Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters voor 500 mm lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filters voor 500 mm lenzen

    Kan bij mijn nikon 500 mm f4 VR , een filter in de lens schuiven .
    Dat gaat wel bij meerdere lange tele's heb ik al gelezen .
    Er zit momenteel een filter in , maar dat is de originele die er instak bij aankoop .
    Welke filter dat is weet ik niet , maar hij zal daar toch voor een reden van fabriek af ingestoken zijn , vermoed ik . Anders kon men dat stukje glas evengoed weglaten.

    Nu , ik zou graag een polarisatie filter kopen voor in deze lens te steken .
    Werkt er iemand met filters in lange lenzen, zoja wat zijn de ervaringen ?
    Of beter eruit laten ?

    Heb een pola filter voor 3 van mijn andere lenzen ( vooraan opdraaien) en dat werkt prettig bij veel zonneschijn .

    Mag ik aannemen dat dat bij lange tele's ook zo is ?
    2 body's en wat lenzen ..

    older and wiser ... my arse

  • #2
    Re: Filters voor 500 mm lenzen

    Bij de lange tele's die ik heb waren er telkens twee schroeffilters bij. Diameter 46mm.

    Eén UV-filter en één pola-filter.

    Bij de sigma lenzen zit er net naast/voor de insteekfilter een ring waarmee je de pola-filter kunt verdraaien.

    Ik heb onlangs een canon 500mm lens vastgehad, deze heeft ook een insteek filter maar ik heb geen ring of dergelijke gevonden om een eventuele polafilter te verdraaien. Hoe dat dit bij deze lens werkt weet ik niet. (De eigenaar trouwens ook niet)

    Ik gebruik de pola-filter regelmatig op zowel de 500mm als op de 300-800mm sigma.

    Het insteekmoduultje is bij deze lenzen hetzelfde waardoor ik onderling kan wisselen zonder telkens de filter te moeten los en vastschroeven.

    De UV-filter zit er bij mij altijd in.
    Groetjes
    ----JO

    Comment


    • #3
      Re: Filters voor 500 mm lenzen

      de sigma die ik gebruik (300-800) zit een uv en pola bij.
      de pola heb ik nog niet gebruikt en de uv heb ik eruit gelaten.
      die heeft geen invloed op digitale beelden

      grts
      korandoke
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

      Comment


      • #4
        Re: Filters voor 500 mm lenzen

        dan zal er bij mijn nikon waarschijnlijk een uv filter steken , die ik er eventueel kan uitlaten dan . dat zal de beeldkwaliteit normaal ten goede komen , minder glas .. ?
        een pola filter zou ik zo nu en dan eens gebruiken .

        bedankt voor jullie reactie's
        2 body's en wat lenzen ..

        older and wiser ... my arse

        Comment


        • #5
          Re: Filters voor 500 mm lenzen

          Ben daarstraks naar de winkel geweest om een Lowepro lens trekker AW II rugzak te gaan halen .
          dan ook maar direct naar een pola filter voor nikon 500mm f4 gevraagd .
          Ze hadden hem ja .... 299 euro . was van nikon zelf , ander merk ( Hoya ) voor deze lens vond hij niet . na wat getaffel toch maar niet gekocht .

          iemand een idee of er een ander merk ook filters voor deze lens maakt ?
          2 body's en wat lenzen ..

          older and wiser ... my arse

          Comment


          • #6
            Re: Filters voor 500 mm lenzen

            Op een lens van 7000 euro zou ik niets anders dan een NIkon filter willen.
            Daar op besparen kan alleen maar leiden tot kwaliteitsverlies.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Filters voor 500 mm lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
              Op een lens van 7000 euro zou ik niets anders dan een NIkon filter willen.
              Daar op besparen kan alleen maar leiden tot kwaliteitsverlies.
              dat kan heel goed zijn , maar ik heb momenteel geen goesting om 300 euro voor een filter te betalen die ik maar eens heel af en toe zal gebruiken .
              2 body's en wat lenzen ..

              older and wiser ... my arse

              Comment


              • #8
                Re: Filters voor 500 mm lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door am-staff Bekijk bericht
                Ben daarstraks naar de winkel geweest om een Lowepro lens trekker AW II rugzak te gaan halen .
                dan ook maar direct naar een pola filter voor nikon 500mm f4 gevraagd .
                Ze hadden hem ja .... 299 euro . was van nikon zelf , ander merk ( Hoya ) voor deze lens vond hij niet . na wat getaffel toch maar niet gekocht .

                iemand een idee of er een ander merk ook filters voor deze lens maakt ?
                Is er op die nikonlens een ring of dergelijke waarmee je de pola-filter kunt verdraaien?

                Het heeft anders weinig zin om er een pola voor te kopen.
                Groetjes
                ----JO

                Comment


                • #9
                  Re: Filters voor 500 mm lenzen

                  De C-PL1L is o.a. zo duur omdat hij inschuift met een tandwieltje zodat je het filter vanaf de buitenzijde kunt roteren.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filters voor 500 mm lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    De C-PL1L is o.a. zo duur omdat hij inschuift met een tandwieltje zodat je het filter vanaf de buitenzijde kunt roteren.
                    inderdaad .
                    2 body's en wat lenzen ..

                    older and wiser ... my arse

                    Comment


                    • #11
                      Re: Filters voor 500 mm lenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      De C-PL1L is o.a. zo duur omdat hij inschuift met een tandwieltje zodat je het filter vanaf de buitenzijde kunt roteren.
                      Ach zo.

                      Bij de sigmalenzen zit dit rotatiewerkje ingebouwd in de insteekmodule en kun je de schroeflensjes appart kopen.

                      Dus iedere verloop-pola-etc filter bij nikon heeft zijn eigen tandwielkadertje nodig?

                      Dure aangelegenheid wordt dat dan.
                      Groetjes
                      ----JO

                      Comment

                      Working...
                      X