Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge lenzen op dslr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Analoge lenzen op dslr

    Hey!

    Het volgend vraagje. Ik heb thuis nog enkele nikon analoge lenzen liggen. Maar ik heb nu een canon 500D. Ik vroeg mij af of een soort connector bestaat om die nikon analoge lenzen op mijn digitale canon body te zetten. Waar kan ik zoiets vinden + hoeveel kost zoiets?
    Ik heb al wat zitten te googelen maar kan niet direct iets vinden.

    Alvast bedankt voor de reacties!

  • #2
    Re: Analoge lenzen op dslr

    ja je kunt ze vinden en voor weinig geld. Zoiets noemen ze adapter en op ebay zijn er heel veel te vinden. 10$ lol http://shop.ebay.com/i.html?_from=R4...All-Categories

    Comment


    • #3
      Re: Analoge lenzen op dslr

      Had je nu gekozen voor nikon

      Comment


      • #4
        Re: Analoge lenzen op dslr

        Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
        Had je nu gekozen voor nikon
        Haha.
        Ik heb ze hier in een stoffige hoek teruggevonden, zijn nog van mijn vader en had daar dus ook geen rekening mee gehouden bij keuze voor een dslr.
        Bedankt aras voor zo snel te antwoorden en mij de correcte benaming van dat dingetje mee te geven! Ik zal binnenkort eens op jacht gaan en er wat mee experimenteren!

        Comment


        • #5
          Re: Analoge lenzen op dslr

          hangt ervan af wat zo een adapterring kost.
          Een tweedehandse Nikon D100 of D70..... kost ook niet zoveel meer. En dat lijkt me toch degelijker dan een adapter.

          Comment


          • #6
            Re: Analoge lenzen op dslr

            Waarom zou dat degelijker zijn, doe maar eens een valtest dan...

            Hier heb je bvb zo'n adapter met AF bevestiging, maar die kost idd nog redelijk veel: http://www.fotoshopaalten.nl/nikon-a...ng-p-2025.html
            Het hangt er wat van welke lenzen je hebt liggen of dat de moeite is of niet.

            Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
            Had je nu gekozen voor nikon
            Ja, dan had je nu buiten geen AF ook geen lichtmeting gehad (op de basismodellen), véél beter
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: Analoge lenzen op dslr

              Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
              Het hangt er wat van welke lenzen je hebt liggen of dat de moeite is of niet.
              Het gaat hier om een: nikkor 50mm f/2.0, PC-nikkor 28mm f/4, Zoom-nikkor 35-105 f/3.5-4.5, Zoom-nikkor 80-200 f/4.5.
              Is het daarvoor de moeite of niet?
              Ik heb nu de kit-lens van canon (18-55 f/3.5-5.6) eropstaan.

              Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
              Hier heb je bvb zo'n adapter met AF bevestiging
              Wat is AF-bevestiging eigenlijk?

              Comment


              • #8
                Re: Analoge lenzen op dslr

                Ik ben niet zo thuis in de Nikon lineup, maar die 28mm pc lens is een (tilt?) shiftlens zeker? Als je die functionaliteit kunt gebruiken is enkel die lens mss al de moeite om zo'n adapter aan te schaffen.
                Geweldige oude Nikkors zijn bvb de 105mm f2.5, 35 1.4, ...
                De AF bevestiging werkt eigenlijk exact hetzelfde als wanneer je je kitlens op manuele focus zet, je krijgt dus een piepje (als dat aanstaat) en een oplichtend rood licht in je zoeker als de lens scherp staat. De focusring van die Nikkors is wel oneindig veel beter dan die van je kitlens natuurlijk.
                Bedenk echter wel dat accuraat scherpstellen met een kleine zoeker zonder speciaal matglas niet zo makkelijk is.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: Analoge lenzen op dslr

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter-Jan D. Bekijk bericht
                  PC-nikkor 28mm f/4,
                  Deze is nog steeds meer dan 400€ waard, hoewel, f4.0 ken ik niet, moet dat niet f3.5 zijn ?

