Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zoomfactor MFT

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zoomfactor MFT

    Hallo
    Om een lang verhaal kort te maken.. ik ben van plan om een Pana Lumix G2 aan te schaffen. Men had me gezegd dat de bijhorende standaard lens 14-42 bij zo'n MFT-systeem zou overeenkomen met een 28-100 op een instap DSLR.
    Klopt dat ? Men vergelijkt met cropfactors tov kleinbeeldcamera's enz, wat het voor mij enkel complexer maakt.. Kan je daar een vergelijkende zoomfactor opplakken? (durf bijna niet vragen)

    dank bij voorbaat
    Calvus

  • #2
    Re: zoomfactor MFT

    De zoomfoactor, zoals jij het noemt, van MFT (en FT) is dus ongeveer 2x in verhouding tot kleinbeeld (full Frame DSLR).
    Je lens, die 14-42, komt dus ongveer overeen met een 24-84 op bijvb. een Nikon D700 en met een 21-65 op een Nikon D90 om te vergelijken met een paar populaire toestellen.

    Comment


    • #3
      Re: zoomfactor MFT

      Het was allemaal eenvoudiger geweest als we heel vroeger meteen waren gaan werken met de beeldhoek van een objectief. Dus 24 graden over de diagonaal van een 100 mm brandpuntsafstand objectief bij kleinbeeld. Dan zit je nooit te hannesen met het verwarrende omrekenen.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: zoomfactor MFT

        Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
        Het was allemaal eenvoudiger geweest als we heel vroeger meteen waren gaan werken met de beeldhoek van een objectief. Dus 24 graden over de diagonaal van een 100 mm brandpuntsafstand objectief bij kleinbeeld. Dan zit je nooit te hannesen met het verwarrende omrekenen.
        Maar dan zit je weer met het probleem dat je moet gaan omrekenen als je een oud objectief op een digitale camera wil zetten. Een 50mm prime (gemaakt voor full frame) komt overeen met de 50mm van je kitlens, dus hoef je daar niet te rekenen. Beide systemen hebben dus hun voor en nadeel.

        En ter correctie van een van de eerdere berichten:
        Je lens, die 14-42, komt dus ongveer overeen met een 24-84 op bijvb. een Nikon D700 en met een 21-65 op een Nikon D90 om te vergelijken met een paar populaire toestellen.
        Is dus 28-84 in kleinbeeldformaat of 18-56 in D90 formaat. De standaard kitlens dus.

        Comment


        • #5
          Re: zoomfactor MFT

          Dan zit je nog steeds te hannesen, want dan heeft zo'n lens een verschillende hoek voor iedere sensormaat. Kom je voor een Sigma lens uit op 5 hoeken......
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: zoomfactor MFT

            Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
            Is dus 28-84 in kleinbeeldformaat of 18-56 in D90 formaat. De standaard kitlens dus.
            Je hebt gelijk ik was blijkbaar nog niet helemaal wakker deze morgen bij het omrekenen stom van mij

            Comment


            • #7
              Re: zoomfactor MFT

              Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
              Het was allemaal eenvoudiger geweest als we heel vroeger meteen waren gaan werken met de beeldhoek van een objectief. Dus 24 graden over de diagonaal van een 100 mm brandpuntsafstand objectief bij kleinbeeld. Dan zit je nooit te hannesen met het verwarrende omrekenen.
              niets omrekenen, gewoon vertrekken vanuit het sensorformaat en wat daarvoor een normale lens is. Dan is het heel simpel. Exacte wetenschap is het niet, maar het geeft duidelijk een beeld.
              FF:
              normale lens = 50mm => 25 = groothoek, 100 = portret, 200 = tele...
              DX
              Normale lens= 35 => 17= groothoek, 70= portret, 140 = tele
              Voor MFT, middenformaat, compact,... kan je net hetzelfde doen.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: zoomfactor MFT

                Ik stel dringend voor nu NIET een bestaande term (zoomfactor, vooral in gebruik bij compactcamera's) te gaan gebruiken voor een andere bestaande term (cropfactor) die de lading goed dekt.

