Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB-800: recycle-tijden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SB-800: recycle-tijden

    Heb nu sinds een week een SB-800 in mijn collectie speedlights (SB-26, SB-80DX, SB-600), te gebruiken in softbox en/of umbrella. Tweedehands aangekocht.

    Aangezien dit het vorig topmodel was van Nikon, verwachtte ik mij aan nog kortere herhaaldtijden in vgl met mijn SB-600 - tot op heden mijn betrouwbaar werkpaard, vooral on-camera dan.

    De herlaadtijden - telkens met dezelfde vers geladen GP2700's, op full power:

    SB-800 met 4x AA: 5.5sec
    SB-800 met 5x AA: 4.5sec

    SB-600 met 4x AA: 3.8sec

    Ik weet dat de SB-800 iets krachtiger is dan de SB-600 (alhoewel dat eigenlijk wat tegenvalt in realiteit) en dus met dezelfde batterijen en aantal, iets trager herlaadt op full power.
    Maar ik had verwacht dat met de adapter voor een extra AA (de SD-800), de laadtijd toch op zijn minst gelijk aan die van m'n SB-600 zou zijn.

    De batterijen zelf zouden ook geen probleem mogen zijn. Zelf al zouden ze van mindere kwaliteit zijn, ik gebruikte hier dezelfde set voor beide flitsers, dus maakt niet uit.

    Ik ben benieuwd naar laadtijden van andere mensen met SB-800 (en/of SB-600).

    Mijn voorlopige verklaringen:
    - De herlaadtijden van Nikon van de SB-800 met 5x AA is iets te optimistisch (ze claimen 2.7sec met 5x AA).

    -Of: er zit sleet op de SB-800 wegens 2dehands, maar dit zou mij verbazen.

  • #2
    Re: SB-800: recycle-tijden

    De SB800 is natuurlijk wel een ouder ontwerp ook.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: SB-800: recycle-tijden

      lijkt me niet super abnormaal. Ik heb een SB-80DX en die doet er ook zo lang over
      - Frederik Herregods Photography -
      Ckeck out the blog:: Toolbag:: Flash is the new sexy (Not so safe for work)

      Comment


      • #4
        Re: SB-800: recycle-tijden

        De snelste tijden bekom je met een extra batterypack, die zit op vol vermogen om en bij de 1 seconde ik heb voor mijn 580 EX flitsers een pack, ik ben der zeker van dat ook voor Nikon zoiets bestaat.

        MVG, Jeff c.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: SB-800: recycle-tijden

          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht

          Ik ben benieuwd naar laadtijden van andere mensen met SB-800 (en/of SB-600).

          Mijn voorlopige verklaringen:
          - De herlaadtijden van Nikon van de SB-800 met 5x AA is iets te optimistisch (ze claimen 2.7sec met 5x AA).

          -Of: er zit sleet op de SB-800 wegens 2dehands, maar dit zou mij verbazen.
          ik gebruik een batterijpack om m'n herlaadtijden te halveren, doch let hier bij op want je kan makkelijk de fresnell lens smelten (heb er al twee vervangen...)
          Die herlaadtijd is niet zo fout... het voorkomt dat de flash te heet wordt.
          anderzijds kan er natuurlijk sleet zitten op de condensatoren van de flash, dit merk je nog sterker als je een sb24 of sb26 gebruikt...

          persoonlijk gebruik ik zo weinig mogelijk full power, ga indien nodig twee flashes combineren en beiden op halve power zetten, indien nodig. dan heb ik meer batterij power en snellere herlaadtijd en m'n flashes worden niet te heet...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: SB-800: recycle-tijden

            Ik had gehoopt de SB-800 te kunnen gebruiken voor mijn trouwreportages, op mijn D700 dan. Bijvoorbeeld om te bouncen, is altijd wat extra power welkom (en kortere herlaadtijden), in vergelijking met mijn huidige SB-600.

            Nu blijkt dat die power niet noemenswaardig meer is en de herhaaldtijden langer zijn, heb ik gewoon een goeie CLS flits in het assortiment.


            Heel handig om met de pop-up flits van de D700, de SB-800 & SB-600 via CLS aan te sturen.
            De SB-26 kon alleen manueel getriggerd worden.

            Comment


            • #7
              Re: SB-800: recycle-tijden

              SB 800 is wordt nochtans door véél trouw fotografen gebruikt. Zit wel een stuk meer vermogen in. Minstens een stop meer.
              - Frederik Herregods Photography -
              Ckeck out the blog:: Toolbag:: Flash is the new sexy (Not so safe for work)

              Comment


              • #8
                Re: SB-800: recycle-tijden

                Oorspronkelijk geplaatst door Fredjefoto Bekijk bericht
                SB 800 is wordt nochtans door véél trouw fotografen gebruikt.
                Vraag mij dan af waarom, als de herlaadtijden van een SB-600 een pak korter zijn. Een intern bounce-kaartje gaat het verschil niet maken..

                Oorspronkelijk geplaatst door Fredjefoto Bekijk bericht
                Zit wel een stuk meer vermogen in. Minstens een stop meer.
                Heb het zelf getest onder gelijke omstandigheden en het beeld met de SB-800 is marginaal, bijna onzichtbaar, iets helderder dan SB-600. Alleszins geen volle stop.

                Officieel is hij niet 1 stop, maar 2/3 stop krachtiger. Dus in praktijk nog iets minder.

                En je leest hier overal dat de SB-900 eigenlijk klein beetje minder power heeft dan een SB-800, zijn voorganger... Los van de nieuwe specificaties natuurlijk, zoals zoom tot 200mm, waardoor de straal veel krachtiger is in een bundel.

                Comment


                • #9
                  Re: SB-800: recycle-tijden

                  Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                  Vraag mij dan af waarom, als de herlaadtijden van een SB-600 een pak korter zijn. Een intern bounce-kaartje gaat het verschil niet maken..

                  Heb het zelf getest onder gelijke omstandigheden en het beeld met de SB-800 is marginaal, bijna onzichtbaar, iets helderder dan SB-600. Alleszins geen volle stop.

                  Officieel is hij niet 1 stop, maar 2/3 stop krachtiger. Dus in praktijk nog iets minder.

                  En je leest hier overal dat de SB-900 eigenlijk klein beetje minder power heeft dan een SB-800, zijn voorganger... Los van de nieuwe specificaties natuurlijk, zoals zoom tot 200mm, waardoor de straal veel krachtiger is in een bundel.
                  voor een huwelijk gebruik ik een SB800 als fill flash. Die gebruikt dan zelden z'n full power... en de herlaadtijden zijn snel...
                  de SB800 is trouwens de krachtigste Nikon

                  Nikon SB900 : 34
                  Nikon SB800 : 38
                  Nikon SB700 : 28
                  Nikon SB600 : 30
                  Nikon SB-26 : 36
                  Nikon SB-24 : 36

                  als je power te kort komt moet je een METZ kopen... (en dan loop je ook met een batterij pak!)
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: SB-800: recycle-tijden

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    als je power te kort komt moet je een METZ kopen... (en dan loop je ook met een batterij pak!)
                    Of een Quantum 400WS
                    www.fotofolio.be

                    Comment

                    Working...
                    X