Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noorse landschappen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Noorse landschappen

    Hey,

    Ik ga in Augustus 10 dagen naar Noorwegen met een paar vrienden. De bedoeling is om de typische Noorse natuur te fotograferen. Al het materiaal is al gekocht maar nu moeten we nog beslissen waar we precies naartoe gaan. Het plan nu is om naar het Jotunheim park te rijden of zijn er andere plaatsen die we zeker moeten gezien hebben?

    Groeten,
    Jan

  • #2
    Re: Noorse landschappen

    Jotunheimen is inderdaad een prachtige omgeving. Ideaal voor een stevige trektocht
    Zuidelijker heb je ook de Hardangervidda, ook een fotogeniek landschap. Vlakbij heb je dan prachtige fjorden. Als kers op de taart kan je eventueel Bergen meepikken, en bij de Lysefjord de preekstoel bezoeken. Hmmm, misschien iets te veel voor 10 dagen...

    Goeie reis!
    Pol
    D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

    Comment


    • #3
      Re: Noorse landschappen

      ik ben vorig haar 13 dagen gaan stappen in de hardangervidda. is mss niet het meest typische. het is een hoogplateau (hoogste plateau van europa), dus de hoogteverschillen zijn er niet enorm indrukwekkend. er is wel een verschil in landschappen tussen het oosten en het westen van het park.

      belangrijke landmarks zijn de hardangerjokulen (gletsjer in de buurt van finse) en de harteigen, die een heel deel van het westelijke landschap domineert. je kan op die laatste ook gemakkelijk op, met helder weer heb je super zicht op alles.

      ik ben alleen in het park gebleven, dus geen fjords gezien, maar je kan er wel naar de hardangerfjord.

      is in alle geval prachtig, ik ga dit jaar opnieuw naar noorwegen, wss dovrefjell. ik raad wel aan om zoveel mogelijk te stappen in de natuur, zo neem je het landschap echt op (iets dat je op geen enkele foto kan weergeven).


      't amusement!

      Comment


      • #4
        Re: Noorse landschappen

        merci voor de tips! ga ik zeker eens verder bekijken

        Comment


        • #5
          Re: Noorse landschappen

          Jotunheimen is een prachtig gebied maar te toeristisch voor mij. Het was ooit anders...

          Comment


          • #6
            Re: Noorse landschappen

            Zijn er plaatsen die minder bekend zijn en qua natuur niet moeten onderdoen? Of moet je daar al te veel voor naar het noorden gaan?

            Comment


            • #7
              Re: Noorse landschappen

              Volg het advies van yerfloyd: ga zoveel mogelijk stappen. Dan ga je ook dieper het park in en heb je automatisch minder last van 'andere' toeristen. Dovrefjell is inderdaad ook erg mooi, maar weer een totaal ander landschap (ook vlakker dan Jotunheimen), en je moet er aan de rand van het park wat oppassen voor Muskusossen.

              Ideaal is met je eigen tentje de natuur in te trekken. Zolang je geen open vuur maakt en alles onaangeroerd laat mag je overal je tentje opzetten, echt uniek (ik hoop dat dit nog altijd mag, ik heb het de laatste keer in 2005 gedaan).

              Een reismoment dat me altijd zal bijblijven is een ochtend in de bergen in Svartisen (park boven de poolcirkel), waar ik door mijn hond werd gewekt, mijn tentje openritste en een kudde rendieren zag voorbijtrekken... :-)
              D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

              Comment


              • #8
                Re: Noorse landschappen

                Oorspronkelijk geplaatst door McDiver Bekijk bericht
                Een reismoment dat me altijd zal bijblijven is een ochtend in de bergen in Svartisen (park boven de poolcirkel), waar ik door mijn hond werd gewekt, mijn tentje openritste en een kudde rendieren zag voorbijtrekken... :-)
                Ik begrijp het volledig.

                Svartisen is prachtig.
                Ik heb zo ook HET reismoment dat me nog altijd kippenvel bezorgt en dat was toen ik moederziel alleen in een dichte mist zat aan het Jökulsárlón (in 1984 ook alweer) en toen in een absolute en eenzame stilte de mist begon op te trekken. Niks toeristen.
                Maar dat was niet in Noorwegen dus dat telt niet.

                In Noorwegen zelf was mijn AHA moment het moment waar wij een paar uur hadden gestapt om een van die niet-toeristische gletsjertongen te gaan bezichtigen. Heuvel op en heuvel af en geen ijs te zien. Desillusie. Tot de allerlaatste waar de gletsjer in al zijn glorie plots (1 minuut of zo) voor ons lag.

                Briksdal, Kjenndal, Nigards mogen er een puntje aan zuigen

                Comment


                • #9
                  Re: Noorse landschappen

                  Oorspronkelijk geplaatst door McDiver Bekijk bericht
                  Ideaal is met je eigen tentje de natuur in te trekken. Zolang je geen open vuur maakt en alles onaangeroerd laat mag je overal je tentje opzetten, echt uniek (ik hoop dat dit nog altijd mag, ik heb het de laatste keer in 2005 gedaan).
                  Het allemansrecht in Noorwegen staat al een hele tijd ter discussie. Mede door het sterk toegenomen toerisme (lees : mobilhomes en caravans) is dit al een aantal jaren beperkt tot de Utmark.
                  Ook de Zweden kennen dit Allmansrätten maar in tegenstelling met Noorwegen waar het krampachtig verzwegen wordt gaat Zweden zijn allemansrecht promoten.
                  Maar het kan dus nog.

