Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

30mm of 50mm voor crop?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 30mm of 50mm voor crop?

    Ik ga me binnenkort een nieuw toestel (canon met cropfactor 1.6) aanschaffen en uiteraard hoort daar een objectief bij. Nu wil ik sowieso een Sigma F1.4 prime maar ik weet niet goed welke het meest geschikt zal zijn voor mij.

    30mm: Breder beeld, makkelijker om meer mensen en gebouwen enzo te trekken. Ik kan er nog de plastic fantastic bijkopen als ik een portretlens nodig heb, maar dan is die wel wat lager van kwaliteit dan de 50mm 1.4. Niet echt bruikbaar meer als ik ooit een full frame in handen krijg.

    50mm: Equivalent van 80mm, ideale portret lens, is nog bruikbaar op een full-frame, kan nog altijd de kitlens gebruiken als ik een bredere hoek nodig heb.

  • #2
    Re: 30mm of 50mm voor crop?

    waarom zou de 50mm f/1.8 niet goed zijn op FF?
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: 30mm of 50mm voor crop?

      30-35mm is handig op een crop (geeft zogezegde natuurlijke kijkhoek) als je personen binnenshuis volledig op de foto wil krijgen, met een 50mm gaat dat niet lukken
      aan de andere kant is de 50mm dan weer beter bruikbaar voor portretjes... waarom niet allebei?
      dslr4dummies

      Comment


      • #4
        Re: 30mm of 50mm voor crop?

        koop gewoon de 30mm om mee te starten binnen een jaar heb je toch een heel bereik aan lenzen
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: 30mm of 50mm voor crop?

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          waarom zou de 50mm f/1.8 niet goed zijn op FF?
          TS maakte deze bedenking over de Sigma 30mm, die is gemaakt voor cropcameras (je kan hem wel op een FF zetten, maar de hoeken ...)

          Om enkel bij weinig licht te gebruiken een betaalbare lens, stevig, snelle AF, en scherp in het midden vol open, rekening houdend met de kleine DOF.
          Hoeken zijn hopeloos, zelfs bij diafragmeren blijft ze zeer matig buitenshuis.

          De Canon 50 1.8 is zowel van beeldkwaliteit vol open als van AF minder geschikt bij weinig licht, maar buiten vanaf f:5.6 uiteraard prima.

          Comment


          • #6
            Re: 30mm of 50mm voor crop?

            Ik had de 28 1.8 van Canon. Daar was ik wel tevreden van. Ik bedoel het bereik. Die 50
            mm heeft me nooit bevallen. Daarom gebruik ik op straat, strand en voor portretten een
            85 1.8.

            Comment


            • #7
              Re: 30mm of 50mm voor crop?

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              TS maakte deze bedenking over de Sigma 30mm, die is gemaakt voor cropcameras (je kan hem wel op een FF zetten, maar de hoeken ...)

              Om enkel bij weinig licht te gebruiken een betaalbare lens, stevig, snelle AF, en scherp in het midden vol open, rekening houdend met de kleine DOF.
              Hoeken zijn hopeloos, zelfs bij diafragmeren blijft ze zeer matig buitenshuis.

              De Canon 50 1.8 is zowel van beeldkwaliteit vol open als van AF minder geschikt bij weinig licht, maar buiten vanaf f:5.6 uiteraard prima.
              TS
              0mm: Breder beeld, makkelijker om meer mensen en gebouwen enzo te trekken. Ik kan er nog de plastic fantastic bijkopen als ik een portretlens nodig heb, maar dan is die wel wat lager van kwaliteit dan de 50mm 1.4. Niet echt bruikbaar meer als ik ooit een full frame in handen krijg.
              dat lijkt mij toch om de 50mm f/1.8 te gaan: fantastic plastic
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: 30mm of 50mm voor crop?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                Ik ga me binnenkort een nieuw toestel (canon met cropfactor 1.6) aanschaffen en uiteraard hoort daar een objectief bij. Nu wil ik sowieso een Sigma F1.4 prime maar ik weet niet goed welke het meest geschikt zal zijn voor mij.
                kan enkel vergelijken met nikon... Nikon heeft daar een excellent 35mm f1.8 lensje voor... Een lensje dat ik steenvast aanbeveel boven een 50mm lensje op een nikon crop camera. Vermits canon nog een grotere crop heeft (1.6), is dit nog meer van toepassing. Dus die 30mm is niet zo'n slechte keuze. Jammer dat ze geen 35mm hebben.
                Een 50mm is een prima standaard lensje voor een fullframe. 't is wat te veel tele voor een crop, en te weinig tele voor als portret goed te kunnen dienen, daarvoor koop je beter een 85mm lens
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: 30mm of 50mm voor crop?

