Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bier fotograferen tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bier fotograferen tips

    Hallo BD'ers

    Vanavond ga ik voor de eerste keer een glas bier fotograferen met een mini studio opstelling,
    Materiaal dat ik heb 1 flits + softbox of paraplu , reflectiescherm, 3 Arri fresnel lampen 300W + dimbare daglicht buislampen. lens 27-70mm.
    Geen decor buiten zwart en witte achtergrond.
    zijn er mensen die tips hebben, Bij bier fotograferen zouden er enkele addertjes onder het gras zitten.
    Tips rond licht, de textuur van het schuim etc...
    bedankt!
    Graag een eerlijke mening.

  • #2
    Re: Bier fotograferen tips

    Normaal drink ik mijn bier op, en meestal is het op voor ik er toekom van een foto te nemen. Ik zou vooral snel werken zodat je bier niet aan de kook komt met die continue verlichting, alles afregelen en dan inschenken in een zeer koud glas, (extra) schuim krijg je door er zout in te strooien. Wat condens en waterdruppels op het glas zijn IMHO een aanwinst.
    Als je snel werkt hoef je der geen zout in te strooien, en kan je van zodra het schuim wat zakt, de pint gewoon consumeren en vervangen door een verse in een proper weerom zeer koud glas.
    Lijkt me een leuke shoot, verwittig me als je dit is doet met donkere Leffe !

    schol, allez succes wil ik zeggen
    Jeff C.
    Last edited by Digipics357; 17 juni 2011, 15:43.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Bier fotograferen tips

      Het bier zal gedronken worden, wees maar zeker! Is wel 8°,
      Zout is geen optie dus, temeer omdat het om een ambachtelijk bier gaat , de Kartuis.
      Ik zou nog wat materiaal willen aankopen tegen de 2de poging, want ik ga er van uit dat ik vandaag niet tot veel verschillende shots zal komen en dat die bovendien nog voor verbetering vatbaar zullen zijn.
      Om te beginnen zou ik men softbox flits gewoon eens erachter willen zetten en langs de kanten de tweebuislampen zetten (om een wit lijntje op de rand van het glas te krijgen)
      Langs de voorkant zou ik het licht bouncen.
      Is dit een goed begin?
      Graag een eerlijke mening.

      Comment


      • #4
        Re: Bier fotograferen tips






        De combinatie van lichtbronnen van verschillende aard is nooit aan te raden, dus die TL buislampen zou ik niet toepassen. Maak je deze opnames op een opnametafel met een melkwitte plexi ? Dan kan je langs onder ook belichten en dan kan je langs het glas maar buiten beeld twee zwarte kokers plaatsen .
        Last edited by Digipics357; 19 juni 2011, 08:23.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Bier fotograferen tips

          Oorspronkelijk geplaatst door Bablo Bekijk bericht
          Het bier zal gedronken worden, wees maar zeker! Is wel 8°,
          Zout is geen optie dus, temeer omdat het om een ambachtelijk bier gaat , de Kartuis.
          Ik zou nog wat materiaal willen aankopen tegen de 2de poging, want ik ga er van uit dat ik vandaag niet tot veel verschillende shots zal komen en dat die bovendien nog voor verbetering vatbaar zullen zijn.
          Om te beginnen zou ik men softbox flits gewoon eens erachter willen zetten en langs de kanten de tweebuislampen zetten (om een wit lijntje op de rand van het glas te krijgen)
          Langs de voorkant zou ik het licht bouncen.
          Is dit een goed begin?
          De truk is gekleurd water met schuim te fotograferen. Welk bier in het glas zit maakt niet uit -> de betrachter kan er toch niet van proeven.


          YMMV
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Bier fotograferen tips

            Met het fotograferen van bieren ben ik ook aan 't experimenteren.
            Ik vind de glazen in de rekken (achter de toog van een café) wel geschikt als achtergrond. Gewoon het net gevulde glas op de toog zetten en gebruik maken van het omgevingslicht: klik! (donkere Leffe was er ook bij: klik! )
            Een achtergrond bouwen met lege glazen kan ook: klik!

            Achter de gele merknamen van deze lijst zit een foto. Niet allemaal even geslaagd, maar 't is om een paar voorbeelden te laten zien.

            Veel tijd heb je niet, het schuim zakt snel. Misschien kunnen gekoelde glazen dat proces vertragen.

            Ik heb nog wat werk. Het is namelijk de bedoeling van elk bier op die lijst een foto te hebben en intussen is het assortiment nog uitgebreid (± 170).
            Als het laatste bier gefotografeerd is, ken ik de stiel.
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #7
              Re: Bier fotograferen tips

              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              Gewoon het net gevulde glas op de toog zetten en gebruik maken van het omgevingslicht
              Laat dit nu het type licht zijn dat ik persoonlijk als een minpunt zie in de voorbeelden, ook de algemene presentatie vind ik nogal "snap-shot"-achtig.

              Ik hou dan persoonlijk liever van de "packshot" presentatie, zoals deze ... (krijg dan meteen zin om ervan te drinken).

              Dat er hier sprake is van een mooi gedeelte retouche is een feit maar misschien wil TS dit soort beelden maken?
              www.fotofolio.be

              Comment


              • #8
                Re: Bier fotograferen tips

                Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                Laat dit nu het type licht zijn dat ik persoonlijk als een minpunt zie in de voorbeelden, ook de algemene presentatie vind ik nogal "snap-shot"-achtig. ...
                We zijn aan 't oefenen, hé Tom; en helemaal geen ervaren strobisten.

                Voorbeelden zoals jij hier laat zien, vind je ook op de websites van de verschillende brouwerijen.
                Zover zijn we nog lang niet.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: Bier fotograferen tips

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                  We zijn aan 't oefenen, hé Tom; en helemaal geen ervaren strobisten.

                  Voorbeelden zoals jij hier laat zien, vind je ook op de websites van de verschillende brouwerijen.
                  Zover zijn we nog lang niet.
                  Tuurlijk! Het zou ook niet makkelijk zijn om dit soort beelden te maken op locatie omdat er nogal wat voorbereiding in zit.
                  www.fotofolio.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bier fotograferen tips

                    Ik heb ook eens een biertje op de plaat gezet.
                    Daarvoor had ik een softbox met flits bovenop de opstelling gehangen. De achterwand is een grijs rolgordijntje. Hierop flits ik schuin naar boven toe met een bruin/oranje gel over de flits.

                    http://kepsfotografie.wordpress.com/...ekker-biertje/

                    Instellingen van de flitsen zelf weet ik jammer genoeg niet meer.

                    Grtz
                    Piet
                    Piet Cosaert
                    http://kepsfotografie.wordpress.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bier fotograferen tips

                      Mss zoiets als deze : http://www.flickr.com/photos/53464354@N07/5282147955/

                      De softbox achter het onderwerp op een reflecterende ondergrond.

                      Greetz
                      Nikon D90 - SB 900 - sigma 18-200 OS - Nikkor 50 mm f1.8 - Tamron 28-75 f 2.8 - batterygrip - sigma 70-200 f2.8 - en wa strobist materiaal

                      Comment

                      Working...
                      X