Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panning

    Ik zie hier regelmatig panning foto's plaatsen

    nu vroeg ik me af hoe ze zulke foto's maken

    kunnen jullie me de theorie hiervan geven of een beetje uitleg

    groetjes
    Glenn

  • #2
    Re: Panning

    Bij panningfoto's is de sluitertijd belangrijk. Afhankelijk van de snelheid van het onderwerp moet je dus vooraf de sluitertijd kiezen. Bij een trager onderwerp heb je een langere sluitertijd nodig om "beweging" in de achtergrond te krijgen.
    Met een langere sluitertijd wordt de beweging beter zichtbaar, maar verkleint het percentage "geslaagde" foto's.
    Het wordt doorgaans wat gemakkelijker als je met wat meer tele werkt vanop een afstand.

    Bij deze foto heb ik gekozen voor een sluitertijd van 1/100 sec. De iso heb ik dan zo aangepast dat er zeker voldoende scherptediepte is, dat maakt het scherpstellen gemakkelijker, de achtergrond wordt toch onscherp door de beweging.
    Op iso 200 koos de camera voor een f11, dat geeft ruim voldoende scherptediepte.
    De camera stond in de servo-AF (continu-autofocus).


    Hier nog eentje op 1/50 sec. Het percentage bruikbare foto's wordt dan wel veel kleiner (er was wel veel minder licht, deze foto is op iso 800 gemaakt).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Panning

      moet ik dan met de camera mee bewegen of is het bewegend object zowiezo scherp

      Comment


      • #4
        Re: Panning

        Neen, jij moet het bewegend voorwerp volgen, en zodanig dat het voorwerp altijd op de zelfde plaats in je beeld behoud. Anders zal je onderwerp ook niet scherp zijn.
        Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Panning

          Ik denk dat mijn tutorial geen slecht punt is om te beginnen :
          Make panning shots like a pro ... het is wel in het Engels, maar de uitleg zal zeker een mooie basis voor je vormen, de rest is hands-on ervaring opdoen.

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Panning

            Hangt er ook vanaf wat je fotografeert. Een kart is heel iets anders dan autosport en wielrennen is ook weer anders. Voor vogels bv. vind ik dit niet mooi. Beste raad : experimenteer gewoon en je komt er wel achter. Je gaat minder gelukte shots hebben dan als je een hoge sluitertijd kiest maar het resultaat is veel mooier. Anders lijkt het of je onderwerp stilstaat.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Panning

              Hier http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ng-371482.html staan ook nog een aantal tips.
              Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

              Comment

              Working...
              X