Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blauwe pixels sensor 60D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Blauwe pixels sensor 60D

    Ik heb nu mn eos 60D 2 weken, en na wat donkere foto's te schieten en wat op details te beginnen kijken ben ik vandaag tot een ambetante vaststelling gekomen: op al mijn foto's is een klein blauw/paars puntje te zien dat er, 100% ingezoomd, er zo uit ziet:



    Ik heb de sensor meermaals gereinigd, ook eens zonder lens in't donker getrokken, zelfde resultaat..

    Zijn er nog mensen die dit probleem kennen? Ik vermoed dat hiertegen niks te doen valt en ik hem dus ga moeten binnensteken?

    Ik dacht toch maar eens vragen hier, ik zou mn camera liefst niet te lang kwijt zijn :/

  • #2
    Re: Blauwe pixels sensor 60D

    Hot pixel. Hoe lang belicht en staat de ruisonderdrukking bij lange sluitertijden aan?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
      Hot pixel. Hoe lang belicht en staat de ruisonderdrukking bij lange sluitertijden aan?
      Ik dacht ook eerder aan ruis (ev. door hoge ISO op automaat?)

      mvg,
      Bart
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

      Comment


      • #4
        Re: Blauwe pixels sensor 60D

        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
        Ik dacht ook eerder aan ruis (ev. door hoge ISO op automaat?)

        mvg,
        Bart
        Als het inderdaad maar 1 plek is denk ik ook eerder aan een hotpixel dan aan ruis hoor.

        Comment


        • #5
          Re: Blauwe pixels sensor 60D

          Ik denk ook aan een hot pixel dit kunnen ze softwarematig oplossen , ik weet wel niet hoelang je het toestel moet missen best even in de winkel informeren.

          Comment


          • #6
            Re: Blauwe pixels sensor 60D

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Hot pixel. Hoe lang belicht en staat de ruisonderdrukking bij lange sluitertijden aan?
            Merci voor die term 'hot pixel', kheb er informatie over opgezocht en het blijkt inderdaad een hot pixel te zijn.
            De pixel(s) die ik hier toonde is zichtbaar op de meeste van mijn afbeeldingen, ISO was 400 op de foto's waar ik 't het eerst ontdekt heb. Ik heb ook getest met body cap erop, 30s sluitertijd op iso 100, maakt geen verschil. In RAW is de pixel minder groot maar nog feller.

            Ruisonderdrukking stond niet aan, kheb die even aangezet, lost het probleem dus op voor opnamen met 1s sluitertijd of langer.

            Kheb ook even met een programmaatje naar ander hot pixels gezocht, er zijn er nog 2 maar die zijn nauwelijks zichtbaar, geen probleem dus.

            Maar ja ik zal dus even binnenspringen in de winkel en zien wat ze daar gaan zeggen.


            En @ François: Jah inderdaad, en eigenlijk zou ik het zelf ook kunnen oplossen met photoshop enzo, maar ja eens vragen in de winkel dus wat zij met zulke gevallen doen.

            Nuja.. ik ben hier zeker aan het muggenziften, maar het is wel beu dat zoiets al zichtbaar is op pc-scherm zonder inzoomen.

            Comment


            • #7
              Re: Blauwe pixels sensor 60D

              Ik heb zo'n blauw puntje in mijn zoeker, maar niet op de foto's. Beetje vervelend omdat je
              er altijd op let, gelijk een sproet op de kont van je vrouw. Maar ook dat overleef je.

              Comment


              • #8
                Re: Blauwe pixels sensor 60D

                Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                Ik heb zo'n blauw puntje in mijn zoeker, maar niet op de foto's. Beetje vervelend omdat je
                er altijd op let, gelijk een sproet op de kont van je vrouw. Maar ook dat overleef je.
                Hoe weet jij dat er een sproet staat op de kont van mijn vrouw.

                Comment


                • #9
                  Re: Blauwe pixels sensor 60D

                  Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                  Hoe weet jij dat er een sproet staat op de kont van mijn vrouw.
                  Die staat op iedere vrouwenkont. Voor de goede kijkers. En als ze er niet staat is ze
                  gephotoshopt.

                  Comment

                  Working...
                  X