Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300mm lens voor D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 300mm lens voor D300

    Ik overweeg een 2de handse 300mm lens aan te schaffen en twijfel tussen de F4 (lichtgewicht, korterer scherpstelafstand) en de F2.8 (zwaarder, langere scherstelafstand).
    De bedoeling is voor libellen en vogels te fotograferen.
    Daarnaast heb je in beide modellen verschillende versies.

    Welk modellen zouden jullie aanraden?
    Paul
    Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

  • #2
    Re: 300mm lens voor D300

    als je budget het toelaat een f2.8
    hij is zo hard lichtsterk dat het voor libellen en voges veel beter is als f4
    portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
    Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

    Comment


    • #3
      Re: 300mm lens voor D300

      Optisch liggen de f4 en f2.8 vrij dicht bij elkaar; de f2.8 zal altijd ietsje beter zijn, maar het verschil is in de praktijk minder zichtbaar.
      Beide werken erg goed met de TC 14 E converter en geven een zeer bruikbare 420mm.
      Bij gebruik van de 2x converter zou ik enkel de 300/2.8 vooropstellen.
      De f4 is een lichtgewicht tegenover de f2.8; niet onbelangrijk als je bijvoorbeeld er op reis mee gaat.
      Grootste gemis bij de f4 versie is de VR-functie. De statiefgondel van de f4 is eveneens ondermaats en dient wel vervangen worden door een exemplaar van het merk Kirk.
      Bedenk wel dat 300mm vrij kort is om vogels te fotograferen; 500 mm is the thing to have.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: 300mm lens voor D300

        De 300 f/4 (AF-S!) is ideaal voor libellen, de 300 f/2.8 is ideaal voor vogels.

        Als ik libellen fotografeer dan krijgt de 300 f/4 dikwijls de voorkeur op mijn 180mm macrolens omdat je minder storende elementen in je achtergrond krijgt.
        Ter illustratie, dit is wat de 300 f/4 haalt zonder hulpstukken:

        Viervlek na uitsluipen
        Weidebeekjuffer
        Plasrombout

        Uit die beelden zijn de eerste twee lichtjes gecropt (+/- 20% weg).
        De laatste is niet bijgesneden.

        Deze is met de 1.4TC ertussen:

        Uitsluipende smaragdlibel

        Met een goede voorzetlens (type 500D van Canon) wordt je 300 f/4 ook een prima close-up lens, te gebruiken voor kleinere juffers en vlindertjes. Ook tussenringen kunnen een handje helpen om dichterbij te komen. Met de 300 f/2.8 kun je geen voorzetlens gebruiken.
        Last edited by ThierryM; 16 juni 2011, 07:56.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: 300mm lens voor D300

          Bedenk wel dat 300mm vrij kort is om vogels te fotograferen; 500 mm is the thing to have.
          Nikkor 500mm lenzen zijn moeilijk 2de hands te vinden.
          Ik dacht dat een 300 + TC 2x => 600mm + cropfactor 1.5 = 900mm voldoende zou zijn.

          Zijn er andere alternatieven. Van de zoomlenzen van Sigma X-500mm heb ik geen goede kritieken gelezen (zelf geen ervaring; maar een vriend van mij heeft er één en is volgens hem maar te gebruiken bij zeer goed weer).

          Dank voor jullie reactie
          Paul
          Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

          Comment


          • #6
            Re: 300mm lens voor D300

            Ik heb en gebruik mijn 300mm F4 AF-S voor vogelfotografie en macro's van libellen en vlinders, meestal in combinatie met de TC14. Voor macro ook wel in combinatie met PN-11 tussenring.

            Vooral het verschil in gewicht is voor mij van belang. De 300mm f2.8 is natuurlijk een prachtige lens maar zwaarder, scherpstelafstand is groter en is ongeveer 4x zo duur!

            Van een 2x converter zou ik weg blijven, tenzij in noodgevallen. Op de 300mm f4 krijg je teveel kwaliteitsverlies en werkt de AF niet meer behoorlijk. De f2.8 zou in combinatie met de nieuwe TC20EIII (meer dan 500 EURO!) wel mooie resultaten geven.

            De f4 blijft voor mij de "budgetvriendelijke" oplossing en levert prima resultaten.

            Mvg


            Eric
            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
            Flickr - JAlbum

            Comment


            • #7
              Re: 300mm lens voor D300

              De 300mm f4 heeft een diafragmaring.
              De D90 heeft geen automatische lichtmeting voor de oudere lenzen. Geldt dit ook voor deze lens?
              Paul
              Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

              Comment


              • #8
                Re: 300mm lens voor D300

                De 300mm f4 is een afs objectief. De diafragma ring maakt het ook bruikbaar op oudere bodies, niet onbruikbaar op nieuwe

                Wel is de 2.0x converter of de f4 lens een brug te ver wat betreft scherpte en autofocus, terwijl het met de 2.8 lens goed te doen is.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment

                Working...
                X