Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstelprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpstelprobleem

    Onlangs kocht ik me een tweedehands Canon 180mm f3.5 L USM lens. Bij de korte test die ik uitvoerde leek me alles normaal. Ik heb de lens dus gekocht maar korte tijd later stelde ik vast dat de laatste foto van een serie out of focus was. En tot op heden gebeurt dit regelmatig. De verkoper weet niet van het probleem en zegt de lens quasi nooit gebruikt te hebben. Weet iemand wat hier aan te verhelpen is of wordt het gewoon de lens binnendoen? Doe ik die dan best direct binnen bij Canon Belgie? Tot 17-2-2011 was ik CPS member. Waarschijnlijk vraag ik best eerst een verlenging aan? Of heeft CPS-membership geen invloed op een eventuele reparatie?
    Last edited by rmpl; 18 juni 2011, 16:53.

  • #2
    Re: scherpstelprobleem

    Wat bedoel je met "de laatste foto van een serie"?

    Gebruik je die 180mm macro voor actiefotografie, met de Servo-AF om scherp te blijven stellen op een bewegend onderwerp?
    In dat geval is het helemaal normaal dat er focusproblemen zijn, die lens is niet gebouwd om een zo snel mogelijke AF te hebben.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: scherpstelprobleem

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Wat bedoel je met "de laatste foto van een serie"?

      Gebruik je die 180mm macro voor actiefotografie, met de Servo-AF om scherp te blijven stellen op een bewegend onderwerp?
      In dat geval is het helemaal normaal dat er focusproblemen zijn, die lens is niet gebouwd om een zo snel mogelijke AF te hebben.
      "De laatste foto van een serie" : spreekt eigenlijk voor zich, meestal is het de laatste foto van een reeks, bijvoorbeeld een vijf- of tiental foto's van een vlinder op een bloem. Mogelijks komt het omdat de druk op de ontspanknop wat minder is bij de laatste foto.

      De 180mm f3.5 L USM heeft een snelle autofocus. Sinds 2003 fotografeer ik digitaal, eerst met de 10D en 20D, nu met de 50D en 7D en met een reeks Canon en Sigmalenzen tussen de 17mm en 500mm en heb dit specifiek probleem nog niet voorgehad.
      Het is niet enkel een onscherpe foto, dat heeft men bijna altijd in een reeks foto's, de lens focust echt weg van het onderwerp. Bizar.

      Comment


      • #4
        Re: scherpstelprobleem

        Misschien een bijdrage, misschien ook niet.

        Ik heb 1 keer met een Canon objectief gehad dat het me niet lukte om de AF de justeren. Ik justeerde de AF van de camera, bij volle opening, maar zodra ik wat ging diafragmeren had ik back- of front focus.

        Mijn vraag is dus of de hele serie met het zelfde diafragma gemaakt is.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: scherpstelprobleem

          Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
          Misschien een bijdrage, misschien ook niet.

          Ik heb 1 keer met een Canon objectief gehad dat het me niet lukte om de AF de justeren. Ik justeerde de AF van de camera, bij volle opening, maar zodra ik wat ging diafragmeren had ik back- of front focus.

          Mijn vraag is dus of de hele serie met het zelfde diafragma gemaakt is.
          Diafragmawaarden lagen tussen de f3.5 en f9. Ik gebruik steeds diafragmavoorkeuze en heb het ook eens geprobeerd met sluitertijdvoorkeuze op 1/500. Bij deze laatste waren de out of focus beelden minder, maar heb het nog maar één keer geprobeerd.

          Comment


          • #6
            Re: scherpstelprobleem

            Vandaag de lens teruggekregen uit reparatie. De kosten vielen nog mee, 80 euro. Bij een eerste test werkte de lens terug prima . Hopelijk blijft het zo.

            Comment

            Working...
            X