Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 550D - welk lenzenpakket?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 550D - welk lenzenpakket?

    Beste forumleden,

    ik ga binnen een maand op reis naar Italië voor de zoveelste keer en wil dit maal toch wat meer impressiontant beeldmateriaal mee naar huis brengen.

    Nu, ik heb van enkele mensen al voorbeelden gezien van de Canon EOS 550D en dit lijkt me in het instapsegment DSLR een prachtig toestel prijs/kwaliteit.

    Van het toestel zelf ben ik zeker overtuigd, enkel kan ik niet beslissen welke lens/lenzen ik hier bij zou nemen?

    Er is een pakket beschikbaar heb ik gezien waarin:
    Canon EOS 550D + 18-55 IS + 55-250 IS Kit zit vervat. Is dit, volgens jullie, een mooie basis als beginnende DSLR-gebruiker? Of is er een lens waarmee ik bovenstaande zo goed als mee kan combineren in 1 lens?

    Het doel van de camera zal vooral reizen zijn, geen portretopnames of insecten e.d.
    Wel moet ik deftig landschappen, gebouwen, details met zoom kunnen fotograferen en bereiken met de zoom.

    Suggesties altijd welkom (ook filtersuggesties welkom)

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Canon 550D - welk lenzenpakket?

    ik zou indd starten met de kitlenzen

    in sommige gevallen zal je niet voldoende breedhoek mss hebben voor gebouwen maar aangezien je een beginner bent, zou ik hier nog niet teveel bij stilstaan

    in de meeste gevallen zullen deze lenzen volstaan

    wil je toch iets meer breedhoek kan je ofwel een UWA-lens aanschaffen die aansluit bij de standaardzoom kitlens ofwel vervang je de 18-55 door de 15-85 of 17-85 met bijbehorende prijskaartjes, de 17-85 ga je af en toe hier in de koopjeshoek terugvinden
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Canon 550D - welk lenzenpakket?

      Ofwel beginnen met de tamron 18-270 pzd, alles in 1 en geen noodzaak van lenzen wisselen (hetgeen niet praktisch is bij citytrips.)

      Comment


      • #4
        Re: Canon 550D - welk lenzenpakket?

        Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
        Ofwel beginnen met de tamron 18-270 pzd, alles in 1 en geen noodzaak van lenzen wisselen (hetgeen niet praktisch is bij citytrips.)
        Dan vooral ook even dit draadje goed doorlezen
        Heel erg leerzaam voor wat betreft de visie op "all-in"-lenzen!
        De algemene synthese daar luidt wééral eens: vooral NIET doen, als je echt alles in één wil...koop een bridge of een compact.
        Last edited by dréten; 15 juni 2011, 16:59.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 550D - welk lenzenpakket?

          een perfecte all-round lens bestaat natuurlijk niet, maar je hebt er goede alternatieven voor! ik heb de canon 18-200mm IS, en dit is een perfecte lens om mee op stap te nemen tijdens je reis. meteen voldoende zoombereik en toch voldoende groothoek. de tamron die hier aangehaald wordt is kwa bereik en functionaliteit dus vergelijkbaar met de canon 18-200 (kwaliteit kan ik niet zeggen want ken de tamron niet) wat voor mij dus een goede lens is om het wisselen van lenzen te minimaliseren op reis (rekening houdend dat je niet meteen L-lenzen van rond de 1000 euro het stuk gaat aankopen Dus denk ik toch een lens om over na te denken

          Comment


          • #6
            Re: Canon 550D - welk lenzenpakket?

            Canon 18-200 is leuke lens, maar ik vind persoonlijk de prijs kwaliteit van de 18-200. Ik zou er zelf eerder voor kiezen om de 18-55IS en de 55-250IS te starten.

            Het mooie van een dslr is toch juist dat je de mogelijkheid hebt om te wisselen ? Ik mag graag reizen. Probeer dan ook elk half jaar een rondreizen te maken, waar de dslr en aantal lenzen mee gaan. En dat wisselen valt heel erg mee.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 550D - welk lenzenpakket?

              ja uiteraard is net de mogelijkheid van wisselen en dus per onderdeel de geschikte lens te hebben HET voordeel van DSLR. Maar in de bergen ga je liever niet continu van lenzen wisselen en dus in bepaalde situaties is een goede standaard-lens handig de 18-200 is meer dan zijn geld waard vind ik persoonlijk

              Comment


              • #8
                Re: Canon 550D - welk lenzenpakket?