                  @Jefzor,
                  Je hebt ervaring met fotografie. Je kan dan het beste wat fotobestanden bekijken inclusief de Exif getallen. Dan weet je bij welke brandpuntafstad genomen zijn.
                  Op die manier kom je er snel achter welke brandpuntafstand bij jou past. Dat is iets wat wij niet voor jou kunnen bepalen!

                  En, als je toch wat bestanden bekijkt, stel je dan de vraag hoe je de foto's beter had kunnen maken. Met een ander brandpuntsafstand of minder / meer scherptediepte. Dus ander diafragma. Maar, misschien is een stap naar voren of naar achteren de oplossing.

                  Kortom, analyseer je fotobestanden en je weet precies welke lens je moet aanschaffen!
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: 30mm of 50mm voor crop?

                    Bedankt voor de hulp allemaal! Het is een 30mm geworden en het is een prachtlensje

                    Misschien koop ik me nog een 50mm 1.8 als ik puur portretten wil schieten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 30mm of 50mm voor crop?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                      Bedankt voor de hulp allemaal! Het is een 30mm geworden en het is een prachtlensje

                      Misschien koop ik me nog een 50mm 1.8 als ik puur portretten wil schieten.
                      voor puur portretten, ga dan voor een 85mm f1.8
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: 30mm of 50mm voor crop?

                        Geloof niet die onzin, dat je een 50mm niet kunt gebruiken voor portretten op een cropcamera. Die hebben er blijkbaar nooit zelf mee gewerkt!
                        Ik maak 90 procent van mijn portretten met een 50mm en ze zien er geweldig uit.

                        85mm is leuk, maar als je het in een studio wilt gebruiken, zorg er dan maar voor dat je een heel grote studio hebt!!
                        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: 30mm of 50mm voor crop?

                          Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                          Geloof niet die onzin, dat je een 50mm niet kunt gebruiken voor portretten op een cropcamera. Die hebben er blijkbaar nooit zelf mee gewerkt!
                          Ik maak 90 procent van mijn portretten met een 50mm en ze zien er geweldig uit.

                          85mm is leuk, maar als je het in een studio wilt gebruiken, zorg er dan maar voor dat je een heel grote studio hebt!!
                          Dat zal dan wel. Ik heb ook genoeg portretten geschoten op 50 mm. En daar is niks mee,
                          maar ik vind 85 een veel leukere afstand, precies omwille van de afstand die je kan hou-
                          den, bij kinderen bijvoorbeeld, bij dieren, op straat, enzovoort. Met een studio koop je
                          gewoon materiaal voor je studio.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 30mm of 50mm voor crop?

                            Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                            Geloof niet die onzin, dat je een 50mm niet kunt gebruiken voor portretten op een cropcamera. Die hebben er blijkbaar nooit zelf mee gewerkt!
                            Ik maak 90 procent van mijn portretten met een 50mm en ze zien er geweldig uit.

                            85mm is leuk, maar als je het in een studio wilt gebruiken, zorg er dan maar voor dat je een heel grote studio hebt!!
                            laat je portretten eens zien...

                            de mijne kan je hier zien, grotendeels met 85mm... geen enkel met 50mm vermits dit niet zo mooi was: click of click
                            Last edited by d_oracle; 19 juni 2011, 18:47.
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: 30mm of 50mm voor crop?

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              laat je portretten eens zien...

                              de mijne kan je hier zien, grotendeels met 85mm... geen enkel met 50mm vermits dit niet zo mooi was: click of click
                              Mooie foto's , maar geeneen die je met een 50mm ook niet had kunnen doen
                              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                              Comment

                              Working...
                              X