Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF punten objectief afstellen op de 5DMII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF punten objectief afstellen op de 5DMII

    Beste, heb net een 5D markII gekocht.
    Nu lees ik in de handleiding dat je je objectieven kan afstellen op je camera.
    Heeft hier iemand ervaring mee en hoe doe ik het dan.
    Werk met 40D, 5DMII 17-40mm F4 ,70-200mm F2.8 IS , 300mm 2.8 IS en de 100mm 2.8 macro.
    Alle info welkom alvast bedankt Pixelranger

  • #2
    Re: AF punten objectief afstellen op de 5DMII

    Blz 181 van gebruiksaanwijzing, versie 2008. Staat precies beschreven, werk perfect.
    Wat begrijp je niet van deze handleiding?
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: AF punten objectief afstellen op de 5DMII

      Ik vermoed dat de handleiding meer vermeld dan slechts hetgeen je kan met de camera. Ik ga ervan uit dat er ook in staat hoe het moet...

      Comment


      • #4
        Re: AF punten objectief afstellen op de 5DMII

        er wordt zeer precies beschreven hoe e.e.a. uitgevoerd oet worden.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: AF punten objectief afstellen op de 5DMII

          Annoh,
          alvast bedankt voor de snelle reacties allemaal. Ga het dadelijk uittesten.

          Comment


          • #6
            Re: AF punten objectief afstellen op de 5DMII

            zorg dat je wel een statief gebruikt!
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: AF punten objectief afstellen op de 5DMII

              Probeer wel een onderwerp te vinden waarop je gemakkelijk kan zien waar de scherpte zit, bijvoorbeeld een aantal batterijtjes:

              Zet de camera op een statief, en op de juiste hoogte (midden van de lens moet overeenkomen met het midden van het onderwerp), de camera moet ook horizontaal staan (waterpas), anders is er perspectiefvervorming.
              Gebruik een afstandsbediening of de timerfunctie zodat de camera niet beweegt terwijl je testfoto's maakt.
              Probeer niet scherp te stellen op de minimale scherpstel-afstand, want het is mogelijk dat de instelling dan niet klopt voor de "gewone" foto's waarbij je van verder af scherpstelt.
              Maak de testfoto's altijd met de maximale diafragma-opening (diafragmavoorkeuzestand werkt prima).

              Ik controleer de testfoto's altijd eerst op het schermpje van de camera (inzoomen), en stel dan de gewenste correctie in tot het resultaat er op het kleine schermpje zo goed mogelijk uitziet. Daarna controleer ik de testfoto's nog eens op het grote scherm van de computer.
              Bij mijn 1D MKIII moet ik elke lens corrigeren, bij de 5D MKII moet ik er meestal niet veel aan veranderen.

              Er zijn ook speciale apparaatjes waarop je kan scherpstellen, dat zou nog iets nauwkeuriger zijn, maar praktisch gezien merk ik dat de gecorrigeerde lenzen altijd perfect focussen als ik ze aanpas met de batterijtjes als testobject.

              Maak achteraf ook nog een aantal gewone foto's, ook met het diafragma zo ver mogelijk open, om de werking nog eens goed te controleren.
              Daarna ben je er zeker van dat de AF prima werkt.

              Het is mogelijk om alle instellingen terug te zetten, je kan er dus niet veel mee verkeerd doen. Als de foto's achteraf slechter worden, dan zet je alles gewoon terug op "0".
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: AF punten objectief afstellen op de 5DMII

                Beste Black Bandit,
                hartelijk bedankt voor deze uitleg.
                Dit is wat ik zocht een goede handleiding.
                Nogmaals allemaal bedankt.
                Pixelranger

                Comment


                • #9
                  Re: AF punten objectief afstellen op de 5DMII

                  Als ik het goed voorheb, heb ik dat nog gedaan met het bij de camera geleverde programma (DPP).
                  Ik sloot mijn camera aan op mijn laptop en vervolgens kon ik alles remote van op mijn laptop regelen.
                  Ik kon ook in real time de scherpstelling volgen op mijn scherm.
                  Ik vind het echter wel handiger met de, in de camera, ingebouwde Micro-adjustment functie.
                  Ik heb daarmee mijn 100-400L proberen te verscherpen, maar die kon niet beter
                  Last edited by dréten; 17 juni 2011, 09:57.

                  Comment


                  • #10
                    Re: AF punten objectief afstellen op de 5DMII

                    op welke afstand moet de batterijtjes zetten met een 300mm f2,8 lens IS + converter en welk diafragma moet ik nemen , 5,6 neem ik aan ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: AF punten objectief afstellen op de 5DMII

                      Voor een lens die niet zo dichtbij kan scherpstellen gebruik ik tegenwoordig spuitbussen als onderwerp.
                      Die zijn wat groter, en als je die zo draait dat er zoveel mogelijk tekst in beeld komt, dan zie je meteen of de AF juist is of niet.
                      Voor die test gebruik je altijd de grootst mogelijke diafragma-opening, omdat er dan het minste scherptediepte is.
                      Op die manier zie je beter of er iets mis is.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment

                      Working...
                      X