                  Overigens wil ik het niet nalaten om nog eens mijn gal te spuwen over wat er de laatste 25 jaar in Noorwegen gaande is. Het was ooit mijn eerste liefde, ik was er voor het eerst in 1980 en ben er vele vele keren terug geweest maar midden jaren 90 is de liefde stilaan omgeslagen naar Zweden. Ik ben ook al vele jaren reisinformant voor Noorwegen en ik ken in die zin toch een boel insiders die het land ook al heel lang en heel goed kennen. We hebben het er dikwijls over : er is iets grondig mis in Noorwegen. De Noren zijn echte geldmachines geworden.
                  De landschappen in Noorwegen zijn natuurlijk spectaculairder dan in Zweden maar Zweden is veeeeeeeeeeeeel desolater en daar gaat het me vooral om : geen mensen rond mijn oren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Noorse landschappen

                    heb paar jaar geleden de hardangervida en de geiranger gedaan. niks kan echter tippen aan Lofoten en Vesteralen
                    link van mijn foto's van verleden jaar:
                    Last edited by guido1956; 26 juni 2011, 18:56.
                    Sony RX10 Mark IV
                    nog een fijne dag verder!
                    Guido

                    Comment


                    • #11
                      Re: Noorse landschappen

                      Hier is mijn planning van vorig jaar (eind augustus, september).
                      3 Pg's met locaties en foto's op de map.


                      Een van de onbekende highlights, vond ik de Old Strynefjell Mountain Road die door het Djovrefjell reservaat gaat. De oude gravelroad met hairpins ging door het meest sprookjesachtige landschap dat we gezien hebben tijdens onze +2200 km in Noorwegen zelf.
                      Foto's van onze auto-trip op dit stuk beginnen vanaf hier: http://www.facebook.com/photo.php?fb...type=1&theater.

                      We hebben spijtig genoeg niet de tijd kunnen maken om hier intensief te gaan hiken, maar dit staat zeker nog op de todo list (volledig hooked aan Noorwegen).
                      Een andere tip vlak bij dit reservaat is om een natuur safari te doen om de Musk Ox'en te gaan zien. Meer informatie hier: http://www.moskussafari.no/en/default.htm

                      Voor de Rest, Rondane national park & Jotumheimen (die trouwens in de buurt liggen).

                      Maar als je echt het mooiste stukje Noorwegen wilt bezoeken, dan gaat mijn voorkeur uit naar de Lofoten archipelago ... die wel een heel stuk noordelijker ligt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Noorse landschappen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fre_Entity Bekijk bericht
                        Maar als je echt het mooiste stukje Noorwegen wilt bezoeken, dan gaat mijn voorkeur uit naar de Lofoten archipelago ... die wel een heel stuk noordelijker ligt.
                        Je neemt me de woorden uit de mond! Onze planning was met vliegtuig tot Bodo, daar auto gehuurd en dan doorrijden tot Vesteraelen (1 week gebleven), afzaken naar Lofoten (ook 1 week). Had ik de euro's gehad dit jaar, ik was er meteen naartoe!
                        Sony RX10 Mark IV
                        nog een fijne dag verder!
                        Guido

                        Comment


                        • #13
                          Re: Noorse landschappen

                          Vandaag op de redactie.be: een originele manier om van de 'Preekstoel' af te dalen naar de Lysefjord: http://www.deredactie.be/permalink/1.1052570

                          Persoonlijk blijf ik het wel te voet doen

                          Groetjes
                          Pol
                          D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Noorse landschappen

                            Oorspronkelijk geplaatst door McDiver Bekijk bericht
                            Vandaag op de redactie.be: een originele manier om van de 'Preekstoel' af te dalen naar de Lysefjord: http://www.deredactie.be/permalink/1.1052570

                            Persoonlijk blijf ik het wel te voet doen

                            Groetjes
                            Pol
                            De Base jump club zelf bevind zich aan de voet bij de Kjerag Bolt. Welke ik persoonlijk veel mooier vind als de Prekestolen. Deze spot is ook een pak minder toeristisch, alhoewel ze steeds meer en meer aan populariteit wint.

                            Deze (crappy) foto is genomen van de populairste base-jump spot aan de Lysefjord, een uurtje verder dan de Kjeragbolt. 17 seconden vrije val, 1066 meter vertikaal naar beneden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Noorse landschappen

                              Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                              heb paar jaar geleden de hardangervida en de geiranger gedaan. niks kan echter tippen aan de lofoten he vesteralen
                              link van mijn foto's van verleden jaar:
                              http://s943.photobucket.com/albums/ad276/guido1956/
                              Echt niks ??


                              Ik ken toch iets dat minstens evenwaardig is aan Lofoten. Over Vesteralen zwijg ik even.
                              En oja : DE Lofoten bestaan niet.

                              Comment

                              Working...
                              X