Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VC of niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • VC of niet

    Er is al veel over geschreven, maar hierbij toch nogmaals:

    Ik wil een lichtsterke standaardzoomlens gaan kopen (17/18-50/55 f2.8)
    De canon 17-55 en sigma 18-50 (OS HSM) staan respectievelijk op nr. 1 en 2, maar zijn wel erg duur. Ben erg aan het twijfelen of ik wel zoveel geld aan een lens wil uitgeven...ik ben nog niet zo'n topfotograaf. Anderzins is het wel een lens die ik verreweg het meest ga gebruiken en gezien de kwaliteit (levens)lang aan mijn eisen zal voldoen.
    >> dit is mijn frustratie...hier moet ik zelf maar een antwoord op verzinnen, maar dit wilde ik toch even delen

    3e Op het lijstje staat de tamron met of zonder VC..

    Mijn vraag gaat over het de VC in dit zoombereik. Ik weet dat de tamron lens zonder VC optisch beter uit de bus komt, maar toch vraag ik me af of ik niet de VC-versie moet kopen aangezien ik toch best vaak in lowlight situaties fotografeer. Mij lijkt de VC dan een meerwaarde te hebben...je wint er toch enkele stops in sluitertijd mee?

    wat vinden jullie?
    -doorsparen voor de canon?
    -nu toch een tamron kopen en dan VC of niet?
    Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
    Canon powershot s120

  • #2
    Re: VC of niet

    Ik heb nog nooit de VC gemist op mijn 17-50 en werk met een niet zo 'lichtsterke' camera een D2h.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: VC of niet

      maar als je binnen vaak tegen de grens van je sluitertijd zit te werken en je diafragma niet verder wil openzetten en de iso liever laat staan....dan help VC toch wel?? of zie ik dat verkeerd?
      Last edited by Fritzer; 15 juni 2011, 22:22.
      Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
      Canon powershot s120

      Comment


      • #4
        Re: VC of niet

        Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
        maar als je binnen vaak tegen de grens van je sluitertijd zit te werken en je diafragma niet verder wil openzetten en de iso liever laat staan....dan help VC toch wel?? of zie ik dat verkeerd?
        Dat zie je juist, dat helpt dan..
        maar je onderwerp moet dan ook wel stilstaan (vc helpt niet echt bij bewegende onderwerpen, daarbij moet je sluitertijd gewoon snel genoeg zijn), of je kan misschien beter gewoon een statief gebruiken..

        Het hangt er gewoon van af wat je het meeste nodig hebt..
        als je echt vaak op de grens werkt dan is VC misschien noodzakelijk voor je.

        Ik heb zelf die tamron zonder vc en mis dat niet - maar gebruik hem vnl. voor productfotografie waarbij te weinig licht nooit echt een probleem is..
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

        Comment


        • #5
          Re: VC of niet

          Persoonlijk heb ik de Tamron 2.8 zonder bibberfunctie. En ik heb de VC nog nooit gemist. Dit is mijn meest gebruikte lens, en ook binnenskamers gebruik ik die overdag zonder flits. Maar ik weet uiteraard niet wat je juist bedoelt met lowlight situaties.
          Veel zal afhangen van je body. Kan die zonder ruis-problemen naar een hoge ISO of niet?
          Als je met lowlight situaties echt donkere situaties bedoelt, bv. bruine kroegen met weinig verlichting 's nachts, dan zou ik eerder opteren voor een 1.8 of zelfs 1.4 met vast brandpunt.

          Voor Tele vind ik anti-bibber wel een must.

          Groeten,
          Geert

          Comment


          • #6
            Re: VC of niet

            Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
            .........
            Veel zal afhangen van je body. Kan die zonder ruis-problemen naar een hoge ISO of niet?
            een 500D.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: VC of niet

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              een 500D.
              grt,bouk.
              Oeps, nu zie ik het ook. Stomme flater van mij.

              Ik weet niet in hoeverre deze qua ruis beter is dan mijn 400D, maar met mijn 400D kan ik niet voorbij de 400 ISO zonder storende ruis.

              Het hangt er dus echt vanaf wat TS beldoelt met lowlight situaties .