                Een vakantiezoomlens, 18-200 mm, is een uitstekende lens mits je verwachtingen niet te hoog zijn! Mijn ervaringen met de al geneomde Canon 180-200 is dat de scherpte op een afdruk op A4 formaat gewoon tegenvalt. Is je doel printjes van 10 x 15 cm, de vakantiekiekjes, dan is het een prima keuze.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 550D - welk lenzenpakket?

                  is de 55-200 dan beter van kwaliteit dan de 18-200? want zoniet, is de 18-200 nog steeds handiger in gebruik denk ik vanwege meer groothoek. Als je betere kwaliteit wil moet je reeds naar de 17-55, 24-105,... ofzo gaan en betaal je wel meteen dubbele en meer (of zijn er goedkopere alternatieven die duidelijk betere kwaliteit geven dan de 18-200?)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 550D - welk lenzenpakket?

                    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    De algemene synthese daar luidt wééral eens: vooral NIET doen, als je echt alles in één wil...koop een bridge of een compact.
                    Ik gebruik regelmatig een Tamron 28-300 op een D700 en als je de beperkingen van de lens kent en de mogelijkheden van je camera kun je er verassende dingen mee doen. Niet zo scherp en licht sterk als mijn nomale 28-70-200 2.8 combinatie, maar wel beduidend handzamer.

                    Voorbeeldje:
                    Tamron 28-300 300mm f11 3,16m D700 iso 200 1/100ste
                    Last edited by hjanssen; 15 juni 2011, 20:26.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 550D - welk lenzenpakket?

                      Ja de combinatie 18-55 IS en 55-250IS is optisch beter dan de 18-200 ;-)
                      Dit is al vaker aan bod gekomen op het forum.

                      Persoonlijke ervaring heeft mij wel geleerd dat je beter de focal length kunt verdelen over twee a drie objectieven.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 550D - welk lenzenpakket?

                        En zo heeft ieder zijn mening.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 550D - welk lenzenpakket?

                          Bedankt alvast voor de reacties allemaal.

                          Welke filters zouden jullie aanraden, enkel polarisatie of ook UV?
                          Is zo'n combifilter, polar+UV interessant?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 550D - welk lenzenpakket?

                            hjanssen, heb je die mus in de fik gestoken??

                            Ik weet niet of die optie al is genoemd maar tamron 18-270 vond ik best een aardige lens.....
                            Ligt erg aan wat je wilt doen, je kunt best heel goedkoop zoomlenzen vinden waarmee je naar tevredenheid foto's kunt maken. De genoemde tamron is best duur overigens...kijk op de veilingssites voor goede deals.

                            De kritiek die je op verschillende low-end lenzen hoor, moet je met een korreltje zout nemen. De dames en heren op deze forum zijn veelal ervaren fotografen en hebben een hele andere kijk op fotos dan een beginneling. Zij kijken naar dingen waar de gemiddelde man die graag foto's maakt niet eens zal opmerken. Lenzen die wat beter zijn, zijn duur en zwaar en kunnen geenszins wonderen verrichten.

                            Voor gebouwen en landschappen etc zou ik wel kijken naar een breedhoek....sigma 10-20 of tokina 12-24 of 11-16 met 18mm kom je ook een hele eind hoor dus daar geen zorgen over. Als je een 15-85 op de kop kan tikken 2de hands ....heb je ook meer breedhoek bedenk ik net lol
                            Succes met je keuze en als je beetje oefent zul je met fotos thuis komen waarover je tevreden kunt zijn.

                            Ik heb een hele oude sigma 75-300mm en ook daarmee kun je mooie foto's maken ( +- 50 euro) wel beperkingen met de diafragma.....)
                            Last edited by aras; 16 juni 2011, 16:15.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 550D - welk lenzenpakket?

                              Oorspronkelijk geplaatst door aras Bekijk bericht
                              hjanssen, heb je die mus in de fik gestoken??
                              Heerlijk zo'n geflambeerde mus....
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X