Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact camera megapixel vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact camera megapixel vraag

    Ik zou graag naast mijn DSLR een compact cameraatje willen aanschaffen. Voor als we eens ergens met de kindjes naar toe gaan en toch net met de DSLR wil sleuren.
    Ik las hier op het forum dat de beste toestelletjes nu de Panasonic LX5 en de Canon powershot S95 zijn. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de S95 omdat de LX5 dan toch nog te groot is.
    Nu had ik echter nog een vraag. Beide toestellen zijn 10 megapixels, terwijl er toch vele andere compact camera's zijn met veel meer megapixels. Wat maakt deze 2 dan zoveel beter en die andere toestellen zoveel slechter. Ik weet dat de megapixels niet alles bepalen, maar +/- 400€ voor een 10 megapixel toestel, klinkt zo raar.

    Zijn er goedkopere prijs/kwaliteit evenwaardige toestellen met meer megapixels?

    Ik volg fotoles, dus zou op het compact toestel ook graag allerlei manuele instellingen kunnen doen en eventueel in RAW-mode fotograferen.
    Daarnaast moet het compact cameraatje kunnen dienen voor binnen activiteiten met de kids (vb Plopsa Indoor, speeltuin (binnen en buiten), eventueel feestjes met de familie, en macro-fotografie want ik heb geen macrolens op mijn DSLR. Voor vakantie, dierentuinen, enz. zal ik de DSLR gebruiken.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Compact camera megapixel vraag

    In jip en janneketaal uitgelegd:

    heeeeeeeeeeel veel pixels op een kleine sensor geeft slechter resultaat dan gewoon 'veel' pixels op een kleine sensor.
    Er zijn al vele postjes over geschreven van mensen die het echt weten en mensen die denken te weten, allemaal verschillende redenen. Maar belangrijkste is gewoon: Op een compactje zijn teveel megapixels écht niet goed! 10 is meer dan genoeg, anders gaat de beeldkwaliteit achteruit.

    Comment


    • #3
      Re: Compact camera megapixel vraag

      Een compact kopen is geen probleem, en zeker als je deze koopt met nog een DSLR achter de hand, ik werk ook zo, maar heb wel een volledige lenzenset voor mijn DSLR body's. Het zwaargewicht letterlijk en figuurlijk blijft dus steeds de DSLR body's, wil ik kwaliteit dan neem ik het gesleur der bij en ga met de DSLR aan de slag, beslis ik van mijn compactje mee te nemen, dan doe ik dat bewust en streef niet echt kwaliteit na, maar neem gewoon kiekjes, op zich niks mis mee. Mijn compactje is al enige jaren oud en heeft 7 megapixels en kan niet in RAW werken, maar is zeer klein het is een Canon digital ixus 750, prima ding maar niet meer nieuw te koop, wel nieuwere versie's met meer megapixels wat je eigenlijk niet echt van doen hebt.

      Nu onlangs heb ik een NEX 5 bijgekocht, en das iets helemaal anders, is minder compact maar geeft dezelfde kwaliteit als een DSLR, in RAW werken is geen probleem en het heeft zelfs verwisselbare optiek, het blijft nog een compromis tegen over de DSLR maar het compromis is kleiner geworden.

      Als besluit van dit verhaal zou ik je de raad geven van grondig na te denken over wat je graag wil, met het bovenstaande verhaal in gedachten, besluit je te gaan voor een compactje, dan zou ik echt gaan voor iets kleins en eigenlijk iets goedkoop, als je het koopt met het doel voor ogen waarvoor dit gemaakt is , dan is dit geen probleem.
      Wil je meer dan ga je over naar ook fysiek grotere toestellen met meer mogelijkheden, maar ook een andere prijs. Hoe je het keert of draait het blijft steeds een compromis.

      MVG, Jeff C.
      Last edited by Digipics357; 17 juni 2011, 11:01.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Compact camera megapixel vraag

        Wat wil je doen met deze foto's (of waarom denk jij dat 10m pixel niet genoeg is)?

        En het is zoals Jeroen zegt, zeer simpel uitgelegd, hoe kleiner de pixel hoe groter de kans op een fout, deze fouten zien we dan voornamelijk als ruis op de foto....

