Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor DX en FX objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor DX en FX objectieven

    Hi BD'ers. Ik heb een vraagje over het verschil tussen de DX en de FX objectieven van Nikkor. Volgende week ga ik me een Nikon D5100 aanschaffen. Dat betekent echter dat mijn oude AF 70-300mm lens niet meer zal scherpstellen (automatisch toch niet). Nu ben ik aant kijken voor een nieuwtje. Ik vroeg me echter af wat het verschil is tussen de Nikkor AF-S objectieven voor FX camera's en de objectieven specifiek voor de DX camera's. Zijn er naast de compatibiliteit voor de DX-sensor van de DX objectieven nog verschillen tussen de objectieven. Specifiek heb ik het over de Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VR en de Nikkor AF-S 55-300mm 4.5-5.6 G DX-ED VR. Het prijsverschil van zo'n 120 EUR moet toch op een bepaalde manier gerechtvaardigd worden bvb. in beeldkwaliteit? Alvast bedankt voor jullie reacties!

  • #2
    Re: Nikkor DX en FX objectieven

    - Nikkor AF-S 55-300mm 4.5-5.6 G DX-ED VR: DX lens - dus enkel op crop camera
    - Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VR: FX lens - dus bruikbaar op crop en full field - dus iets meer glas - iets snellere AF - dus iets duurder!

    De Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VR is echt wel
    dslr4dummies

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor DX en FX objectieven

      Dus ik betaal 120EUR voor meer glas en dus een snellere scherpstelling... Ik doe echter niet aan het soort fotografie waarbij ik snelle lenzen nodig heb (zoals sport).
      Betekent meer glas echter mooiere en scherpere beelden? Indien wel zou de investering het voor mij wél waard zijn...

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor DX en FX objectieven

        Hoi , je hebt met de 70/300 ook een manual override, je kan dus snel even de af bijstellen.
        De 70/300 weegt bijna de helft meer, dus zal de bouwkwaliteit ook verschillend zijn.
        Nog een verschil; meestal presteert een lens het beste in het midden, de zijkanten hebben eventuele foutjes of minder scherpte. Als je een full-frame lens op een cropcamera zet gebruik je het middelste gedeelte van de lens, en niet de zijkanten wat dus per definitie een beter beeld geeft.
        En die snelle AF is toch een punt en niet enkel voor sport, maar ook voor spelende kinderen, huisdieren enz.
        En je weet nooit maar je koopt misschien over een tijdje een full-frame

        mvg Jozef
        D800 en een goed glasservies

        Comment

        Working...
        X