Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips auto rally

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips auto rally

    Hallo iedereen,

    Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Nikon D7000. Het is mijn eerste fototoestel daar ik als puber niet kon verstaan wat mensen zo tof vonden aan fotograferen.. Maar nu heb ik de microbe te pakken
    Binnenkort ga ik gaan fotograferen op een autorally. Zijn er mensen die hier reeds ervaring mee hebben en mij eventuele tips kunnen geven of dingen waar ik op moet letten?

    Alvast bedankt,

    Charly
    Last edited by Charly_d7000; 16 juni 2011, 13:36.

  • #2
    Re: Tips auto rally

    Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien is het nog handig te vermelden wat voor objectief(ven) je bezit of wilt gaan gebruiken, aan de hand daarvan kunnen de rally-fotografen waarschijnlijk betere tips geven
    http://www.mariorentmeester.nl &
    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

    Comment


    • #3
      Re: Tips auto rally

      Je mag zeker niet met een breedhoeklens in het midden van de baan gaan staan.

      Welke lenzen gebruik je nu, een 70-200, of zelfs een nog wat langere lens zal je zeker nodig hebben om uit de "gevarenzone" te kunnen blijven (al is het langs zo'n omloop nergens 100% veilig, maar meer afstand zorgt voor een kleinere kans dat er een wagen over jou heen rijdt...).

      Pannen, meetrekken dus terwijl je afdrukt, en een niet te korte sluitertijd gebruiken zorgt voor "actie" in de foto. Dan zijn de wielen in beweging, en wordt de achtergrond onscherp door de beweging van de camera, dan zie je op de foto dat er "snelheid" inzit.

      Met rally heb ik geen ervaring, maar er zijn er hier genoeg die geregeld rallyfoto's maken, en die je daarom beter kunnen uitleggen wat de beste camera-instellingen zijn voor bepaalde foto's.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Tips auto rally

        Zorg in elk geval dat je een telelens hebt, bij races ... en vooral bij rally is het belangrijk om ruimte tussen jou en de baan te houden ... het is en blijft levensgevaarlijk deze tak van fotografie.

        Hou er ook rekening mee dat geen enkele 'gewone' verzekering ook maar iets dekt als het misloopt ... ik heb een speciale verzekering genomen om langs het circuit te staan, kwestie van 'just in case' toch niet kompleet de mist in te gaan.

        Nu dat even aandacht gekregen heeft kunnen we met instelling beginnen :
        als je 'dead on' werkt kan je met een korte sluitertijd werken, 1/640e of 1/800e kan prima want je gaat toch geen indruk van snelheid krijgen (of hij moet net door een diepe plas rijden ) maar als je panning shots wil doen dan spreken we over 1/125e of 1/80e om de wielen te laten draaien en de achtergrond wazig te krijgen.

        Natuurlijk altijd in sluiterprioriteit werken (dat is Tv op mijn Canon, voor een Nikon weet ik het niet ) en je kan gerust naar iso200 of iso400 gaan als je op een donkere plaats staat hoor.

        Je kan natuurlijk ook eens mijn tutorials bekijken :
        Race photography - a day at the track
        Make panning shots like a pro
        Ik zou hier en daar eens een update van deze moeten doen, maar de basis blijft hetzelfde ... en is zowel voor racing als voor rally fotografie van toepassing

        Wat vooral belangrijk is ... have fun !
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: Tips auto rally

          Bij Nikon (en Sony ) is de instelling voor sluitertijdvoorkeur 'S' (shutter speed) . 'A' is hetzelfde als 'Av' op jouw Canons (diafragmavoorkeur).
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

          Comment


          • #6
            Re: Tips auto rally

            Ik weet niet waar je woont maar als je aan autosport fotografie wilt beginnen kan ik je alleen maar aanraden om te gaan oefenen op een karting baan.
            In Genk is er bijvoorbeeld één. En niet zomaar de eerste de beste, het is de grootste van Europa en er worden veel nationale en internationale wedstrijden gereden.
            ideale dag is Zaterdag. Dan zijn er trainingen en mag je bijna overal vrij rondlopen.
            Je staat bijna altijd veilig, op een goede afstand van de karts en kunt alle situaties uitproberen. Je leert met je camera omgaan, snelheid inschatten, panning (of juist niet) en dat allemaal op een veilige manier.
            Rally's zijn, zoals Lambocars al aangaf, levensgevaarlijk als je daar geen ervaring mee hebt.