        Comment


        • #5
          Re: Compact camera megapixel vraag

          Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
          In jip en janneketaal uitgelegd:

          heeeeeeeeeeel veel pixels op een kleine sensor geeft slechter resultaat dan gewoon 'veel' pixels op een kleine sensor.
          Er zijn al vele postjes over geschreven van mensen die het echt weten en mensen die denken te weten, allemaal verschillende redenen. Maar belangrijkste is gewoon: Op een compactje zijn teveel megapixels écht niet goed! 10 is meer dan genoeg, anders gaat de beeldkwaliteit achteruit.
          dat is voorlopig waar. Sensors en sensorcellen blijven wel verbeteren. Misschien binnen een jaar of 5 20MP op een compactje. Het nut daarvan is me wel niet duidelijk. De mogelijkheid tot vergroten is met een compactje eerder door het sensorformaat dan door het aantal MP's bepaalt.

          Ook in jip en jannekestaal:
          maak eens met dezelfde stift dezelfde tekening op een A4, een A5 en A6. Op de A5 wordt het moelijk om de details nog te tekenen, op de A6 onmogelijk. Bij grote vergrotingen ga je zien dat er gebrek aan detail is. Je mag daar zoveel pixels op zetten als je wil. Je stift gaat gewoon meer pixels bekladden. Dat is enkel te voorkomen door ongemeen scherpe lenzen op compactjes te zetten zodat je een 'fijnere stift' krijgt die de tekening wel op A6 met behoud van detail kan tekenen.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Compact camera megapixel vraag

            Een goede keuze, die kleine Canon. Mijn oog was er eerst ook op gevallen, maar ik vond
            de LX5 veel prettiger om vast te houden met zijn handvatje. Ja, ik weet het, ik ben niet
            zo handig. Die 10 megapix zijn meer dan voldoende.

            Comment


            • #7
              Re: Compact camera megapixel vraag

              Inderdaad!!! Waarom denk je anders dat canon en Nikon zijn compact toppers terug heeft geschroeft naar 10MP zie maar naar de S95,G12 en nikon P7000....gewoon veel beter voor een compact...ik weet nog dat mijn oude Canon Powershot A95 met 5MP scherpere foto's leverde dan modellen die veel later uitkwamen met 11,12,en meer MP.

              Grtz

              Templar
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

              Comment


              • #8
                Re: Compact camera megapixel vraag

                De sensor van de S90 en S95 is een "back lit CMOS" sensor, die ondertussen ook al wel door een paar andere merken wordt gebruikt.
                Die sensor heeft niet zo extreem veel pixels, maar die is wel lichtgevoeliger en daardoor is de beeldkwaliteit beter (zeker op hoge iso, maar je mag die dan nog niet vergelijken met een DSLR).
                Er zijn een paar IXUS modelletjes met die sensor, en ondertussen zijn er al toestelletjes op de markt met een 12,1 megapixel back lit CMOS sensor.

                Kijk naar de reviews, bekijk gewoon de testfoto's, en vergelijk die met testfoto's van compactjes met heel veel pixels, dan zie je meteen wat het voordeel is van die recentere sensors.

                De camera's met die nieuwe sensor zijn duurder, en daarom worden ze vooral gekocht door mensen die niet op zoek zijn naar het grootste aantal pixels, maar wel naar de best mogelijke beeldkwaliteit in een compact toestelletje.

                Voor de meeste mensen is een camera met meer pixels altijd beter, maar dat is dus niet het geval. In de winkel krijgen ze volgens mij gemakkelijker een 16 megapixel compactje verkocht, dat moeite heeft om op iso 100 nog een redelijke foto te maken, dan een 10 megapixel toestelletje dat zelfs op iso 400 nog aanvaardbare beelden maakt.

                Als je buurman een camera met 14 megapixels heeft, dan mag je er zeker geen kopen met minder pixels, want die zal wel veel slechter zijn...