                Zoomfactor (van een lens) = langste brandpunt/kortste brandpunt

                Cropfactor= diagonaal van KB 24x36/ diagonaal van de onderhavige camera

                Comment


                • #9
                  Re: zoomfactor MFT

                  Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                  Ik stel dringend voor nu NIET een bestaande term (zoomfactor, vooral in gebruik bij compactcamera's) te gaan gebruiken voor een andere bestaande term (cropfactor) die de lading goed dekt.

                  Zoomfactor (van een lens) = langste brandpunt/kortste brandpunt

                  Cropfactor= diagonaal van KB 24x36/ diagonaal van de onderhavige camera
                  goei denkwerk!
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: zoomfactor MFT

                    In elk geval heb ik een antwoord op m'n vraag.
                    Niet dat ik er blij mee ben

                    Bedankt voor de uitleg!

                    Comment


                    • #11
                      Re: zoomfactor MFT

                      Oorspronkelijk geplaatst door Calvus Bekijk bericht
                      In elk geval heb ik een antwoord op m'n vraag.
                      Niet dat ik er blij mee ben

                      Bedankt voor de uitleg!
                      Hoezo niet blij met het antwoord ? Niet dat je van mij blij moet zijn ; maar het antwoord bevestigt toch uw startvraag dat het over een zoomlens gaat die het spectrum van groothoek tot lichte tele bestrijkt ?

                      groeten, Geert.

                      zoomratio : 3 x (van 14 tot 42mm (of om het complex te maken, in 'kleinbeeldtaal' van 28 tot 84 mm) )
                      Last edited by geert62; 21 juni 2011, 22:59.

                      Comment


                      • #12
                        Re: zoomfactor MFT

                        Oorspronkelijk geplaatst door Calvus Bekijk bericht
                        Hallo
                        Om een lang verhaal kort te maken.. ik ben van plan om een Pana Lumix G2 aan te schaffen. Men had me gezegd dat de bijhorende standaard lens 14-42 bij zo'n MFT-systeem zou overeenkomen met een 28-100 op een instap DSLR.
                        Klopt dat ?
                        Nog maar eens, mogelijk ten overvloede:
                        Dat klopt niet.
                        De cropfactor (zoals die gebruikt wordt sinds het begin van de digitale fotografie) geeft weer de verhouding tussen de diagonaal van het aloude kleinbeeld en de diagonaal van de ter discussie staande camera.
                        Alleen als er een standaard is kan er vergeleken worden.
                        De standaardlens 14-42 en dat wordt dus met de cropfactor 2 een equivalente 28-84 op kleinbeeld /analoog/Fullframe digi
                        Bij veel andere instappers (met cropfactor 1,5-1,6 ) komt het dan plm. overeen met een 17-55 o.i.d.

                        FT of micro FT , cropfactor 2 > 14-42

                        Doorsnee DSLR, cropfactor 1,5> 17-55

                        KB/analoog/FF, cropfactor 1 > 28-85

                        Deze camera/lenscombinaties geven dus allemaal ongeveer dezelfde beeldhoek(en)

                        Waarom zou je daar niet blij mee zijn?
                        Met een dergelijke lens kan je heel veel doen....
                        Last edited by Keeskanon; 22 juni 2011, 08:45.

                        Comment


                        • #13
                          Re: zoomfactor MFT

                          Ook ik begrijp echt niet waarom je niet blij bent
                          Jammer toch wel dat een bedankje er niet af kan?

                          Maar nog een aanvulling:
                          De GF3 wordt nog compacter, iets goedkoper, misschien ook een optie.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: zoomfactor MFT

                            Ja ik ben niet blij omdat het niet klopt wat men me gezegd had.
                            Het komt niet overeen met een 28-100 op een instap DSLR, maar met een 28-55.
                            Dat is toch wat minder.

                            Ik heb in mijn eerste reply wel geschreven:
                            Bedankt voor de uitleg!


                            Euh
                            Bedankt voor de uitleg!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: zoomfactor MFT

                              Neen het komt overeen met een 18-55 op een instap DSLR, dus een gewone kitlens zoals hij bij de meeste instap toestellen aangeboden wordt, later kun je die dan uitbreiden met een 45-200 (net zoals je op een andere DSLR bijvoorbeeld een 55-250 lens zou bijkopen).... dus niet om die reden ongelukkig zijn

                              Comment

                              Working...
                              X