn niet echt de moeite om een omweg te maken, maar worden vaak verkeerdelijk als 'must see' aangeprezen (tenzij je perse het bewaard gebleven schuttersputteke van een Amerikaanse generaal wil bezoeken...). Het Amerikaans kerkhof op Omaha Beach en het Duitse van La Cambe zijn dan weer wel niet te missen. Sainte-Mčre-L'église is wat mij betreft overroepen en heeft niet veel meer te bieden dan een middelmatig museum en de kerk met nog een parachutist aan... Maar de sfeer van D-day heb ik er niet teruggevonden. Als je niet de gelegenheid hebt om Arromanches verschillende keren aan te doen, dan kies je een bezoek tijdens laag tij... je zal wel zien waarom...

      Als de geschiedenis rond Willem van Normandië je meer interesseert dan zijn Bayeux en Caen natuurlijk de eerste stops. Voorts herbergt Normandië enkele van de mooiste gotische kathedralen van Europa.

      Er valt nog meer te vertellen, maar als je meer info wil, dan laat je het maar weten.

      Comment


      • #4
        Re: Normandië

        Hallo Kev,

        een prachtig gebied om te bezoeken.
        Wij waren verliefd op al de plaatsjes die jij noemt, vooral Fecamp.
        De krijtsteenrotsen, de allure...
        Vorig jaar zijn we er nog geweest, dáárvoor was het een jaar of 6 terug.
        Wat ons helaas nu wel opviel, was dat onze crises daar hard toegeslagen heeft.
        Best veel winkeltjes weg en de allure was ver te zoeken.
        Maar het blijft tóch leuk.
        Pont de Normandie (een zeer mooie brug bij Le Havre) is ook niet te versmaden.

        Adrie

        Comment


        • #5
          Re: Normandië

          Ik heb een stuk van mijn jeugd doorgebracht in Fécamp, ik wil je naast alle vorige
          grote toeristische trekpleisters een klein idyllisch plekje verklappen, maar hou het het
          stil het is er te mooi om verkracht te worden. Een 6-tal km na Fécamp, richting
          Etretat, vanuit het dorpje St leonard, neem je rechts , het staat aangeduid,
          naar Grainvalle. Rij zover als je kan en plaats daar de auto ga nu te voet tot aan het strand, je daalt af naar de kust met een steile weg met kleine viaduct, da's al mooi,
          daar kom je aan het strand een daar zijn 2 mooie watervalletjes, een uitdaging.
          Loop nog wat verder en je ontdekt overblijfsels van een oud wrak, fotografisch prachtig !!
          ik wacht op je resultaat.
          PS je kan ook te voet vanuit feacmp naar Yport en kom je dit tegen, maar da's wel wat stappen, succes.
          Nog: bovenop etretat staat een mooi standbeeld, niet iedereen vind dit.

          Comment


          • #6
            Re: Normandië

            Bedankt voor de vele tips, dat is zeker al 'n stuk bagage die ik kan meenemen!

            Dit is al een stukje route die ik heb uitgestippeld... Dit weekend es verder neuzen in de boeken

            Tielt / Vierville-sur-Mer / Longues-sur-mer / Bayeux / Cean / Cabourg / Deauville /
            Honfleur / Le Havre / Étretat / Yport / Fécamp / Dieppe /Le Tréport / Tielt

            Comment

            Working...
            X