                  Ik zou zeggen, verkopen en een goede Canon prime kopen, de rest van de objectieven hebben maar een minimale waarde meer.

                  Hier een lijst met Nikon richtprijzen KLIK

                  Comment


                  • #10
                    Re: Analoge lenzen op dslr

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter-Jan D. Bekijk bericht
                    Het gaat hier om een: 1 nikkor 50mm f/2.0, 2 PC-nikkor 28mm f/4, 3 Zoom-nikkor 35-105 f/3.5-4.5, 4 Zoom-nikkor 80-200 f/4.5.
                    Is het daarvoor de moeite of niet?
                    Ik heb nu de kit-lens van canon (18-55 f/3.5-5.6) eropstaan.
                    1 leuke lens, degelijk, scherp,
                    2 toplens
                    3 ken ik niet
                    4 voor het betere amateurwerk, degelijk, scherp, enige nadeel is relatief kleine max opening.

                    Op een D90 had je die allemaal perfect kunnen gebruiken. Waarom dan een canon kopen?
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Analoge lenzen op dslr

                      Eigenlijk is het een omgekeerde redenering op één of andere manier. Ik bedoel daarmee dat goede vintage lenzen op een DSLR best mooi resultaten neerzetten, en dan zou je vanuit die redenering net beter voor Canon kiezen omwille van de betere compatibiliteit, vooral naar M42 lenzen dan...

                      Adapter is de kostprijs niet, maar zoals bij huidige lenzen waren er vroeger ook budgetlenzen en het betere werk (meestal dus ook de primes met de diafragma's in de range van 2.8 tot zelfs 1.0).
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Analoge lenzen op dslr

                        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                        Eigenlijk is het een omgekeerde redenering op één of andere manier. Ik bedoel daarmee dat goede vintage lenzen op een DSLR best mooi resultaten neerzetten, en dan zou je vanuit die redenering net beter voor Canon kiezen omwille van de betere compatibiliteit, vooral naar M42 lenzen dan...
                        Nikkors werken op nagenoeg alle Nikon camera's perfect. Enkel de budgetcamera's geven soms moeilijkheden.

                        Mijn pa zit te prutsen met Canon FD lenzen op zijn 350D met een tussenring. Eerst scherp stellen met diafragma open (anders zie je bijna niets) dan diafragma instellen en dan afdrukken. Dan werkt mijn Nikkor Ai-s lens toch beter: geen tussenring en enkel sluitertijdvoorkeur werkt niet. De genoemde lenzen kan je ook moeilijk vintage noemen.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Analoge lenzen op dslr

                          FD lenzen zijn op Canon EOS vrijwel onbruikbaar, maar daar staat tegenover dat M42, Pentax, Olympus OM , Nikkor en nog een paar wel bruikbaar zijn...
                          Aan Nikkor vastzitten is ook niet alles...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Analoge lenzen op dslr

                            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                            FD lenzen zijn op Canon EOS vrijwel onbruikbaar, maar daar staat tegenover dat M42, Pentax, Olympus OM , Nikkor en nog een paar wel bruikbaar zijn...
                            Aan Nikkor vastzitten is ook niet alles...
                            bedoel je dan met bruikbaar dat de mogelijkheid tot het laten invallen van tot punten gebundeld licht op een daarvoor gevoelig vlak aanwezig is, of dat je er vlot mee kan werken?
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Analoge lenzen op dslr

                              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                              FD lenzen zijn op Canon EOS vrijwel onbruikbaar, maar daar staat tegenover dat M42, Pentax, Olympus OM , Nikkor en nog een paar wel bruikbaar zijn...
                              Aan Nikkor vastzitten is ook niet alles...
                              Idd dat is een grote voordeel van canon, je kunt bijna alle andere merk lenzen erop krijgen en het minst bruikbare lenzen zijn de oude canon lenzen. Er schijnt wat mee gedaan te kunnen worden zodat je geen extra glas element hoeft te gebruiken voor de fd lenzen maargoed dat gaat mijn pet teboven....

                              Comment

                              Working...
                              X