            Succes
            Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
            www.bertofotografie.be

            Comment


            • #7
              Re: Tips auto rally

              Uit verboden zones en remzones blijven.Buiten deze zones overal minimum 10 m van de baan blijven.Stewards altijd gelijk geven.Deze mensen doen meestal hun best,maar sommigen krijgen bovennatuurlijke gaven op zo'n dagen,waar geen discussie tegen opgewassen is.Opletten voor snelheidsberperkingen op banen tussen KP's.De politie heeft ook kodakskes die ze graag gebruiken.
              Panning etc zie hierboven.
              Mijn manier van werken:
              Tv op body;AI-servo en middenste scherpstelpunt voor AF,Iso naar gelang de omstandigheden.(Canon)
              Indien Ieper je doel is,minimum 200 mm of meer.Enorm brede verboden zones.
              KP's bekijken,timing van de KP's,zonnestand inschatten en een interessante plaats zoek en op de kaarten van de KP's.
              En verder veel gezond verstand, en voorzichtigheid.

              Comment


              • #8
                En nog eentje die de meesten vergeten: op het juiste moment op de ontspanknop duwen.
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #9
                  Re: Tips auto rally

                  Vaak ook eens een eindje verder wandelen voor een "rustiger" plekje :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips auto rally

                    camerainstellingen die ik meestal gebruik op rally's:
                    - ISO 200, of zelfs 100 als het heel zonnig is
                    - AI-servo
                    - middelste AF punt selecteren, of zoals bij 7D middelste groep
                    - sluitervoorkeur
                    - sluitertijd afhankelijk van het stuk baan waar ik de wagens wil trekken;
                    als het op een lang recht stuk is krijg je met 250 al voldoende beweging in de velgen en ben je redelijk zeker dat je de rest scherp krijgt. In een bocht, of net erna, zal je naar 200 of lager moeten gaan om nog iets van actie in je foto te krijgen.
                    - lichtmeting op deelmeting als de zon achter de wagens staat, gemiddelde meting als de zon achter mij staat

                    Voor de rest inderdaad goed plannen. Moest het mogelijk zijn al voor de dag zelf aan het programma en plannenboekje zien te graken zodat je rustig kan uitstippelen welke KP's je kan bezoeken. Spectator-points zijn vaak mooie punten maar lokken dan ook massa's mensen waardoor het al een pak moelijker wordt om nog een goed plekje te bemachtigen. Een verhoogje kan altijd wel helpen. Ik heb meestal een lege bak van coca-cola (glazen flessen) bij, is nog iets hoger dan bak bier en weeg minder dan een trapladdertje.

                    Wat betreft lens zal het ervan afhangen waar je gaat staan. Meeste rally's heb ik genoeg aan men 70-200, maar op andere punten kom ik daar dan weer mee te kort en moet ik men 120-400 gebruiken.

                    Veel succes en moest het Ieper zijn waar je naar toe gaat...tot dan
                    Canon 7D / canon 24-105mm F:4 L / canon 70-200mm F:4 L / sigma 105mm F:2.8 macro EX / speedlite 430EX MKII

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips auto rally

                      Als Ieper je interesseert:google Ypres rally.Je vind de website van de rally,waar je zowel de kaartjes vindt van de KP's,moderne en historics en de timing.Zo kun je wel wat voorbereiden.Dit is wel even off-topic maar misschien wel interessant,en wie weet komen we elkaar daar ergens tegen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips auto rally

                        Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                        Ik weet niet waar je woont maar als je aan autosport fotografie wilt beginnen kan ik je alleen maar aanraden om te gaan oefenen op een karting baan.
                        In Genk is er bijvoorbeeld één. En niet zomaar de eerste de beste, het is de grootste van Europa en er worden veel nationale en internationale wedstrijden gereden.
                        ideale dag is Zaterdag. Dan zijn er trainingen en mag je bijna overal vrij rondlopen.
                        Je staat bijna altijd veilig, op een goede afstand van de karts en kunt alle situaties uitproberen. Je leert met je camera omgaan, snelheid inschatten, panning (of juist niet) en dat allemaal op een veilige manier.
                        Rally's zijn, zoals Lambocars al aangaf, levensgevaarlijk als je daar geen ervaring mee hebt.

                        Succes
                        Dank je voor de tip. Binnenkort eens op een zaterdag een dagje naar Genk rijden, is voor mij ni zo heel ver.
                        Nikon D7200 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 35mm f1.8 - Sigma 17-70 f2.8-f4 - Nikkor 70-210 - 2x Nikon SB700

                        Comment

                        Working...
                        X