              Groeten,
              Geert

              Comment


              • #8
                Re: VC of niet

                Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                maar je onderwerp moet dan ook wel stilstaan (vc helpt niet echt bij bewegende onderwerpen, daarbij moet je sluitertijd gewoon snel genoeg zijn).
                Voor Tele vind ik anti-bibber wel een must.
                zo is dat.

                Comment


                • #9
                  Re: VC of niet

                  In kerken, kloosters, kapellen, musea en dergelijke komt die VC (bij mij IS) goed van pas.
                  1/10 uit de hand is mogelijk. Tuurlijk kun je je iso verhogen, maar moet het niet, zoveel
                  te beter. Ik vind het in ieder geval fantastisch.
                  Maar als ik het niet had, zou ik waarschijnlijk ook anders praten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: VC of niet

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
                    maar als je binnen vaak tegen de grens van je sluitertijd zit te werken en je diafragma niet verder wil openzetten en de iso liever laat staan....dan help VC toch wel?? of zie ik dat verkeerd?
                    Ik gebruik dan een statief
                    Geeft véél betere resultaten.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: VC of niet

                      De beeldstabilisatie op de EF-S 17-55 f2,8 IS vond ik soms toch heel handig.
                      Ik gebruik zelden een statief, alleen voor nachtfotografie, produktfotografie of stillevens zet ik de camera op een statief.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: VC of niet

                        Ik gebruik, net als de vorige, zelden statief en helemaal zelden een flitser. Een reflectiescherm heb ik vaak bij me. Beeldsatbilisatie vind ik een prima uitvinding, ook bij een 17-55 mm/2.8 objectief.
                        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: VC of niet

                          Ik heb me ooit een statief gekocht voor op vakantie. Rhodos 2009, denk ik. Op een mooie
                          avond ben ik ermee naar het strand gewandeld, heb daar mijn statief opgezet. En als het
                          niemand mee heeft genomen, staat het daar nu nog. In rhodos. Op het strand van Afantou.
                          Mijn God, wat haatte ik dat ding. Ik eet nog liever hete kolen dan ooit nog met een statief
                          of iets dat daarop lijkt, rond te lopen. Ik voelde me precies een fotograaf.

                          Comment


                          • #14
                            Re: VC of niet

                            Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                            Ik heb me ooit een statief gekocht voor op vakantie. Rhodos 2009, denk ik. Op een mooie
                            avond ben ik ermee naar het strand gewandeld, heb daar mijn statief opgezet. En als het
                            niemand mee heeft genomen, staat het daar nu nog. In rhodos. Op het strand van Afantou.
                            Mijn God, wat haatte ik dat ding. Ik eet nog liever hete kolen dan ooit nog met een statief
                            of iets dat daarop lijkt, rond te lopen. Ik voelde me precies een fotograaf.
                            En heb je je boete voor sluikstorten al betaald?

                            Comment


                            • #15
                              Re: VC of niet

                              Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                              Ik heb me ooit een statief gekocht voor op vakantie. Rhodos 2009, denk ik. Op een mooie
                              avond ben ik ermee naar het strand gewandeld, heb daar mijn statief opgezet. En als het
                              niemand mee heeft genomen, staat het daar nu nog. In rhodos. Op het strand van Afantou.
                              Mijn God, wat haatte ik dat ding. Ik eet nog liever hete kolen dan ooit nog met een statief
                              of iets dat daarop lijkt, rond te lopen. Ik voelde me precies een fotograaf.
                              Ik ga het mijne nergens achterlaten Doudeke want ik heb er nog nooit één gekocht/gebruikt . Fotograferen moet plezierig blijven en vooral op reis wil ik me geen sherpa voelen....dan heb ik soms/meestal aan een bridge voldoende.

                              Heb het ooit op Cyprus gezien van iemand die OVERAL z'n materiaal meesleurde, ontbijt, bar, avondeten....... altijd en overal. Kluisje op de kamer was te klein om alles in te stoppen...... is dit dan nog vakantie. Stond zelfs aan het buffet aan te schuiven met die enorme rugzak.....pfffffff

                              Groetjes

                              Comment

                              Working...
                              X