                Kijk ook naar de lichtsterkte van het lensje, daar kunnen ook grote verschillen in zitten.
                Met een lichtsterk lensje zullen de foto's ook beter worden als je in vrij donkere omstandigheden fotografeert.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Compact camera megapixel vraag

                  nog eens in andere woorden uitgelegt: stel je hebt op 1cm² 10.000.000 pixels. (10 MP of 3162x3162)
                  Dan kun je je wel inbeelden dat als je op dezelfde oppervlakte 15.000.000 pixels(15MP of 3872x3872) perst, je pixels veel kleiner zullen zijn. Concreet wil dit zeggen dat elke pixel minder licht vangt (wegen kleinere oppervlakte) en sneller ruis zal vertonen. Een standaard DSLR sensor heeft een grote van 22.2 x 14.8 mm (ongeveer) terwijl de sensorgrote van een compacte ongeveer 6.17 x 4.55 mm heeft.

                  Pers nu op beide oppervlaktes 10MP en ik denk dat het duidelijk is wie de grootste pixels heeft.

                  BTW, mijn Canon 1000 heeft ook 'slechtst' 10MP
                  Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                  hier vind je mijn foto's en hier ook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Compact camera megapixel vraag

                    Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
                    BTW, mijn Canon 1000 heeft ook 'slechtst' 10MP
                    En geeft ook zeer mooie plaatjes

                    grtz

                    Templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Compact camera megapixel vraag

                      Als we zo beginnen. Mijn Canon 350D had "slechts" 8 megapixels. Maar met mijn 17-55 2.8
                      moest hij nauwelijks onder doen voor mijn 50D met meer dan het dubbele. Hogere iso's
                      was iets minder en je kon wat minder croppen, maar voor de rest nog altijd beter dan al
                      die compacte toestellen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Compact camera megapixel vraag

                        Sinds een paar weken heb ik de nieuwe sony HX9V, 16mpixels, 16xzoom. Ik heb die gekocht, omdat die de meeste mogelijkheden heeft, en supersnel in gebruik is, autofocus is zelfs op 400 ,og razendsnel!
                        EN eerst was ik ook wel wat bang van die kleine pixels, maar er is ook een duidelijk voordeel aan.
                        Mijn maatstaaf is een 27inch imac scherm. Als mijn foto daar netjes schermvullend op staat ben ik tevreden, en dat lukt prima.
                        Dus die extra pixels hoeven niet slecht te zijn, als je maar niet naar 100% inzoomen op scherm gaat. Dan zie je de verschillen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Compact camera megapixel vraag

                          Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
                          ... als je op dezelfde oppervlakte 15.000.000 pixels(15MP of 3872x3872) perst, je pixels veel kleiner zullen zijn. Concreet wil dit zeggen dat elke pixel minder licht vangt (wegen kleinere oppervlakte) en sneller ruis zal vertonen.
                          Dacht dat de pixels zelf niet kleiner zijn, maar dus wel de ruimte ertussen. Minder ruimte, minder plaats voor (meer complexe) electronica, meer interferentie tussen de electronica en sneller warmlopen.
                          Het voordeel van veel pixels is de mogelijkheid om digitaal te vergroten, te croppen en toch voldoende dpi te behouden, of om het volledige beeld op een groter formaat af te drukken zonder onscherpte te krijgen wegens te weining dpi.
                          Het nadeel is de kwaliteit van het gegenereerde beeld (pixels + electronica).
                          Last edited by cojon; 19 juni 2011, 09:59.
                          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                          Comment


                          • #14
                            Re: Compact camera megapixel vraag

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            De sensor van de S90 en S95 is een "back lit CMOS" sensor...
                            Canon heeft inderdaad al een aantal toestellen met een CMOS-sensor,
                            maar de G11, S90, G12 en S95 maken gebruik van een CCD-sensor van 10 MP.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Compact camera megapixel vraag

                              En dan te zeggen dat we dagelijks naar onze HD televisie op 40 inch of groter naar een 2 MP beeld (2.138.400) zitten kijken. Ik vind 10 MP meer dan ruim voldoende, ook om te croppen.
                              Fotografie is leren kijken.
                              http://johanluyckx.weebly.com

                              Comment

                              Working...
                              X